راهکارها

تفاوت کابل CCA و CCC

کابل-cca-با-ccc

اگر شما به دنبال خرید کابل شبکه هستید اما نمی دانید که آیا به کابل با هادی تمام مس یا آلومینیوم با روکش مس (CCA) نیاز دارید، حتما این مقاله را مطالعه نمایید. در این مقاله، هر آنچه را که باید در مورد کابل‌های شبکه مس خالص و یا آلومینیومی با روکش مسی بدانید را توضیح خواهیم داد.

کابل‌های شبکه تمام مسی دارای هادی از جنس 100% مس خالص هستند. کابل‌های آلومینیومی با روکش مس دارای هادی‌ آلومینیومی با روکش مسی بر روی آن هستند.

این ممکن است برای برخی چندان مهم به نظر نرسد، اما عمیقاً بر عملکرد و قابلیت های دو نوع مختلف کابل شبکه تاثیر می گذارد.

این مقاله در مورد تفاوت کابل های شبکه مسی یا CCC با کابل CCA بحث می کند.

کابل CCA و CCC چیست

در زیر به اختصار در مورد مفهوم CCA و CCC توضیح داده شده است.

کابل شبکه تمام مس CCC

همانطور که از این اصطلاح مشخص می شود، کابل های شبکه تمام  مسی از یک تکه فلز مس ساخته می شوند. این نوع کابل های شبکه کارایی بیشتری دارند و داده ها را با سرعت بیشتری انتقال می دهند. علاوه بر این، کابل های مسی نیز در انتقال داده ها در فواصل طولانی بهتر هستند.

نوع دیگری از کابل های مسی وجود دارد: هسته تابیده شده. این کابل ها از چندین رشته مس ساخته شده اند که به طور محکم به هم تابیده شده اند تا یک هادی کابل ضخیم تر بسازند.

برای مسافت های کوتاه، این کابل ها انتخاب بهتری هستند زیرا به راحتی خمش پیدا می کنند اما ممکن است در برابر تداخل نسبت به هادی تک رشته مقاومت نکنند.

کابل شبکه CCA آلمینیوم با روکش مس

هادی های آلومینیومی با روکش مس که به نام اختصاری CCA یا Copper Clad Aluminum نیز شناخته می شوند، کابل های درجه یک در صورت داشتن بودجه محدود هستند. آنها از یک مفتول فلزی پایه آلومینیومی با روکش مس ساخته شده اند.

هادی تمام مسی به کابل اجازه می دهد تا در انتقال داده ها، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی سخت و نصب آسان، عملکرد بهتری داشته باشد.

این هادی ها در اکثر دسته بندی کابل های شبکه مانند Cat6 ، Cat5/e  و دسته های قبلی استفاده می شوند. اما در آخرین دسته بندی کابل های شبکه از این هادی ها استفاده نمی شود.

به این دلیل که جدیدترین کابل‌ها از نظر سرعت، ایمنی و کارایی عملکرد بالایی دارند، هادی‌ های CCA ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای ندارند.

کابل-cca-چیست

چه زمانی از کابل های تمام مسی استفاده کنیم؟

خوب، اولین دلیلی که باید از کابل‌های شبکه  تمام مسی استفاده کنید، زمانی است که می‌خواهید انتقال داده با کارایی بالا و سایر برنامه‌های شبکه را داشته باشید. اما ممکن است بپرسید که عملکرد بالا چیست؟ برای مثال، اگر کابل‌ها را در یک شبکه اداری نصب می‌کنید، به کابل‌های شبکه تمام مس با کیفیت ممتاز نیاز دارید.

از سوی دیگر، اگر برای یک شبکه خانگی نیاز به سرعت بالا و بازده بهینه دارید، به این کابل ها نیز نیاز خواهید داشت. معلوم است که شما یک کسب و کار را از خانه اداره می کنید یا از راه دور کار می کنید.

چه زمانی از کابل های CCA استفاده کنیم؟

هادی های آلومینیومی با روکش مس در شبکه های تجاری و خانگی در مقیاس کوچک استفاده می شود. به عنوان مثال، اگر از برنامه‌های شبکه معمولی در خانه استفاده می‌کنید، می‌توانید با کابل‌های اترنت CCA ارتباط کاملی داشته باشید. به طور مشابه، اگر الزامات تجاری شما شامل برنامه های کاربردی با کارایی بالا نیست، از کابل های CCA استفاده کنید. آنها خوب کار خواهند کرد و مشکل اتصال یا عملکرد نخواهید داشت.

با این حال، توجه داشته باشید که این کابل ها به اندازه همتایان خود ایمن نیستند. زیرا پایه آلومینیومی هادی کابل می تواند بسیار سریعتر از مس گرم شود و ممکن است خطر آتش سوزی ایجاد کند. با اجرای کابل در طول های کوتاه می توانید از وقوع چنین رویدادی جلوگیری کنید.

اگر نیاز به عملکرد بالا اما بودجه محدود دارید، می توانید از این کابل ها استفاده کنید. اما مطمئن شوید که آنها را در طول های کوتاه تر اجرا کنید و آنها را با روکش کابل توصیه شده، تهیه کنید. به عنوان مثال، کابل‌های CCA درجه‌ بندی‌شده Plenum را برای فضاهای دارای رتبه‌ بندی Plenum و کابل‌های CCA با رتبه رایزر برای فضاهای دارای رتبه رایزر را خریداری کنید.

بیشتر بدانید: تفاوت کابل CAT5 و CAT6

مقایسه CCA و CCC

کابل-تمام-مس-المینیوم

ایمنی: کابل های تمام مس ایمن تر از CCA هستند.

عملکرد: کابل‌های CCA در شبکه‌های کوچک عملکرد مناسبی دارند، اما نمی‌توانند با عملکرد کابل‌های  تمام مسی رقابت کنند.

مقرون به صرفه بودن: کابل های اترنت CCA مقرون به صرفه تر از کابل های مسی هستند.

سهولت استفاده: هر دو نوع کابل تقریباً درجه سهولت نصب یکسانی دارند. اما کابل های مسی به دلیل شعاع خمش بالاتر، یک کابل ایمن تر را تضمین می کنند. همچنین برای نصب در  پیچ و تاب ها انعطاف پذیر هستند.

کاربرد: کابل های تمام مسی کاربردهای وسیع تری دارند مانند مدارس، ادارات، کارخانه ها، بیمارستان ها و غیره. از طرف دیگر کابل های CCA فقط در شبکه های خانگی و شبکه های تجاری در مقیاس کوچک قابل استفاده هستند.

به طور خلاصه، کابل های شبکه تمام مس تقریباً از هر نظر بهتر از کابل های CCA هستند. اما در شرایط خاصی مانند محدودیت بودجه یا اهداف شبکه کوچک، هادی های CCA یک انتخاب ایده آل هستند.

 

بیشتر بدانید: توپولوژی شبکه چیست

 

سوالات متداول (FAQ)

  • چند نوع مغزی کابل شبکه وجود دارد؟

دو نوع: 1- تمام مس 2- آلومینیوم با روکش مس

  • مقایسه قیمت کابل CCA با کابل تمام مس چگونه است؟

قیمت کابل CCA یا آلمینیوم با روکش مس از کابل تمام مس پایین تر است، اما از نظز کیفیت تفاوت زیادی بین این دو کابل وجود دارد

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهداء یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

2 فکر در مورد “ تفاوت کابل CCA و CCC

  1. امیر گفت:

    برای استفاده در چه مکانی یا مصرفی تفاوت خودشونو نشان می دهد؟

    1. پشتیبان فنی گفت:

      عملا کابل شبکه cca کابل با کیفیتی نیست و فقط می توان از آن در پروژه هایی با متراژ خیلی کم و غیر حساس استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *