راهکارها, شبکه عمومی انتقال اطلاعات

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

تفاوت-کابل-utp-sftp

وقتی صحبت از اجرای کابل برای شبکه شما به میان می آید، تصمیمات مهمی وجود دارد که مهم ترین آنها این است که آیا کابل های شما نیاز به محافظ دارند یا خیر. به طور خلاصه بحث در مورد تفاوت کابل UTP و SFTP است، زیرا تفاوت اصلی بین آنها محافظ (شیلد و فویل) است. UTP زوج‌ های تاب‌خورده بدون محافظ است، در حالی که STP زوج ‌های تاب‌خورده محافظت‌شده (شیلد و فویل) است. در حالی که ممکن است به نظر عقل سلیم باشد که همیشه از کابل‌های خود محافظت کنید، اما لزوماً اینطور نیست، زیرا دلایل بسیاری وجود دارد که در مقایسه UTP در مقابل STP،  برتر است. برای اینکه بفهمید چرا در شرایط مختلف باید مطمئن شوید کابل های خود نیازبه محافظ دارند، در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد کابل کشی UTP و STP بدانید آمده است.

utp و sftp چیست

محافظ، یکی از اجزای مهم کابل کشی شبکه است، زیرا بدون آن، داده هایی که از طریق کابل ها عبور می کنند، شانس بیشتری برای تداخل الکترومغناطیسی دارند. برای مسیرهای کوتاه‌تر، یا جایی که داده‌ها اهمیت خاصی ندارند، این لزوماً یک مشکل نیست، اما برای داده‌های مهم، جایی که باید ارزش آن تضمین شود، و به‌ ویژه اگر کابل‌های طولانی‌تر اجرا شود، محافظت کردن کاملاً اجباری است. در مقایسه تفاوت کابل UTP و SFTP باید به موارد زیر اشاره نمود.

یک کابل UTP از چندین جفت سیم مسی به هم تابیده شده تشکیل شده است، با یک روکش که در اطراف همه دسته سیم ها قرار دارد. این نوع کابل شبکه بیشتر در سیم کشی خط تلفن یا در شبکه های دیجیتالی که اتصالات کوتاه تری لازم است استفاده می شوند. با این حال، اکثر دسته‌های مدرن و با کارایی بالا کابل‌های اترنت از نوعی محافظ شده(شیلد دار) استفاده می‌کنند، بنابراین کابل‌کشی UTP در شبکه‌های کامپیوتری کمتر رایج است، زیرا شبکه‌ها با در نظر گرفتن پهنای باند بیشتر ارتقا می‌یابند.

ساختار-کابل-cat6a-utp

قراردادهای نامگذاری مختلفی برای توصیف محافظ کابل SFTP استفاده می شود، اگرچه معمولاً با یک پیشوند است. برخی از کابل‌ها به‌عنوان S/UTP فروخته می‌شوند که جفت‌های به هم تابیده شده بدون محافظ هستند، اما با یک شیلد(بافته شده) در اطراف همه آنها قرار دارد. F/UTP مشابه قبلی، اما با یک محافظ فویل دور کابل قرار می گیرد. همچنین می‌توانید کابل‌های FTP را داشته باشید که زیرمجموعه‌ای از STP هستند و نشان‌دهنده این است که آنها دارای جفت‌های به هم تابیده شده با فویل هستند.

مزایای کابل UTP

کابل‌های UTP معمولاً ارزان‌تر از همتایان شیلد دارخود هستند، و اگر با بودجه محدود کار می‌کنید، آنها را به یک راه‌حل عالی برای نیازهای شبکه شما تبدیل می‌کند. شما مجبور نیستید برای فلز اضافی داخل کابل که شیلد یا پوشش فویل را فراهم می کند، بهایی پرداخت کنید. این کمبود فلز در داخل کابل همچنین کار با کابل‌های UTP را آسان‌تر می‌کند، زیرا انعطاف‌پذیرتر و سبک‌تر هستند. این کار نصب را آسان‌تر می‌کند، زیرا می‌توانید آن‌ها را در فضاهای کوچک‌تر و گوشه‌های تنگ‌تر هدایت کنید، و همچنین حمل و نقل کابل‌های انبوه را ارزان‌تر و آسان‌تر می‌کند.

برای نصب های حرفه ای نیز، کابل های بدون محافظ (شیلد) نیازی به اتصال به زمین در هر دو انتها ندارند، که نصب را آسان تر و سریع تر می کند. در صورتیکه کابل شیلد دار شما به صورت صحیح نصب نشده باشد به دلیل تداخل و نویز صورت گرفته در انتقال داده می توان از کابل UTP به جای کابل شیلد دار استفاده کرد.

با کابل بدون شیلد، ترس کمتری از آسیب دیدن کابل در آینده دارید. در جایی که یک کابل شیلد دار با شیلد آسیب دیده ممکن است نتواند به درستی از داده‌های خود محافظت کند و بنابراین نیاز به تعویض دارد، هیچ انتظاری از کابل‌های بدون شیلد وجود ندارد، بنابراین نیازی به تعویض آن‌ها نیست.

معایب کابل UTP در بررسی تفاوت کابل UTP و SFTP

عیب اصلی کابل های بدون محافظ ماهیت آنهاست: آنها بدون محافظ هستند. این باعث می‌شود که آنها برای داده‌های حساس مانند داده‌هایی که توسط شبکه‌های بیمارستانی، کارخانه‌ها، فرودگاه‌ها یا تأسیسات نظامی استفاده می‌شوند، بسیار مناسب نباشند. همچنین آنها را برای محیط های شلوغ که در آن تداخل الکترومغناطیسی بالقوه (EMI) یا تداخل سیم های دیگر در شبکه وجود دارد، نامناسب می کند. حتی نیاز به استفاده از سیستم های HVAC یا فرستنده های رادیویی می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای کابل کشی UTP شود.

ماهیت جفت‌های به هم تابیده شده بدون محافظ، محافظت جزئی در برابر تداخل به آن‌ها می‌دهد. اگر کابل‌های UTP زیادی را در یک فضای کوچک در کنار هم قرار می‌دهید، این احتمال وجود دارد که با نویز در خط مواجه شوید.

شما می‌توانید احتمال تحت تأثیر قرار گرفتن کابل‌های UTP در تداخل نویز و EMI را محدود کنید، اما احتمال انجام موفقیت‌آمیز این کار، در کابل کشی با فواصل طولانی تر کمتر می شود. استفاده ازکابل UTP در فواصل کوتاه یکی از بهترین راه ها برای بهبود توانایی آن در محافظت از داده های شما است.

شایان ذکر است اغلب تجهیزات شبکه از قبیل پچ پنل شبکه، پچ کورد، کیستون نیز به دو مدل SFTP و UTP تقسیم می شوند.

مزیت کابل های SFTP

کابل‌های جفت به هم تابیده شیلد دار محافظت بسیار قوی‌تری نسبت به کابل‌های UTP برای داده‌های شما ارائه می‌کنند. کابل‌های SFTP دارای همان جفت‌های به هم تابیده هستند، اما اغلب با فویل‌های جداگانه در مدل S/FTP پوشش داده می‌شوند. این کار سبب می شود تا محافظت بیشتری در برابر EMI و تداخل ایجاد کنند. برخی از کابل‌ها همچنین از یک عنصر پلاستیکی استفاده می‌کنند که از مرکز سیم عبور می‌کند و جفت‌های به هم تابیده شده را از نظر فیزیکی جدا می‌کند. در حالی که برخی دیگر شامل یک پوشش فلزی بافته شده هستند که کل مجموعه جفت‌های به هم تابیده شده درون سیم را می‌پوشاند. همچنین لفاف های فویل برای همه جفت های به هم تابیده شده و ترکیبی از هر یک از این گزینه های شیلد با و بدون دیگران وجود دارد.

بزرگترین مزیت این محافظ این است که داده هایی که از کابل ها عبور می کنند بهتر محافظت می شوند. اگر اطلاعات مهمی دارید که مطلقاً نباید تحت تأثیر منابع خارجی قرار گیرند، کابل های SFTP از آن برای شما محافظت می کنند. این به نوبه خود می تواند به آنها کمک کند تا از کابل های با سرعت بالاتر با سرعت داده بیشتر پشتیبانی کنند. زیرا می توان داده های بیشتری را بدون خطر اضافی تداخل در کابل جمع کرد. آنها همچنین می توانند برای فواصل طولانی تری بدون تداخل کار کنند.

ساختار-cat6a-sftp

استحکام و شیلد اضافی کابل‌های SFTP آنها را برای سخت‌ترین محیط‌هایی که باید از داده‌ها محافظت شود. محیط ها مانند مراکز پزشکی و فرودگاه‌ها، کاملاً مناسب می‌کند. همچنین اگر به کابل شبکه برای فواصل طولانی نیاز دارید، آنها بهترین گزینه هستند، زیرا SFTP می تواند بدون ترس از تداخل طولانی تر از UTP کار کند.

معایب کابل های SFTP

با تمام نقاط قوت کابل ها SFTP بدون هیچ اشکالی نیستند. شیلد تقریباً همیشه فلزی است که به معنای وزن اضافی زیادی برای کابل است. این باعث می شود هزینه بیشتری داشته باشد، حمل و نقل آن سخت تر و نصب آن پیچیده تر شود. کشیدن به جایی که به آن نیاز دارید دشوارتر است، و استحکام اضافی کابل، اگرچه در محافظت از سیم‌های داخلی یک مزیت است. اما عبور از فضاهای تنگ یا خم‌های زیاد را سخت‌تر می‌کند.

شما باید برای تمام آن فلز نیز بپردازید، که باعث می شود کابل های STP، به ویژه زمانی که در مقادیر زیاد خریداری شوند. به همین دلیل بسیار گران تر از کابل های UTP هستند. اگرچه کابل‌های STP جداگانه گران‌تر از همتایان UTP خود نیستند، با صدها متر کابل‌کشی، این هزینه به سرعت افزایش می‌یابد.

نصب این کابل ها همچنین نیاز به اتصال به زمین در دو انتها دارد. این به این معنی است که فرآیند طولانی تر و پیچیده تر است و برای نصب آن نیاز به مهندسان متخصص بیشتری دارد. که می تواند منجر به افزایش هزینه برای نصاب شود.

همه اینها به این معنی است که STP برای خانه یا دفاتر کوچکتر که تداخل اهمیت چندانی ندارد، مناسب نیست. اما اگر به دنبال ایجاد یک شبکه بیمارستانی هستید، یا می خواهید یک کابل بسیار طولانی را اجرا کنید، STP بهترین انتخاب است. حتی با وجود معایب آن.

بیشتر بدانید: تست کابل شبکه

مقایسه تفاوت کابل UTP و SFTP

در بحث تفاوت کابل UTP و SFTP، کابل مناسب برای شما و شبکه شما بسیار به نیازها و موقعیت خاص شما بستگی دارد. اگر در حال ساخت شبکه ای با داده های بسیار حساس هستید. اگر انتظار دارید شبکه با تداخل زیادی از سوی کابل ها یا ماشین آلات سنگین دیگر مواجه شود. و اگر شبکه باید به خصوص با طول کابل های طولانی بزرگ باشد، SFTP تنها راه است. اما برای استفاده در محیط های کوچک با فواصل کم، STP احتمالا بهترین انتخاب است.

تنها دلیلی که ممکن است UTP را در یک محیط حرفه ای انتخاب کنید این است که کابل SFTP در نهایت بسیار گران است. در غیر این صورت، SFTP یک راه‌حل قوی‌تر را ارائه می‌کند. SFTP می‌تواند برای مدت طولانی‌تری کار کند، با سرعت‌های بالاتر کار کند و حفظ داده‌های شما را هنگام عبور از کابل تضمین کند.

اما برای خانه؟ UTP کاملاً خوب است و به همان اندازه SFTP کار خود را انجام می دهد. به خصوص اگر منابع تداخل زیادی در اطراف وجود نداشته باشد. ارزان‌تر، سبک‌تر، نصب آسان‌تر و به‌طور کلی کار کردن با آن بسیار آسان‌تر است و گسترش شبکه یا راه‌اندازی آن را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

 

سوالات متداول (FAQ)

  • مهمترین عاملی که باعث استفاده از کابل SFTP به جای UTP می شود چیست

حضور کابل برق در اطراف فضایی که برای کابل کشی در نظر گرفته شده و جلوگیری از مزاحمت امواج الکترومغناطیس باعث انتخاب کابل SFTP می گردد

  • ایا پهنای باند کابل UTP با SFTP متفاوت است

خیر. پهنای باند بیشتر به CAT کابل مورد استفاده بر می گردد و شیلد دار بودن یا نبودن یک کابل بیشتر بر مقاومت فیزیکی و الکترومغناطیسی کابل اثر می گذارد.


author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهدای یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

4 فکر در مورد “ تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

  1. ساسان گفت:

    خیلی ممنون

    1. پشتیبان فنی گفت:

      خواهش می کنم

  2. نوذر گفت:

    فرق s/ftp با sf/utp ؟

    1. وحید رفیعیان گفت:

      در نوع sf/utp شیلد و فویل به دور چهار زوج پیچیده شده است، اما در نوع S/FTP شیلد به دور چهار زوج است ولی فویل به روی هر زوج به صورت جداگانه قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *