آموزشی

آچار پانچ کیستون

آچار-پانچ-کیستون

آچار پانچ کیستون که به آن Krone نیز می‌گویند، یک ابزار کوچک اما اصلی برای تکنسین‌های شبکه برای نصب سیم‌کشی برای تلفن‌ها، رایانه‌ها و شبکه‌های صوتی مختلف است. این کار با وارد کردن سیم برای پایانه های مقاوم در برابر خوردگی و سپس جدا کردن سیم اضافی انجام می شود. که اتصالات سریع و دقیق را با تلاش کمتر تضمین می کند. این مقاله بر روی انواع آچار پانچ کیستون در شبکه های اترنت تمرکز دارد. و نحوه استفاده از آچار پانچ کیستون را توضیح می دهد.

آچار پانچ کیستون چیست؟

آچار پانچ کیستون، که می‌توان آن را ابزار پانچ RJ45 یا ابزار Krone نیز نامید، یک ابزار دستی است که به طور گسترده برای پایان دادن به کابل‌های اترنت با قرار دادن سیم‌های کابل در کانکتورهای جابجایی عایق (IDC) روی بلوک‌های پانچ پایین استفاده می‌شود. این ابزار در پچ پنل ها، ماژول های کیستون و نصب روی جعبه ها مورد استفاده است. به طور کلی از سه قسمت تشکیل شده است: یک دسته، یک مکانیزم فنر داخلی و یک تیغه شکاف قابل جابجایی.

هنگامی که از آچار پانچ کیستون برای فشار دادن سیم های کابل اترنت که از قبل در یک پست شکاف دار روی یک بلوک پانچ قرار گرفته اند، استفاده می کنید، هنگامی که فشار لازم رسید و تیغه سیم را به داخل شکاف IDC فشار می دهد، مکانیزم فنر داخلی فعال می شود. عایق و سیم را به طور همزمان محکم کنید. تیغه پانچ نه تنها برای برش سیم های اضافی استفاده می شود، بلکه برای ایجاد اتصال بین سیم ها و شکاف ها نیز استفاده می شود.

ویژگی های رایج ابزار Punch Down

یک ابزار معمولی پانچ RJ45 از یک دسته، یک مکانیزم فنر داخلی و یک تیغه شکاف قابل جابجایی تشکیل شده است. آنها معمولاً 6-8 اینچ طول دارند و یک تیغه در یک انتها دارند. بالا و پایین ابزارها معمولاً در رنگ های مختلف هستند تا به کاربران کمک کنند تشخیص دهند که از کدام طرف برای برش سیم استفاده می شود. اکثر آچار های پانچ کیستون دارای تیغه قابل تغییر و پیچ یا دستگیره تنظیم فشار هستند.

آچار-پانچ-چیست

ابعاد آچار پانچ کیستون استاندارد نیست. اندازه برخی از ابزارها 5.35 “x 1.06″ x 1.06”. سایر ابزارها 5.25 “x 1.26″ x 1.26″، 7.00″ x 2.02 اینچ 2.02” و غیره هستند. وزن آنها نیز بر اساس اندازه متفاوت است. استفاده بدون در نظر گرفتن این موارد یکسان است.

البته باید به این نکته توجه کرد که به دلیل اهمیت سرعت در نصب، امروزه بیشتر از نسل جدید کیستون شبکه بدون نیاز به انبر پانچ استفاده می گردد.

انواع تیغه آچار پانچ کیستون

برای قرار دادن انواع کیستون ها، ابزارهای پانچ دارای تیغه های مختلفی با تیغه های 66 یا 110 هستند. بسته به اینکه 66 بلوک یا 110 بلوک را پایان می دهید از تیغه های مختلفی استفاده می شود که در زیر توضیح داده شده است.

آچار پانچ کیستون 66 بلوک

بلوک 66 نوعی از بلوک قابل پانچ است که برای اتصال مجموعه ای از سیم ها در سیستم تلفن استفاده می شود. و در سه اندازه A، B و M ساخته شده است. هر ردیف از یک بلوک 66 برای یک جفت سیم تنظیم شده است تا به یک جفت دیگر متصل شود. با این حال، از هر جفت گیره می توان برای اتصال هر دو سیم استفاده کرد.

بلوک های A ردیف ها را از هم دورتر می کند و برای سال ها منسوخ شده است. سبک B عمدتاً در تابلوهای توزیع که در آن چندین مقصد (اغلب تلفن های کلیدی 1A2) نیاز به اتصال به یک منبع دارند استفاده می شود. بلوک های M اغلب برای اتصال یک ابزار واحد به چنین بلوک توزیعی استفاده می شوند. 66 بلوک برای پایان دادن به سیم مسی مفتولی 22 تا 26 AWG طراحی شده است. 66 ابزار پانچ بلوک از پیش مونتاژ شده با کانکتور مادگی RJ-21 موجود است. که اتصال سریع به یک کابل 25 جفتی با انتهای نر را می پذیرد. این اتصالات بین بلوک و تجهیزات محل مشتری (CPE) ایجاد می شود.

آچار پانچ کیستون 110 بلوک

به عنوان نسخه به روز شده بلوک 66، بلوک 110 بخش اصلی سیستم مدیریت اتصال است که برای اتصال سیم کشی سیستم های تلفن، سیم کشی شبکه داده و سایر برنامه های سیم کشی ولتاژ پایین استفاده می شود. بلوک سیم کشی نوع 110 مقاوم در برابر شعله، پلاستیک تزریقی برای انجام وسایل اولیه و سیستم کابل کشی پایانه به آن متصل است.

بلوک 110 برای سیم مفتول گیج 22 تا 26 طراحی شده است. این پایانه ای است که در پچ پنل cat5e، پچ پنل cat6 و کیستون RJ-45 استفاده می شود. آنها همچنین به پایانه های نوع بلوک به اندازه بلوک های کوچک 66 شکل می گیرند. آچار پانچ کیستون 110 برای پهنای باند 500 مگاهرتز (1 گیگابیت بر ثانیه) یا بیشتر طراحی شده است. 110 بلوک برای استفاده با صدای دیجیتال AES/EBU با نرخ نمونه بیشتر از 268 کیلوهرتز و همچنین شبکه های گیگابیتی و صدای آنالوگ قابل قبول است. سیستم بلوک سیم‌کشی نوع 110 از حلقه‌های پلاگ هاپ با قابلیت جابجایی آسان استفاده می‌کند. که می‌توانند به سادگی مرتب شوند. بنابراین یک اتصال متقابل راحت به سیستم‌های مدیریت پرسنل غیرحرفه‌ای و فنی فراهم می‌کند.

نحوه استفاده از ابزار پانچ

وقتی نوبت به تعمیر یا نصب کابل‌های اترنت می‌رسد، ناگزیر باید سیم‌ها را برش دهید و قرار دهید. سیم های در معرض خطر می توانند خطرناک باشند. و ممکن است باعث قطع شدن اتصالات شما شوند. بنابراین، آچار پانچ کیستون برای اطمینان از ایمن بودن سیم‌های شما، و در عین حال کمک به برش و مهار سیم‌ها در یک جک اولیه ضروری است. سپس چگونه از آچار پانچ کیستون استفاده کنیم؟ کافیست مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: ژاکت کابل را بردارید

چیزی که باید به آن توجه کرد این است که همیشه حدود 2.5 اینچ (6 سانتی متر) در انتهای کابل باقی بماند. کابل را داخل ابزار کابل کشی یا استریپر قرار دهید و چند بار دور آن بچرخانید. سپس ژاکت را بردارید.

مرحله دوم: سیم ها را جدا کنید

پس از برداشتن ژاکت کابل، چند اینچ کابل در معرض دید خواهید داشت. سپس به آرامی جفت سیم‌ها را از مرکز کابل جدا کنید تا به بیرون بروند. جفت سیم ها را با چرخاندن آنها در یک حرکت خلاف جهت عقربه های ساعت از هم جدا کنید. سعی کنید انتهای آن را تا جایی که می توانید صاف کنید تا خاتمه دادن آن ها راحت تر شود.

مرحله سوم: سیم ها را به پایین جک فشار دهید

پوشش محافظ بالای جک را بردارید و کابل را در بلوک جک قرار دهید. هر سیم را در شکاف جداگانه خود وارد کنید و مطمئن شوید که سیم با پیکربندی A یا B مطابقت دارد. سیم های هادی باید از جک خارج شوند.

توجه: بین طرح های سیم کشی T568A یا T568B انتخاب کنید. T568B محبوبیت بیشتری پیدا می کند زیرا می توان از آن با کدهای رنگی قدیمی و همچنین کدهای جدیدتر استفاده کرد.

مرحله چهارم: سیم ها را برش دهید

آچار پانچ کیستون خود را بردارید و آن را روی سیم های هادی فشار دهید تا آنها را برش دهید. قسمت زاویه دار تیغه باید با سمت محکم و بلند جک تماس داشته باشد. این کار همچنین باعث می شود که سیم هایی که بریده شده اند هم سطح با جک باشند.

پانچ-سیم-در-کیستون

مرحله پنجم: مطمئن شوید که سیم اضافی دیگری وجود ندارد

هر سیم را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از کنار جک خارج نشده است. همچنین باید مطمئن شوید که لبه روکش کابل نزدیک پایه جک و سیم هایی است که به تازگی به آن متصل کرده اید. سیم ها باید محکم در جای خود قرار گیرند. اگر متوجه شدید سیم‌هایی از کناره بیرون زده‌اند، سیم‌برش را بردارید و سیم را با دقت بچینید تا با جک همسطح شود.

مرحله ششم: یک درپوش گرد و غبار را روی جک قرار دهید

برای محافظت از سیم ها، درپوش های گرد و غبار را در جای خود ببندید. این اتصال را ایمن نگه می دارد و می تواند از فشار روی سیم ها جلوگیری کند. برداشتن درپوش گرد و غبار نیز بسیار آسان است: به سادگی درپوش گرد و غبار را با استفاده از یک پیچ گوشتی سر صاف که در فرورفتگی کناری قرار داده شده است بردارید.

توجه: بازگرداندن درپوش های گرد و غبار روی جک نشان می دهد که سیم های شما ممکن است به درستی قرار نگیرند. بهتر است دوباره سیم ها را چک کنید و از محکم بودن و بریده شدن آنها مطمئن شوید.

بیشتر بدانید: قیمت انواع کابل شبکه ایرانی

نتیجه

آچار پانچ کیستون، کمک بزرگی برای سیم کشی شبکه شما هستند. با دنبال کردن دقیق مراحل، می توانید اتصالات دقیقی را برای اطمینان از نصب قابل اعتماد کابل کشی شبکه و همچنین صرفه جویی در زمان زیادی در این فرآیند انجام دهید.

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهدای یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *