شبکه لن

تفاوت کابل cat5 و cat6

مقایسه-کابل-cat6-cat5

انتخاب کابل اترنت مناسب برای شبکه خانگی یا تجاری شما مهم است. نوع و دسته کابل نه تنها بر سرعت و عملکرد کلی تأثیر می گذارد، بلکه می تواند تأثیر شدیدی بر کیفیت اتصال شما داشته باشد. در حالی که شبکه‌های بی‌سیم به مراتب بیشتر از شبکه‌های سیمی مستعد تداخل هستند، انواع نادرست کابل‌ها می‌تواند منجر به اتصالی شود که از هر نظر بهینه نیست. دو تا از محبوب ترین کابل های اترنت Cat5 و Cat6 هستند، اما تفاوت این دو چیست؟

پاسخ به این سوال همیشه آسان نیست، زیرا نیازهای هر خریدار کابل متفاوت است. آیا با بودجه محدود کار می کنید؟ آیا باید به اهداف عملکرد خاصی برای شبکه خود دست پیدا کنید؟ شیلد در تمام اشکال مختلف آن چقدر مهم است؟ چقدر به آنها برای آینده اهمیت می دهید؟

در حالی که سؤالات زیاد هستند، نگران نباشید، لازم نیست اکنون به همه آنها پاسخ دهید. اما همانطور که در مورد تفاوت کابل Cat5 و Cat6 یاد می گیرید، کاربرد آنها را نیز در نظر بگیرید. هزینه ها تقریباً بین دو نوع کابل اترنت قابل مقایسه است. اگرچه هر دو می توانند دارای محافظ باشند، یکی توانایی بیشتری برای محافظت از کیفیت اتصال شبکه شما نسبت به دیگری دارد. هر دو کاندیدای قابل قبولی هستند. اما یکی برای نیازهای شما بهتر از دیگری خواهد بود.

در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد این دو کابل محبوب اترنت بدانید آورده شده است.

مقایسه سرعت کابل cat6 و cat5

کابل های Cat5e و Cat6 هر دو کابل های جفت به هم تابیده شده هستند که از اتصالات سوکت RJ45 برای شبکه های خانگی و تجاری پشتیبانی می کنند. این بدان معناست که آنها با چندین جفت سیم‌کشی مسی ساخته شده‌اند که به یکدیگر تابیده شده‌اند. تا به جداسازی سیم‌ها برای جلوگیری از تداخل کمک کنند، در حالی که طراحی کابل فشرده و قوی را ممکن می‌سازند.

مقایسه-cat5-cat6

خواهید دید که معمولاً از کلمات اختصاری خاصی برای توصیف هر دوی آنها استفاده می شود. از جمله “TP” برای جفت به هم تابیده شده، “S” برای شیلد، و “U” برای بدون شیلد استفاده می شود. هنوز نیازی به نگرانی در مورد همه این موارد نیست، اما ممکن است کمی پیچیده شوند.

اطلاعات بیشتر: تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

نگاهی به عملکرد Cat5e در مقابل Cat6 یک بحث جذاب است زیرا در حداکثر طول 100 متر، چیز زیادی برای مقایسه وجود ندارد. هر دو کابل می توانند انتقال را در این نوع فاصله به راحتی انجام دهند. در واقع، در چنین طولی، هر دو نوع کابل از سرعت انتقال 1 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کنند. این فاصله بیش از اندازه کافی برای اکثر شبکه های خانگی است و بحث Cat 5e در مقابل Cat 6 را نسبتاً مبهم می کند.

با این حال، این تمام داستان تفاوت Cat5 و Cat6 نیست. اگر کاربر با پهنای باند بالا هستید یا به دنبال تجهیز دفتر خود با اتصالات سریعتر هستید، Cat6 پهنای باند بیشتری را در طول کابل های کوتاهتر ارائه می دهد.

سرعت انتقال کابل cat6

کابل‌های Cat6 تا 55 متر می‌توانند تا 10 گیگابیت بر ثانیه کار کنند. این پهنای باند قابل مقایسه با چیزی است که می‌توانید با کابل‌های Cat 6A مدیریت کنید است.

اگر به یک شبکه سریع و روان با پهنای باند زیاد برای انبوهی از کاربرانی که داده ها را به طور همزمان منتقل می کنند، نیاز دارید، کابل Cat6 ممکن است راه حل مناسب باشد. فقط مطمئن شوید که آنها خیلی طولانی نباشند. در غیر این صورت نمی توانید از تمام مزایای عملکرد بهره مند شوید.

تفاوت تاثیر الکترومغناطیسی بر کابل CAT5 و CAT6

در اکثر دسته‌بندی‌های کابل‌های شبکه، هرچه عدد آن بالاتر باشد، و هر چه جدیدتر باشد، دارای سرعت بیشتری در انتقال اطلاعات است. کابل‌های اترنت جدیدتر و سریع‌تر نیز به محافظ بیشتری نیاز دارند تا مطمئن شوند که تمام داده‌های پرسرعت در برابر تداخل الکترومغناطیسی محافظت می‌شوند. با در نظر گرفتن این موضوع، شاید تعجب آور نباشد که کابل های Cat6 معمولاً عایق بهتری برای سیم های داخلی خود در کنار عملکرد بهبود یافته اضافی خود ارائه می دهند. Cat5e محافظ خود را نسبت به استاندارد قدیمی‌تر Cat5 بهبود بخشید، اما Cat6 باید از استانداردهای سخت‌گیرانه ‌تری برای تداخل و کاهش نویز خارجی نسبت به Cat5e پیروی کند.

کابل های Cat6 دارای چند نوع شیلد در برابر تداخل هستند. یکی از رایج ترین آنها استفاده از “اسپلاین” است که  به عنوان جداکننده جفت شناخته می شود. در واقع یک قطعه پلاستیکی متقاطع طولی است که به طور فیزیکی جفت‌های به هم تابیده شده را از یکدیگر جدا می‌کند. که بیشتر در برابر تداخل بین چهار جفت سیم محافظت می‌کند. همچنین این مزیت وجود دارد، کابل‌های Cat6  که از اسپلاین استفاده می‌کنند بادوام‌تر می‌کند و آسیب دیدن آنها را هنگام خم شدن یا تا کردن کابل سخت‌تر می‌کند.

با این حال، این به نوبه خود آنها را سفت‌تر می‌کند، که می‌تواند نصب آنها را سخت تر کند. زیرا نمی‌توانید کابل‌های اترنت Cat 6 را به همان روشی که در مدل های بدون اسپلاین، استفاده کنید، مانور دهید. این باعث می‌شود که برای کابل‌هایی که در آن پیچ‌های 90 درجه یا بیشتر مورد نیاز است، کمتر مناسب باشند. انواع دیگری از کابل مثل کابل شبکه CAT7 نیز هست که در مقابل تاثیر منفی الکترومغناطیس مقاوم تر است.

بیشتر بدانید: کابل CAT7 چیست؟

ویدئوی تفاوت کابل شبکه CAT5 و CAT6

شما می توانید در ویدئوی زیر تفاوت این دو کابل شبکه را ملاحظه فرمایید.

 

 

تاثیر الکترومغناطیس بر کابل های با شیلد و فویل

برخی از کابل‌های Cat6 از محافظ جداگانه سیم‌های داخلی و یک شیلد یا فویل در اطراف کل سیم نیز استفاده می‌کنند تا حفاظت در برابر تداخل و EMI را بهبود ببخشند. این چیزی است که در دسته‌های بالاتر کابل‌ها، مانند کابل‌های پچ Cat6A و Cat8 بیشتر می‌بینید، اما باکیفیت‌ترین کابل‌های Cat6 نیز می‌توانند به این ویژگی‌ها مجهز شوند.

اطلاعات بیشتری در مورد انواع مختلف شیلد در مقاله ما برای کابل‌های اترنت شیلد دار و بدون شیلد پیدا خواهید کرد، اما توضیح کوتاه این است که محافظ فویل مؤثر است، اما دوام کمتری دارد. در حالی که شیلد بافته‌شده بادوام‌تر است اما کمتر مؤثر است. ترکیبی از این دو به ویژه هنگامی که با یک اسپلاین (جدا کننده) نیز استفاده می شود، وجود دارد. این ترکیب موثرترین محافظی است که در هر کابل اترنت در هر نسلی پیدا خواهید کرد.

این تکنیک‌های متفاوت گاهی به‌ صورت جداگانه و گاهی همراه با هم برای محافظت بیشتر و کمتر استفاده می‌شوند. این معمولاً با نام یا مخفف اعمال شده روی کابل نشان داده می شود. بنابراین اگرشیلد برای شما مهم است به دنبال “S” در نام آن بگردید.

وقتی صحبت از تفاوت کابل cat5 و cat6 می شود، استاندارد جدیدتر Cat6 کاهش تداخل داخلی بهتری را ارائه می دهد. اما برخی از کابل ها بهتر از سایرین هستند. برای حداکثر کارایی، به دنبال کابل‌های Cat6 با اسپلاین‌ها (جدا کننده) و شیلد‌هایی باشید که اغلب با استانداردهای Cat6a مطابقت دارند.

بیستر بدانید: تفاوت کابل CCA و تمام مس

تفاوت کابل CAT5 و CAT6 در شبکه لن خانگی

اگر بخواهید یک شبکه لن خانگی راه اندازی کنید، کابل های قدیمی را جایگزین کنید یا به دنبال بهبود شبکه محل کار خود باشید، کابل های Cat6 کارایی بیشتری ارائه می دهند. آن‌ها می‌توانند از انتقال سریع‌تر داده پشتیبانی کنند. معمولا بادوام‌تر هستند و گزینه‌های بهتری برای عایق‌سازی در برابر تداخل و نویز داخلی ارائه می‌دهند. در بررسی تفاوت کابل cat5 و cat6 اگر کاملاً بر روی ویژگی‌ها و عملکرد تمرکز کنید به راحتی CAT6 برنده می‌شود .

گفته می شود، همه شبکه ها نمی توانند از سرعت بالاتر کابل های Cat6 پشتیبانی کنند. اگر دستگاه‌های شما از شبکه ۱۰ گیگابایتی پشتیبانی نمی‌کنند، یا اگر سوئیچ‌های شبکه شما از اترنت ۱۰ گیگابیت در ثانیه پشتیبانی نمی‌کنند، استفاده از کابل Cat 6 سریع‌تر از Cat5e نخواهد بود. بنابراین، اگر در نظر دارید کابل اترنت خود را از Cat5e به Cat6 تغییر دهید، یا در حال ساخت یک شبکه جدید با کابل Cat6 هستید، مطمئن شوید که تمام سخت افزارهای دیگر نیز بتوانند شرایط لازم را برآورده کنند.

اما Cat6 کاملاً با سیستم قدیمی سازگار است. بنابراین حتی اگر نمی‌توانید سرعت کامل Cat6 را دریافت کنید، همچنان می‌توانید از کابل‌ها استفاده کنید. در صورت تمایل بعداً همه چیز را ارتقا دهید. آنها فقط با سرعت کمتری اجرا می کنند.

بنابراین، در مقایسه Cat5e و Cat6، Cat6 انتخاب بهتری است، به‌ویژه اگر می‌خواهید شبکه خود را در آینده محافظت کنید. حتی اگر شبکه شما در حال حاضر نتواند از سرعت های بالاتر از گیگابیت پشتیبانی کند، در آینده ممکن است. تنها دلیل واقعی برای انتخاب Cat5e این است که کابل Cat 5e به طور قابل توجهی ارزان تر است، که ممکن است هنگام خرید کابل عمده باشد، اما قبل از خرید حتما قیمت ها را به دقت بررسی کنید.

اطلاعات بیشتر: تفاوت کابل شبکه با کابل فیبر نوری

خرید کابل CAT5e یا CAT6

اکنون که تصمیم خود را در مورد خرید Cat5e یا Cat6 گرفته اید، مهم است که در نظر بگیرید که از کجا کابل های اترنت بخرید. کالوات Calwatt  کابل هایی را فراهم می کند که با هر دو استاندارد در طول ها، رنگ ها و سبک های مختلف برای هر نیاز ساخته شده اند. کابل‌های نازک و مسطح برای مسیریابی آسان زیر فرش‌ها، در رده های Cat6 و Cat5e وجود دارند که برای عبور از دیوارها یا بین طبقات تولید شده‌اند. حتی کابل کشی انبوه با مجموعه ای از سوکت های RJ45 و کیستون برای اتصال پچ پنل یا کابل کشی عمومی اترنت وجود دارد، بنابراین می توانید مطابق با مشخصات خود آن را سفارش دهید.

لطفا جهت دریافت قیمت کابل شبکه با برند کالوات در انواع CAT5e، CAT6، CAT6a، CAT7 با تیم فروش ما در ارتباط باشید.

کابل‌های شبکه کالوات Calwatt همگی با سیم‌های مسی خالص ساخته می‌شوند، به جای آلومینیوم با روکش مسی که گاهی اوقات از تولیدکنندگان دیگر می‌بینید. هادی های مسی لخت عملکرد کابل را بهبود می بخشد و با مشخصات TIA/EIA 568-C.2 برای کابل های ارتباطی مطابقت دارد.

سوالات متداول (FAQ)

  • سرعت انتقال کابل CAT6 چقدر است؟

کابل‌های Cat6 تا 55 متر می‌توانند تا 10 گیگابیت بر ثانیه کار کنند.

  • cat5 یا cat6 کدام در مقابل تداخل الکترو مغناطیسی مقاوم ترند؟

وقتی صحبت از تفاوت کابل cat5 و cat6 می شود، استاندارد جدیدتر Cat6 کاهش تداخل داخلی بهتری را ارائه می دهد.

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهدای یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *