آموزشی, اکتیو شبکه

اکسس پوینت و نقش آن در شبکه

اکسس-پوینت-چیست

اکسس پوینت (AP) اصطلاحی است که برای دستگاه شبکه ای استفاده می شود که شبکه های سیمی و بی سیم را پل می کند. اکسس پوینت های مصرف کننده اغلب “روترهای بی سیم” نامیده می شوند. زیرا معمولاً به عنوان روتر اینترنت و فایروال نیز عمل می کنند. اکسس پوینت تجاری و صنعتی تمایل به حداقل قابلیت های مسیریابی شبکه دارند و به ندرت فایروال دارند.

اکثر AP ها شبکه های بی سیم را با استفاده از استاندارد Wi-Fi متصل می کنند. با این حال، AP های تجاری و صنعتی مدرن به طور فزاینده ای از استانداردهای بی سیم بلوتوث و Thread پشتیبانی می کنند. این به AP های تجاری و صنعتی اجازه می دهد تا از دستگاه های انسان محور و اینترنت اشیا (IoT) پشتیبانی کنند.

تفاوت بین اکسس پوینت های مصرف کننده و AP های تجاری یا صنعتی به راحتی با مقیاس شبکه توضیح داده می شود. یک AP مصرف کننده معمولاً به گونه ای طراحی می شود که تنها زیرساخت شبکه در یک خانه باشد. باید شبکه خانگی را به اینترنت متصل کند، دفاعیات اولیه امنیت اطلاعات را فراهم کند و شاید از ده ها دستگاه شبکه پشتیبانی کند.

در مقابل، اکسس پوینت های تجاری و صنعتی معمولاً نیاز به پوشش فیزیکی بزرگتر از آن چیزی دارند. که توسط یک AP واحد ارائه می شود و به طور منظم از ده ها یا حتی صدها مشتری بی سیم به طور همزمان پشتیبانی می کنند. APهای تجاری و صنعتی در درجه اول به دستگاه‌های بی‌سیم اجازه دسترسی به شبکه سیمی سازمان را می‌دهند، جایی که خدمات شبکه پیشرفته، مانند امنیت اطلاعات و مسیریابی اینترنت، توسط دستگاه‌های دیگر مدیریت می‌شود.

تاریخچه نقاط دسترسی بی سیم

اولین نسخه 802.11 در سال 1997 بود و تنها می توانست از سرعت داده تا 2 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند.

در سال 1999 شاهد انتشار 802.11a و 802.11b AP بود که سرعت داده را به ترتیب به 11 مگابیت در ثانیه و 54 مگابیت بر ثانیه رساند. این پیشرفت‌ها با رشد پهنای باند اینترنت در بسیاری از بازارهای ایالات متحده همزمان شد و به کاربران اولین طعم اتصال دفاتر خانگی تقریباً تجاری را داد.

در سال 2003، 802.11g برای APها با پشتیبانی از نرخ داده تا 54 مگابیت در ثانیه در دسترس قرار گرفت.

در سال 2009، 802.11n AP با پشتیبانی از نرخ داده عظیم 450 مگابیت بر ثانیه در دسترس قرار گرفت. همچنین قابلیت اطمینان شبکه بی سیم و انتقال بی سیم را بهبود بخشید.

در سال 2022، نقاط دسترسی 802.11ax قابلیت‌های 802.11ac را ارائه می‌کنند، اما همچنین می‌توانند به مشتری اینترنت اشیا قبل از اتصال مجدد به شبکه، مدت زمان خواب را بگویند. به عنوان مثال، ممکن است به ترموستات هوشمندی که ترافیک زیادی تولید نمی کند بگوید که رادیو خود را به مدت 23 ساعت و 59 دقیقه و 40 ثانیه خاموش کند و فقط یک بار در روز از خواب بیدار شود تا به روز رسانی دما و رطوبت را ارسال کند.

تاریخچه-اکسس-پوینت

اکسس پوینت بی سیم چیست

اکسس پوینت بی سیم (wireless AP) یک دستگاه شبکه است که داده ها را از طریق یک شبکه محلی بی سیم (WLAN) ارسال و دریافت می کند. و به عنوان نقطه اتصال بین WLAN و یک شبکه سیم ثابت عمل می کند. از نظر مفهومی، یک AP مانند یک هاب اترنت است. اما به جای اینکه فریم های LAN را فقط به سایر ایستگاه های 802.3 رله کند، یک AP فریم های 802.11 را به تمام ایستگاه های 802.11 یا 802.3 دیگر در همان زیر شبکه رله می کند. هنگامی که یک دستگاه بی سیم از محدوده یک AP خارج می شود، به AP بعدی تحویل داده می شود.

یک اکسس پوینت چه مشکلاتی را حل می کند؟

در ابتدایی ترین حالت، هدف یک AP فراهم کردن دسترسی شبکه به دستگاه های بی سیم است. با این حال، این کمی شبیه این است که بگوییم “هدف یک کامیون جابجایی اشیا است.” AP ها بیش از 25 سال است که وجود دارند. در آن زمان عملکرد آنها به بلوغ رسیده است زیرا آنها با موارد استفاده در حال تکامل سازگار شده اند. نتیجه این است که دستگاه‌هایی که می‌توان به‌طور منطقی آن‌ها را اکسس پوینت نامید. قیمتی از کمتر از صد دلار آمریکا تا چند هزار دلار آمریکا برای هر AP دارد.

اکسس پوینت های مدرن فقط دستگاه هایی نیستند که مشکل نحوه اتصال دستگاه های بی سیم به یک شبکه سیمی را حل می کنند. APهای مدرن باید به طور ایمن دستگاه های بی سیم را به یک شبکه سیمی متصل کنند و این کار را برای استقرارهای مختلف از APهای منفرد با تعداد انگشت شماری مشتری گرفته تا استقرار چند ملیتی هزاران AP که به میلیون ها مشتری بی سیم ارائه می دهند، انجام دهند.

APهای مصرف کننده اغلب توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) مدیریت می شوند، در حالی که APهای تجاری و صنعتی معمولاً توسط بخش فناوری اطلاعات سازمان مدیریت می شوند. نحوه مدیریت این APها، نرم افزار خاص و ویژگی های شبکه ای که در AP وجود دارد، و همچنین تعداد و استانداردهای پروتکل های بی سیمی که AP پشتیبانی می کند، همگی در تعیین عملکرد سخت افزاری مورد نیاز AP نقش دارند.

نقاط دسترسی در بسیاری از نقش ها عمل می کنند. APهای مصرف کننده معمولاً مسئول اتصال یک خانواده به اینترنت هستند. اکسس پوینت های تجاری معمولاً مسئول اتصال تعداد زیادی از افراد و همچنین تعداد روزافزون دستگاه های IoT به اینترنت هستند.

بیشتر بدانید: فایروال چیست

نقطه دسترسی چگونه کار می کند؟

یک AP شامل یک یا چند رادیو، یک کامپیوتر داخلی و حداقل یک پورت شبکه سیمی است. رایانه داخلی AP از رادیوها برای انتشار و گوش دادن به امواج رادیویی طبق یک یا چند استاندارد عمومی استفاده می کند. این به AP اجازه می دهد تا با هر دستگاه دیگری که همان استانداردها را در فرکانس های رادیویی مشابه صحبت می کند، ارتباط برقرار کند. سپس رایانه داخلی آن شبکه بی سیم مبتنی بر رادیو را با یک یا چند شبکه سیمی با استفاده از پورت های شبکه سیمی پل می کند.

اکثر APهای مصرف کننده به گونه ای طراحی شده اند که تنها بخش فیزیکی زیرساخت شبکه در یک خانه باشند. اینها معمولاً توسط ISPها به مشتریان خود ارائه می شوند و برای قیمت بهینه می شوند. APهای مصرف کننده ویژگی های زیادی دارند اما نمی توانند از توان عملیاتی شبکه قابل توجه یا تعداد زیادی دستگاه همزمان پشتیبانی کنند.

APهای تجاری و صنعتی رویکرد متفاوتی دارند که معمولاً برای مقیاس و امنیت شبکه بهینه می شوند. بهینه‌سازی مقیاس به معنای قرار دادن آنتن‌های بیشتر در یک AP است. تا بتواند مشتریان بی‌سیم بیشتری یا همان تعداد کلاینت‌ها را با میانگین توان بالاتر پشتیبانی کند. پشتیبانی از آنتن های بیشتر به یک رادیو پیچیده تر، چندین رادیو یا هر دو نیاز دارد. به طور معمول، واحد پردازش مرکزی (CPU) یک AP که برای مقیاس بهینه شده است نیز بسیار قوی تر از آنچه در یک AP مصرف کننده معمولی استفاده می شود، خواهد بود.

به طور فزاینده‌ای، APهای تجاری و صنعتی شامل قابلیت‌های AI (هوش مصنوعی) هستند. که ناهنجاری‌های شبکه را شناسایی می‌کنند تا عیب‌یابی و وظایف امنیت اطلاعات را برای مدیران آسان‌تر کنند.

فرکانس کاری AP

اکسس پوینت های مدرن می توانند رادیوهای زیادی داشته باشند. که در فرکانس های مختلف کار می کنند. استاندارد بی سیم Wi-Fi امکان کار در باندهای 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز را فراهم می کند. بلوتوث مانند چندین استاندارد اینترنت اشیا مانند Thread و Zigbee از 2.4 گیگاهرتز استفاده می کند.

تقریباً هر AP از استاندارد بی سیم Wi-Fi پشتیبانی می کند. و بسیاری از APهای تجاری و صنعتی اکنون از بلوتوث نیز پشتیبانی می کنند. پشتیبانی از سایر استانداردهای بی‌سیم اینترنت اشیا نادرتر است، اما انتظار می‌رود که از سال 2023 به دلیل پشتیبانی گسترده صنعت از استاندارد Matter 2.0 و استاندارد بی‌سیم Thread IoT مرتبط، افزایش چشمگیری پیدا کند.

همانطور که دستگاه های هوشمند در خانه ها و مشاغل رایج تر می شوند، نقش AP فراتر از اتصال ساده لپ تاپ ها و تلفن های هوشمند به شبکه است. اکسس پوینت ها به طور فزاینده ای در مورد مدیریت فرکانس رادیویی محلی هستند. و توانایی شناسایی، اتصال و تعامل ایمن با هر آنچه در اطراف شما است که می خواهد با چیز دیگری بی سیم صحبت کند را فراهم می کند. مدیریت همه اینها مستلزم رایانه‌های داخلی قدرتمندتر به همراه نرم‌افزاری به همان اندازه پیچیده است.

مقایسه اکسس پوینت با روتر بی سیم

به طور معمول، روترهای بی سیم در خانه ها و مشاغل کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. که در آن همه کاربران می توانند توسط یک اکسس پوینت و روتر ترکیبی برای دسترسی به اینترنت به دستگاه های دارای قابلیت بی سیم پشتیبانی شوند. APهای بی‌سیم به طور سنتی در مشاغل و مکان‌های بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. که در آن بسیاری از APها برای ارائه اتصال به اینترنت برای پشتیبانی از هزاران کاربر مورد نیاز هستند.

تعداد نقاط دسترسی مورد نیاز بسته به تعداد کاربران شبکه و اندازه فیزیکی شبکه افزایش خواهد یافت.

بیشتر بدانید: انواع سوئیچ شبکه

انواع-تجهیز-اکتیو

مقایسه نقطه دسترسی بی سیم با توسعه دهنده Wi-Fi

نقطه های دسترسی بی‌سیم به طور سنتی در مشاغل و مکان‌های بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. که در آن تعداد زیادی AP برای ارائه خدمات برای پشتیبانی از هزاران کاربر با دستگاه‌های متصل به شبکه مورد نیاز هستند. دوران روتر سیمی و کابل اترنت در دفتر خانه گذشته است. APها در حال ورود به بازار دفاتر خانگی برای خانه های بزرگ هستند. و برخی افراد از آنها برای ارائه Wi-Fi به دارایی بیرونی خود استفاده می کنند.

یک توسعه دهنده Wi-Fi سیگنال روتر شما را تکرار می کند و با ایجاد شبکه دوم، پوشش اینترنت را گسترش می دهد. توسعه دهنده ابزار رایج تری برای گسترش شبکه های اداری خانگی است. زیرا تنها می تواند تعداد محدودی دستگاه را در یک زمان پشتیبانی کند.

بیشتر بدانید: WiFi 6E چیست

کاربرد اکسس پوینت بی سیم

موارد استفاده برای APها در سالهای اخیر به رشد خود ادامه داده است. پیشرفت هایی مانند افزایش محبوبیت کار از راه دور منجر به موارد استفاده زیر شده است:

  • کار ترکیبی تقاضا برای APهای نسل بعدی را افزایش می دهد زیرا سازمان ها دفاتر خود را به فضاهای کاری مشترک انعطاف پذیرتر طراحی می کنند. این فضاها به دسترسی Wi-Fi نیاز دارند که بسته به تعداد کارمندان در دفتر در یک روز معین، می تواند افزایش یا کاهش یابد.
  • رستوران‌ها و فضاهای عمومی بیشتر می‌توانند از AP برای گسترش سیگنال بی‌سیم خود برای دسترسی به مهمانان بیشتر استفاده کنند.
  • مکان‌هایی مانند مراکز خرید در فضای باز می‌توانند اکسس پوینت ها را به‌عنوان امکانات رفاهی برای جذب کارگران دورافتاده و ترکیبی به آنجا اضافه کنند. و برای روز کار کنند و در فروشگاه‌هایشان پول خرج کنند.
  • کارگران راه دور که خانه های بزرگ دارند یا حتی می خواهند در حیاط خلوت خود در بیرون کار کنند، اکنون یک بازار جدید AP هستند.
  • کاندومینیوم ها و ساختمان های آپارتمانی می توانند اکسس پوینت ها را به عنوان بخشی از امکانات دسترسی به اینترنت پهن باند برای ارائه رایگان به ساکنان و بازدیدکنندگان یا به عنوان بخشی از هزینه ها یا اجاره آنها اجرا کنند.

تنظیمات اکسس پوینت

فروشندگان برای آسان‌تر کردن پیکربندی اکسس پوینت، از جمله از طریق رابط‌های برنامه تلفن همراه و APIهایی که امکان ادغام با سایر پلتفرم‌های مدیریت شبکه را فراهم می‌کنند، هجوم‌های بزرگی انجام داده‌اند. برخی از پیکربندی‌های رایجی که IT و کاربران باید در APهای خود تنظیم کنند شامل پروتکل امنیتی، پشتیبانی دستگاه قدیمی و پشتیبانی از شناسه مجموعه خدمات (SSID) است.

  • پروتکل امنیتی:

پروتکل امنیتی باید به گونه ای تنظیم شود که الزامات تعیین شده توسط تیم امنیت سایبری یک سازمان برای شبکه های تسهیلات و دفاتر کار از راه دور در منزل را برآورده کند. WPA2 یک استاندارد رایج است که امروزه در APهای شرکتی و خانگی استفاده می شود. در حالی که WPA2 دارای آسیب‌پذیری است، نسبت به پروتکل‌های قبلی مانند WPA، WEP و EAP پیشرفت قابل توجهی دارد.

  • پشتیبانی از دستگاه های قدیمی:

متخصصان فناوری اطلاعات باید آماده باشند تا در صورت لزوم، APهای خود را برای پشتیبانی از دستگاه های قدیمی تنظیم کنند، مثلاً اگر سازمان آنها از BYOD پشتیبانی می کند و ممکن است برخی از نیروی کار ترکیبی از جدیدترین دستگاه های تلفن همراه استفاده نکنند.

  • پشتیبانی SSID:

هنگام پیکربندی APهای اداری شرکتی و راه دور، کاربران باید پشتیبانی SSID را به بیش از پنج شبکه محدود کنند تا در استفاده از زمان پخش صرفه جویی شود. همین قانون برای کارگران راه دور که می‌خواهند از یک AP برای بخش‌بندی شبکه برای کار، خانه و دستگاه‌های خانه هوشمند استفاده کنند، صدق می‌کند. بسیاری از SSID ها زمان پخش بیشتری را مصرف می کنند و میزان انتقال داده را از طریق شبکه هایی که AP پشتیبانی می کند محدود می کند و مانع از ظرفیت و مقیاس پذیری می شود زیرا تیم های ترکیبی در دفاتر خود ملاقات می کنند.

خرید اکسس پوینت بی سیم

توجه به این نکته مهم است که همه اکسس پوینت ها یکسان نیستند و همه محصولات دارای ویژگی ها و عملکرد یکسانی نیستند. سازمان ها باید به ویژه ویژگی ها و قابلیت های زیر را در نظر بگیرند:

  1. مقیاس پذیری غیر مخرب AP ها باید به طور شفاف پشتیبانی شوند و با نسل قبل سازگار باشند.
  2. دو پورت اترنت گیگابیتی هر AP دو رادیویی باید دو پورت GbE داشته باشد.
  3. پشتیبانی از استقرار متراکم استقرار متراکم به APهای اضافی نیاز دارد.
  4. توابع مدیریت پیشرفته عملکردهای مدیریت باید بهره وری و هزینه کل مالکیت و همچنین توان عملیاتی و قابلیت اطمینان را بهبود بخشد.

در زمان خرید اکسس پوینت باید به موارد مطرح شده توجه نمایید.

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهداء یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

3 فکر در مورد “ اکسس پوینت و نقش آن در شبکه

  1. آرش گفت:

    سلام.چند مورد از مزایا و معایب اکسس پوینت ها را بگید؟

    1. علیرضا گفت:

      از مزایا می توان به این موارد اشاره کرد: تحرک و انعطاف پذیری- مقیاس پذیری- مقرون به صرفه
      از معایب هم می توان به رنج محدود، تغییر پذیری عملکرد، دغدغه های امنیتی و متکی بودن به انرژی برق اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *