آموزشی

دارک وب چیست

دارک-وب-چیست

بخشی از اینترنت که به نام «دارک وب» شناخته می‌شود، با استفاده از مرورگرهای وب و موتورهای جستجوی معمولی غیرقابل دسترسی است. در عوض، وب‌سایت‌های Dark را می‌توان با مرورگرهای تخصصی، یا با استفاده از موتور جستجوی اختصاصی دارک وب یا با دانستن URL دقیق مشاهده کرد.

این واقعیت که دارک وب نسبت به سرفیس وب، حریم خصوصی و ناشناس بودن بیشتری را ارائه می دهد، یکی از مزایای کلیدی آن است. این به دلایل متعددی مفید است، مانند تأمین مالی فعالیت‌های غیرقانونی یا محافظت از روزنامه‌نگاران، فعالان و سایر افرادی که در صورت علنی شدن هویت آنها، زندگی آنها به خطر می‌افتد.

چه چیزی می توانید در دارک وب پیدا کنید؟

از آنجایی که دارک وب برای حفظ ناشناس بودن کاربران ساخته شده است، مکان مناسبی برای فعالیت های مجرمانه است. ابزارهای هک، شماره کارت اعتباری و سایر داده‌های حساس دزدیده شده، نام‌های کاربری سایر حساب‌ها، و انواع کالاها و خدمات غیرقانونی دیگر، همگی در دارک وب قابل خرید و فروش هستند.

مانند سرفیس وب، دارک وب علاوه بر فروشگاه ها میزبان جوامع و وب سایت های آموزنده نیز می باشد. مجرمان سایبری اغلب از وب سایت های دارک برای هماهنگی و سازماندهی حملات خود استفاده می کنند. همچنین می توانید اطلاعاتی در مورد نقض داده ها و حملات سایبری در دارک وب به دست آورید.

ورود به دارک وب

شبکه Tor، سیستمی که برای اولین بار توسط دولت ایالات متحده ایجاد شد تا به فعالان و سایر احزاب همفکر امکان برقراری ارتباط ناشناس را بدهد، به عنوان پایه ای برای دارک وب عمل می کند. هر درخواستی که از طریق شبکه Tor انجام می شود، برای افزایش دشواری در شناسایی منبع و مقصد یک درخواست، پرش های زیادی ایجاد می کند. مرورگری که از Tor پشتیبانی می کند برای دسترسی به آن ضروری است. این کار از ناشناس بودن شما هنگام کاوش در دارک وب با هدایت همه درخواست ها از طریق سرورهای پراکسی شبکه Tor محافظت می کند.

با این حال، دسترسی به دارک وب به چیزی بیش از یک مرورگر که از Tor پشتیبانی می کند نیاز دارد. علاوه بر این، شما باید بدانید که کجا بروید. آدرس ها در دارک وب به .onion ختم می شوند. می‌توانید از موتور جستجوی دارک وب استفاده کنید یا اگر آدرس وب‌سایت‌ها را می‌دانید، بازدید کنید. این موتورهای جستجو ممکن است نتوانند هر وب سایتی را در دارک وب پیدا کنند، زیرا اغلب دارای اشکال هستند.

تفاوت بین وب عمیق و دارک وب

دیپ وب و دارک وب مشابه یکدیگر، بخشی از وب سطحی نیستند، که مجموعه ای از وب سایت هایی است که گوگل و سایر موتورهای جستجو فهرست می کنند. با این حال، این دو زیر دامنه اینترنتی بسیار بعید هستند.

دارک-وب

دیپ وب برخلاف دارک وب با یک مرورگر وب معمولی قابل دسترسی است. شما به احتمال زیاد روزانه از دیپ وب استفاده می کنید. بخشی از اینترنت که موتورهای جستجو ایندکس نمی کنند، زیرا صفحات به نحوی محافظت می شوند یا درخواست احراز هویت می کنند، به عنوان «وب عمیق» شناخته می شود. دیپ وب شامل صفحات حساب مخفی شما برای همه سرویس های آنلاین شما، از جمله برنامه های شرکتی، شبکه های اجتماعی، ایمیل و موارد دیگر است. محرمانه ای که توسط صفحات وب عمیق ارائه می شود، اطلاعات خصوصی را از چشمان کنجکاو محافظت می کند. از طرف دیگر، حریم خصوصی و ناشناس بودن در Dark Web در دسترس است.

خطرات

استفاده های مشروعی برای دارک وب وجود دارد، مانند محافظت از ناشناس بودن روزنامه نگاران و سایر احزاب. با این حال، آن می تواند خطرناک باشد، زیرا مقدار قابل توجهی از محتوای آن مربوط به فعالیت های غیرقانونی است.

اگرچه ممکن است شبکه Tor آدرس IP شما را مخفی کند، اما اگر ناخواسته جزئیات خاصی را فاش کنید، خطر از دست دادن ناشناس بودن خود را دارید. علاوه بر این، وب‌سایت‌های Dark Web می‌توانند دارای بدافزار باشند و احتمالاً حاوی محتوای توهین‌آمیز و غیرقانونی باشند.

اصولی که باید رعایت کنید

استفاده از دارک وب ممنوع نیست. برای به روز ماندن با خطرات اخیر امنیت سایبری، بسیاری از متخصصان امنیتی در واقع در آن تحقیق می کنند. از طرف دیگر، هنگام استفاده از آن احتیاط کنید.

بهترین روش های استفاده از دارک وب

  • از یک مرورگر معتبر استفاده کنید: برخی از مرورگرها با نرم افزارهای جاسوسی یا کد مانیتورینگ در معرض خطر هستند و دسترسی به آن نیازمند مرورگری است که با Tor سازگار باشد. مرورگر Tor را از یک منبع معتبر مانند وب سایت پروژه Tor (torproject.org) دریافت کنید.
  • از VPN استفاده کنید: ترافیکی که از طریق شبکه Tor در حال حرکت است توسط یک ISP قابل مشاهده است، اما ترافیکی که از شبکه Tor می آید پنهان است. استفاده از VPN می تواند به جلوگیری از استراق سمع کمک کند.
  • استفاده از ایمیل امن: استفاده از آدرس ایمیل معمولی خود در هنگام مرور وب تاریک ممنوع است. در عوض، پیام ها را با استفاده از PGP رمزگذاری کنید و از آدرس ایمیل رایتر استفاده کنید.
  • جاوا اسکریپت را خاموش کنید: جاوا اسکریپت پتانسیل جمع آوری اطلاعات خصوصی یا انجام سایر اعمال شرورانه را در مرورگر شما دارد. قبل از مرور Dark Web، مطمئن شوید که آن را در مرورگر Tor خود خاموش کرده اید.
  • رفتن به وب‌سایت‌های قانونی: بسیاری از وب‌سایت‌ها با محتوای غیرقانونی، خطرناک یا آزاردهنده را می‌توان در آن یافت. قبل از مشاهده هر وب سایتی، مطمئن شوید که قانونی است.

بیشتر بدانید: اترنت چیست

ابزارها و خدمات دارک وب

وب تاریک با مجموعه ای از ابزارها و خدمات، از جمله مرورگرهای وب و موتورهای جستجو (که در یک لحظه به آنها خواهم پرداخت) ارائه می شود. بخشی از چیزی که وب تاریک را به وب تاریک تبدیل می کند این است که نمی توانید از طریق مرورگر وب معمولی خود به آن دسترسی پیدا کنید. همچنین نمی توانید از طریق جستجوی گوگل چیزی در مورد آن جستجو کنید.

داشتن مکانی در اینترنت که خصوصی و ناشناس باشد البته باعث تشویق انواع خاصی از فعالیت‌های غیرقانونی می‌شود: ابزارهای هک، مواد مخدر، پاسپورت‌های جعلی، پورن، اسلحه‌های گرم و موارد دیگر همگی در وب تاریک معامله می‌شوند. این کمی شبیه پرسه زدن در طرح‌واره‌ترین بخش یک شهر واقعی است، با تمام اتفاقات مرتبط.

با این حال، بسیاری از فعالیت های قانونی آنلاین وجود دارد که نیاز به حفظ حریم خصوصی و ناشناس بودن دارند. وب تاریک توسط روزنامه‌نگاران، افشاگران و فعالان سیاسی استفاده می‌شود که به حمایت‌هایی که ارائه می‌کند نیاز دارند. هر کاری که باید انجام دهید و باید تا حدی از کتاب خارج شود، به دلایل اصیل یا ناپسند، می‌توانید در آن انجام دهید.

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهداء یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *