دیتا سنتر, راهکارها

رشد مرکز داده فرامقیاس با فیبر نوری

مرکز-داده-فرامقیاس-فیبرنوری

مسابقه برای ارائه اینترنت آینده ادامه دارد و همه اینها به مراکز داده بستگی دارد. غول‌های وب در تلاش هستند تا خوشه‌هایی از سرورها و امکانات با ظرفیت بالا بسازند. که بتوانند رشد سالانه مورد انتظار را مدیریت کنند و بتوانند تکثیر فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) را تطبیق دهند. این به اپراتورهای شبکه بستگی دارد که محیط شبکه ای را ایجاد کنند که پردازش داده با تأخیر کم، بالا و ذخیره داده قابل توجه را امکان پذیر کند. برای این کار بیش از پیش به مرکز داده فرامقیاس (Hyperscale Data Centers) نیاز است.

هوش مصنوعی و ML به شدت به سرورهای اضافی نیاز دارند. برای باز کردن پتانسیل کامل آنها نیاز به معماری مجدد شبکه های مرکز داده با زیرساخت های توانمندتر است. این یک کار طولانی برای عملیات های مقیاس بزرگ با مراکز عظیمی است که صدها هزار فوت مربع را در بر می گیرند. و تعداد سرورها به میلیون ها می رسد. تا پایان سال 2021 حدود 700 مرکز داده فرامقیاس (Hyperscale Data Centers) با حداقل 10،000 سرور در سطح جهان فعالیت می‌کردند. افزایشی تقریباً 20 درصدی نسبت به سال قبل). انتظار می‌رود این رشد همراه با تقاضاهای پردازش ادامه یابد.

برای پشتیبانی از تقاضاهای جاری و آتی جریان داده، مرکز داده فرامقیاس به یک جزء حیاتی نیاز دارند: اتصال فیبر نوری مدرن.

در اینجا چند راه وجود دارد که جدیدترین نسل محصولات فیبر به اپراتورها کمک می کند تا شبکه های خود را برای آینده آماده کنند. در این مقاله به بررسی محصولات فیبر نوری شرکت Corning برای این مراکز پرداخته شده است.

رفع نیاز به سرعت بالاتر با مرکز داده فرامقیاس  (Hyperscale Data Centers)

برای همگام شدن با نیازهای فوق العاده برنامه های هوش مصنوعی و ML، بسیاری از مرکز داده فرامقیاس شروع به استقرار فرستنده گیرنده های 800 گیگابیتی کرده اند. در آینده، شرکت‌ها نقشه‌های راه را برای سوئیچ‌های شبکه با ظرفیت بالاتر که با فرستنده‌های گیرنده با ظرفیت بالاتر در دسترس قرار می‌گیرند، برنامه‌ریزی می‌کنند.

بیشتر بدانید: طراحی مرکز داده

این سرعت ها برای انتقال کم تلفات به فیبر نوری نیاز دارند. این مشکلی را برای پردیس‌های قدیمی‌تر مراکز داده ایجاد می‌کند. که مشکلات ازدحام را در مجرای اتصال ساختمان‌ها تجربه می‌کنند. به جای حفر ترانشه های جدید برای ظرفیت اضافی، این مراکز داده می توانند مجرای خود را با کابل های نوری انعطاف پذیر با تعداد فیبر بالا که صدها رشته فیبر را در کابل های با قطر کوچک بسته بندی می کند، به حداکثر برسانند. این راه حل های جدید به خوبی برای رسیدگی به نیازهای رو به رشد پهنای باند آینده مناسب هستند.

تسهیل در نصب سریعتر و آسانتر

مراکز داده فرامقیاس به سرعت در حال گسترش هستند و به سادگی نمی توانند به دلیل پیچیدگی زیرساخت به تاخیر بیفتند. کمبود نیروی کار اخیر باعث نیاز بیشتر به راه‌حل‌های از پیش متصل شده برای اتصالات فیبر نوری شده است.

برای کمک به اپراتورهای مرکز داده در به حداکثر رساندن مسیرهای فیبر، Corning اولین کابل نواری انعطاف پذیر، کابل Corning® MiniXtend® با فناوری Flow 200 Ribbon را توسعه داد. کابل MiniXtend® با فناوری Flow 200 Ribbon برای مراکز داده و شبکه های حامل، با تعداد فیبر تا 864 طراحی شده است.

فیبر-ریبونی-کورنینگ

این کابل دارای فیبر نوری SMF-28® Contour با قطر خارجی 190 میکرون کاهش یافته است. که به صورت یک پیکربندی روبانی چیده شده است. چینش روبان جریان 12 فیبر منحصر به فرد آن، مدیریت ساده را برای اپراتورهای شبکه امکان پذیر می کند. و در زمان و هزینه های نیروی کار صرفه جویی می کند. کاهش قطر بیرونی آن امکان استفاده کارآمدتر از مواد در تولید و تعداد فیبر بیشتر در هر مجرا را فراهم می‌کند که همگی منجر به کاهش ردپای کربن می‌شوند.

بر اساس بازخورد مشتریان، Corning سیستم توزیع EDGE™ را توسعه داده است. یک راه حل از پیش مهندسی شده برای کوتاه کردن زمان نصب برای کابل کشی ردیف سرور. تا 70%. این سیستم می‌تواند یک کابل فیبر نوری 144 عددی را برای اتصال سرورهایی که قبلاً به چندین جامپر فیبر مختلف نیاز داشتند، مستقر کند. سیستم توزیع EDGE™ با داشتن کانکتورهای اولیه، می‌تواند بسیار سریع‌تر از کابل‌کشی‌های سنتی نصب شود، بنابراین هزینه خرابی شبکه و کار را کاهش می‌دهد.

در مجموع، این محصولات جدید به مراکز داده فوق مقیاس امکان می‌دهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن برای رفع نیازهای امروزی گسترش یابند و در صورت نیاز، فضایی را برای توسعه آینده باقی بگذارند.

افزایش ایمنی در مرکز داده فرامقیاس

نصب در مراکز داده مستلزم کار پرمخاطره است. وظیفه نگهداری یا ارتقاء کابل کشی می تواند شامل تکنسین های متعددی باشد. که ساعت ها روی نردبان می ایستند تا به سینی های کابل که مستقیماً بالای ردیف سرورها قرار دارند دسترسی پیدا کنند. راه حل های مدرن مانند EDGE™ Distribution System که دارای مونتاژ تک کابلی است به کارگران این امکان را می دهد که نصب را بسیار سریعتر و آسان تر انجام دهند و خطر حوادث را کاهش دهند.

نوآوری برای آینده

امروزه کابل کشی مرکز داده می تواندانواع مختلف گسترش یابد. جدیدترین محصول Corning به مجموعه محصولات فیبر نوریش، فیبر نوری Vascade® EX2500، است. این سری محصول می تواند برای انتقال داده های طولانی مدت و زیر دریا استفاده شود. و برای ایجاد اتصال شبکه بدون درز از خشکی به دریا استفاده شود. با یک منطقه موثر بسیار بزرگ و کمترین تلفات در بین تمام فیبرهای زیردریایی Corning، شبکه های با ظرفیت بالا و مسافت طولانی را امکان پذیر می کند. فیبر نوری Vascade® EX2500 در قطر خارجی 200 میکرون نیز موجود است. که اولین نوآوری در نوع خود برای فیبرهای بسیار بزرگ است. که از کابل‌های با چگالی بالا و ظرفیت بالا برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد پهنای باند پشتیبانی می‌کند.

سوالات متداول (FAQ)

  • راه حل کورنینگ برای بالا بردن سرعت نصب در دیتا سنتر های فرا مقیاس چیست

استفاده از کابل فیبر نوری ریبونی یا نواری و همچنین استفاده از اتصالات از قبل سربندی شده

  • دلیل استفاده از مرکز داده فرا مقیاس چیست

گسترش روز افزون استفاده از دنیای دیجیتال و نیاز به انتقال اطلاعات در مقیاس بزرگ

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهداء یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *