آموزشی, اکتیو شبکه

فایروال چیست و چگونه کار می کند

فایروال-چیست

در عصر دیجیتال، با تبادل فراگیر اطلاعات و داده ها، امنیت شبکه از اهمیت بالایی برخوردار شده است. فایروال ها اغلب قهرمانان امنیت سایبری هستند. به عنوان دفاع اولیه در برابر مجموعه ای از تهدیدات آنلاین و تلاش های دسترسی غیرمجاز عمل می کنند. برگرفته از مفهوم فایروال های فیزیکی شبکه، که از گسترش آتش سوزی در ساختمان ها جلوگیری می کند، همتایان دیجیتالی آنها برای حفاظت از سیستم های به هم پیوسته، از کامپیوترهای فردی گرفته تا شبکه های شرکتی و زیرساخت های دولتی، ضروری هستند.

فایروال شبکه چیست

فایروال شبکه، چه برای استفاده سازمانی یا شخصی، یک دستگاه امنیتی شبکه است. که با نظارت و فیلتر کردن ترافیک شبکه ورودی و خروجی، سیاست های امنیتی از پیش تعیین شده را اعمال می کند. در اصل، به عنوان یک مانع محافظ عمل می کند که یک شبکه داخلی خصوصی را از اینترنت عمومی جدا می کند. نقش اصلی آن اجازه دادن به ترافیک ایمن و در عین حال مسدود کردن تهدیدهای بالقوه است.

فایروال ها در اشکال مختلفی از جمله سخت افزار، نرم افزار، نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) و راه حل های ابری عمومی یا خصوصی وجود دارند. آنها یک عنصر حیاتی از امنیت شبکه هستند. به طوری که برنامه های فایروال شخص ثالث اغلب در مقایسه با فایروال های داخلی اولیه موجود در اکثر سیستم عامل ها، محافظت بیشتری را ارائه می دهند.

شبکه-فایروال

ویژگی ها و قابلیت های فایروال شبکه

از آنجایی که محافظت در سطح هاست را به دستگاه امنیتی شبکه شما واگذار می کند، فایروال شبکه جزء ضروری هر استراتژی امنیتی است. آنها می توانند سیاست هایی را برای محافظت بهتر از شبکه شما ایجاد کنند. همچنین ارزیابی های سریعی برای شناسایی و توقف فعالیت های ناخواسته یا غیرمنتظره مانند بدافزار انجام دهند.

دفاع از تهدید

فایروال‌های شبکه می‌توانند استراتژی مدیریت اطلاعات و رویدادهای امنیتی (SIEM) را در دستگاه‌های امنیت سایبری سازمانی مدرن بگنجانند، چه در محیط شبکه برای دفاع در برابر تهدیدات خارجی مانند حملات بدافزار و شلیک‌های هک، یا در داخل شبکه برای ایجاد بخش‌بندی و محافظت در برابر افراد داخلی مستقر شوند. تهدیدها

توابع ثبت و حسابرسی

فایروال ها رویدادها را ثبت می کنند، که مدیران می توانند از آنها برای شناسایی الگوها و بهبود مجموعه قوانین استفاده کنند. برای مقابله با خطرات امنیت سایبری که همیشه در حال تغییر هستند، قوانین باید به طور مرتب اصلاح شوند. فروشندگان تهدیدهای جدید را شناسایی می کنند و برای رفع آنها در سریع ترین زمان ممکن راه حل هایی ایجاد می کنند.

فیلترینگ ترافیک

فایروال های شبکه می توانند ترافیک را فیلتر کنند و کاربر را از نفوذگران در یک شبکه خانگی مطلع کنند. آنها مخصوصاً برای اتصالات همیشه روشن مانند مودم های DSL یا کابلی مفید هستند، زیرا این نوع اتصالات از آدرس های IP ثابت استفاده می کنند. فایروال تضمین می‌کند که فقط محتوای اینترنتی برنامه‌ریزی‌شده و غیرمخرب اجازه عبور از آن را دارد.

کنترل و مسدود کردن دسترسی

برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز، می توان از فایروال ها برای تنظیم و مسدود کردن دسترسی به وب سایت های خاص و خدمات آنلاین استفاده کرد. به عنوان مثال، یک سازمان می‌تواند یک فایروال شبکه را برای جلوگیری از دسترسی کارکنان به وب‌سایت‌های مشکل‌ساز هنگام مرور اینترنت، مستقر کند.

دسترسی از راه دور امن

فایروال های شبکه با ارائه دسترسی از راه دور ایمن از طریق شبکه های خصوصی مجازی (VPN) و سایر فناوری های دسترسی از راه دور، نقش مهمی در امنیت شبکه ایفا می کنند. چه در محیط های تجاری و چه در خانه، آنها جزء کلیدی امنیت سایبری هستند که اغلب در یک استراتژی اطلاعات امنیتی جامع و مدیریت رویداد (SIEM) ادغام می شوند. شما به راحتی می توانید فایروال ها را از طریق پلتفرم های خدمات فنی محبوب بدست آورید.

فایروال شبکه چگونه کار می کند؟

فایروال های شبکه به صورت درون خطی در یک اتصال شبکه قرار می گیرند. و تمام بسته های ورودی و خروجی در شبکه ایمن را بررسی می کنند. در طول بازرسی، آنها بر قوانین از پیش تعریف شده برای تمایز بین ترافیک یا بسته های بی ضرر و مخرب تکیه می کنند.

اصطلاح “packet” نشان دهنده بخش داده ای است که برای انتقال اینترنت فرمت شده است. بسته ها خود داده را به همراه اطلاعات مرتبط مانند مبدا آن در بر می گیرند. فایروال ها از این داده های packet برای تعیین انطباق با مجموعه قوانین استفاده می کنند. بسته های ناسازگار از ورود به شبکه محافظت شده محروم می شوند.

مجموعه قوانین را می توان بر اساس جنبه های مختلف داده بسته، از جمله منبع، مقصد، و محتوا ساخت. این ویژگی ها ممکن است در سطوح مختلف شبکه به طور متفاوتی تفسیر شوند. همانطور که یک بسته از شبکه عبور می کند، چندین بار قالب بندی مجدد می شود تا پروتکل را در هدایت آن هدایت کند. انواع مختلفی از فایروال ها برای بازرسی بسته ها در لایه های مختلف شبکه طراحی شده اند.

بیشتر بدانید: KVM سوئیچ چیست

انواع فایروال شبکه

فایروال ها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند و وظایف مختلفی را انجام دهند. نمونه هایی از این شامل انواع رایج زیر است:

فایروال نسل بعدی (Next-generation Firewall)

فایروال ها فراتر از فیلتر کردن بسته های اولیه و بازرسی حالت تکامل یافته اند. در حال حاضر بسیاری از سازمان ها NGFW ها را برای مبارزه با تهدیدات معاصر مانند بدافزارهای پیشرفته و حملات لایه برنامه پیاده سازی می کنند. طبق معیارهای گارتنر، فایروال نسل بعدی باید شامل موارد زیر باشد:

  • کنترل دسترسی مبتنی بر اطلاعات با بازرسی حالت
  • سیستم یکپارچه پیشگیری از نفوذ (IPS)
  • آگاهی و کنترل برنامه برای شناسایی و مسدود کردن برنامه های کاربردی مخاطره آمیز
  • مسیرهایی برای اطلاعات آینده از طریق ارتقاء تغذیه می شود
  • استراتژی هایی برای مقابله با تهدیدات امنیتی در حال تحول
  • فیلترینگ URL مبتنی بر موقعیت جغرافیایی و شهرت

علاوه بر این، NGFW ها از به روز رسانی و استفاده از سیستم های پیشگیری از نفوذ (IPS)، آنتی ویروس (AV)، فیلتر URL، کیفیت خدمات (QoS) و اطلاعات تهدید (TI) از طریق خدمات مجوز و اشتراک پشتیبانی می کنند. در حالی که این ویژگی ها به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به استاندارد برای اکثر سازمان ها هستند، NGFW ها قابلیت های بیشتری را ارائه می دهند. درباره راهکارهای امنیتی با سری NSG NGFW بیشتر بیاموزید.

فایروال-نسل-بعدی

فایروال مدیریت یکپارچه تهدیدات (UTM)

یک دستگاه UTM اغلب وظایف یک فایروال را با بازرسی حالت با جلوگیری از نفوذ و آنتی ویروس به شیوه ای بدون اتصال ترکیب می کند. همچنین ممکن است شامل خدمات اضافی و در برخی موارد مدیریت ابری باشد. UTM ها سادگی و قابلیت استفاده را ترویج می کنند. علاوه بر این، UTM ها سادگی و قابلیت استفاده را ترویج می کنند و مزایای زیر را ارائه می دهند:

  • حفاظت همه در یک
  • امنیت همزمان
  • پیشگیری از نفوذ
  • امنیت ایمیل
  • کنترل متمرکز

فایروال بومی ابری

فایروال‌های بومی ابری در حال تغییر نحوه محافظت از برنامه‌ها و زیرساخت‌های بار کاری مقیاس‌پذیر هستند. این فایروال‌ها به تیم‌های عملیاتی شبکه و امنیت این امکان را می‌دهند تا با استفاده از قابلیت‌های مقیاس‌بندی خودکار خود با چابکی بیشتری کار کنند و مزایای مهم زیر را به همراه دارند:

  • امنیت چابک و انعطاف پذیر
  • پشتیبانی از چندین مستأجر
  • متعادل سازی بار هوشمند

نتیجه گیری

فایروال‌های شبکه یک دفاع حیاتی برای شبکه‌ها و سیستم‌ها هستند و از آن‌ها در برابر ترافیک ورودی، چه بی ضرر و چه مضر محافظت می‌کنند. در حالی که اتصال رایانه های شخصی به اینترنت دارای مزایایی است، آنها را در معرض خطرات رایجی مانند هک، سرقت هویت، بدافزار و کلاهبرداری آنلاین نیز قرار می دهد. شبکه‌ها و دستگاه‌های محافظت‌نشده را می‌توان به‌راحتی توسط افراد مخرب کشف کرد و به آنها دسترسی پیدا کرد، مخصوصاً با اتصال مداوم اینترنت. برای مقابله با این خطرات، حفاظت پیشگیرانه ضروری است و فایروال ها نقشی کلیدی در دفاع شبکه ایفا می کنند.

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهداء یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *