آموزشی, اکتیو شبکه

روتر چیست

روتر-چیست

شما بدون شک قبلاً با کلماتی مانند روترهای شبکه آشنا هستید زیرا اینترنت در زندگی روزمره ما نفوذ می کند. با این حال، ممکن است هنوز در مورد عملکرد روترها در شبکه های مدرن نامشخص باشید. در واقع روترها همه دستگاه های شبکه را به عنوان هاب مرکزی شبکه به هم متصل می کنند. در این مقاله به بیان اینکه روتر چیست و چه انواعی دارد خواهیم پرداخت.

روتر شما این قدرت را دارد که شبکه شما را بسازد یا قطع کند. حتی در حالی که ارائه دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) در نهایت محدودیت های سرعت و پهنای باند شما را کنترل می کند. بنابراین مهم است که روتر مناسب را انتخاب کنید.

این پست به شما اصول اولیه روترها را نشان می دهد. از جمله اینکه آنها چه هستند، چه کاری انجام می دهند، انواع مختلف روترها، و نحوه خرید یک روتر چیست.

روتر شبکه چیست

یک روتر تمام دستگاه های موجود در یک شبکه را به هم متصل می کند. تا بتوانند یک اتصال اینترنتی واحد را به اشتراک بگذارند. این کامپیوترها، چاپگرها و سایر دستگاه های انتهایی را از طریق کابل های اترنت یا اتصال بی سیم به یکدیگر متصل می کند.

سپس می‌توانید پس از اتصال روتر به مودم، آن اتصال اینترنتی را در بین تمام دستگاه‌های موجود در شبکه خود به اشتراک بگذارید. علاوه بر این، روتر به عنوان اولین خط دفاعی در امنیت شما عمل می کند. و از سیستم رایانه و داده های شما در برابر هر گونه نفوذ و حمله محافظت می کند.

اکثر روترها چهار پورت اترنت را ارائه می دهند. که به شما امکان می دهد چهار دستگاه را متصل کنید. و از ویژگی سوئیچینگ برای اتصال آنها استفاده کنید. کاربرانی که بیش از چهار اتصال نیاز دارند، می‌توانند یک سوئیچ جداگانه نصب کنند یا به یک روتر با پورت‌های بیشتر (تا ۸ پورت) ارتقا دهند. توجه داشته باشید که روترها اغلب حاوی سیستم‌افزاری هستند که باید همانطور که توسط سازنده روتر منتشر شده به‌روزرسانی شوند.

روتر-شبکه-چیست

نحوه کار روتر چیست

در ابتدایی ترین سطح، روتر با ترافیک شبکه سروکار دارد. این یک مودم را به سایر دستگاه های شبکه متصل می کند تا ارتباط بین آنها و اینترنت را فعال کند. به این ترتیب روتر ترافیک ورودی و خروجی اینترنت را در آن شبکه به سریع ترین و کارآمدترین راه هدایت می کند.

به طور معمول، یک روتر از طریق یک اتصال شبکه به پورت “اینترنت” یا “WAN” مودم متصل می شود. سپس از طریق کابل شبکه دیگر به دستگاه های شبکه دیگر متصل می شود.

برای دریافت بسته های داده از سرورهای سراسر جهان، هر روتر دارای یک آدرس IP مجزا (خارجی) است. و هر دستگاه در شبکه شما نیز یک آدرس (MAC) مجزا دریافت می کند. روتر شما یک پایگاه داده نگه می دارد تا هر زمان که می خواهید به اطلاعات آنلاین دسترسی پیدا کنید، دستگاهی را که از کجا اطلاعات درخواست کرده است، ذخیره می کند.

نحوه-کار-روتر

انواع روترهای شبکه

روترها انواع مختلفی برای استفاده در سناریوهای مختلف دارند. در اینجا ما به طور عمده سه نوع روتر را معرفی می کنیم: روترهای شبکه تجاری، روترهای باند پهن، و روترهای VPN.

روترهای شبکه تجاری

روترهای شبکه تجاری برای مدیریت ترابیت های زیادی از داده های جریان یافته از طریق و بین شبکه های ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) استفاده می شود. آنها بزرگترین و قدرتمندترین روترهای شبکه از ستون فقرات اینترنت هستند.

روترهای باند پهن خانگی

روتر پهن باند به هر روتر سیمی یا بی سیم خانگی گفته می شود که برای اشتراک گذاری اتصال اینترنت پهن باند استفاده می شود. استفاده از دو رایانه یا دستگاه مجزا برای اتصال به اینترنت تنها یک نمونه از بسیاری از فعالیت‌هایی است که روترهای باند پهن ممکن است انجام دهند. شبکه های خانگی از روترهای باند پهن برای اتصال کامپیوترها به یکدیگر و به اینترنت استفاده می کنند. فناوری محبوب Voice over IP (VoIP) همچنین به یک روتر پهن باند برای اتصال اینترنت و تلفن شما نیاز دارد.

روترهای VPN

روتر VPN را می توان به عنوان یک روتر معمولی گیگابیت دید که نرم افزار سرویس گیرنده VPN روی آن نصب شده است. بنابراین هر دستگاهی که به روتر VPN متصل می شود توسط VPN محافظت می شود. یک روتر شبکه VPN می تواند چندین دستگاه (رایانه، تبلت، گوشی های هوشمند و غیره) را از یک منبع، در یک اتصال محافظت کند. اگر می‌خواهید حفاظت از حریم خصوصی بیشتری داشته باشید یا به وب‌سایت‌هایی دسترسی داشته باشید که فقط در یک منطقه خاص در دسترس هستند، به یک مورد علاقه جدید برای خانه‌ها و شرکت‌ها تبدیل شده است.

vpn-روتر

روتر مناسب را بر اساس پارامترها چیست

واحد پردازش مرکزی (CPU)، حافظه فلش، رم، رابط های شبکه و کنسول برخی از پارامترهای مهم روتر هستند. بیایید ببینیم که آنها چگونه بر عملکرد روتر تأثیر می گذارند.

واحد پردازش مرکزی (CPU): CPU پردازنده ای است که نرم افزار خاصی به نام «سیستم عامل» (OS) را اجرا می کند. سیستم عامل اجزای روتر را مدیریت می کند و تمام عملکردهای شبکه منطقی را ارائه می دهد. به طور کلی، پردازنده سریعتر و هسته های بیشتر بهتر است. روتر VPN ER-6 FS.com با پردازنده دو هسته ای Intel Atom D525 برای عملکرد پایدارتر و سریعتر ساخته شده است.

حافظه فلش: جایی است که سیستم عامل در آن ذخیره می شود که بسیار شبیه درایو دیسک سخت کامپیوتر شما است. هنگامی که روتر خاموش یا راه اندازی مجدد می شود، حافظه فلش محتوا را حفظ می کند. روتر با حافظه فلش بزرگتر و ظرفیت رم به شما این امکان را می دهد که شبکه خود را راحت تر رشد و گسترش دهید.

RAM: رم روی روتر فضای بیشتری را برای جلوگیری از ازدحام شبکه و بهبود توان عملیاتی اضافه می کند. روترهایی که حافظه رم بیشتری دارند، امکان خروجی بیشتری را نیز فراهم می کنند. روترهای ER-5 و ER-6 VPN به ترتیب دارای 4 گیگابیت و 2 گیگابیت رم هستند که برای یک خانه معمولی یا مشاغل کوچک باید بیش از حد توان باشد.

رابط های شبکه: رابط های روی روتر اتصال شبکه را به روتر فراهم می کنند. یک روتر معمولاً دارای پورت های کنسول برای مدیریت روتر و پورت های اترنت برای اتصال LAN و WAN با استفاده از کابل شبکه است.

مصرف برق: روترها برق زیادی مصرف نمی کنند – تقریباً 2 تا 20 وات. شما باید میزان وات روتر خاص خود را بدانید تا از بودجه انرژی شما تجاوز نکند.

نتیجه گیری

شناخت روتر شما تنها اولین قدم در راه اندازی یک شبکه است، اما گام مهمی است. زمانی که شبکه‌ها شروع به جمع‌آوری رایانه‌های متعدد و نیاز به فعال کردن اتصال اینترنت بین آنها کردند، روترها به دستگاه‌های مصرف کننده اصلی تبدیل شدند. امیدواریم با بررسی حقایق اساسی و تجزیه و تحلیل پارامترهای روترها، هنگام انتخاب نوع مناسب روتر، احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهداء یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

1 فکر در مورد “ روتر چیست

  1. امیر علی گفت:

    سلام و ممنون. آیا روتر ها قابلیت جلوگیری ار نفوذ هکرها دارند؟ به ویژه روتر های VPN

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *