راهکارها, شبکه لن

نویز چیست و اثر آن بر کابل شبکه

نویز-چیست

در پاسخ به این سوال که نویز چیست باید به مواردی اشاره کرد. در عصر اینترنت و سرعت، اختلال در ارتباطات اینترنتی یک مشکل اساسی تلقی می شود. وقتی کلاس آنلاین دارید و ناگهان اینترنت قطع می شود. به نظر شما علت چیست؟ در هنگام بروز چنین مشکلاتی می گویند نویز مشکل ساز است و بهتر است از نویز گیر استفاده کنید. اما تاثیر نویز بر روی کابل شبکه چیست؟ چرا این اتفاق می افتد؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود همراه با این مقاله باشید.

نویز چیست؟

قبل از ظهور شبکه های اینترنتی، نویز نوعی صدای غیرعادی بود که می توان آن را آلودگی صوتی نیز نامید. با پیشرفت تکنولوژی و شروع عصر اینترنت، باید به تعریف نویز از منظر ارتباطات بی سیم ادامه داد. در پاسخ به سوال نویز چیست باید گفت، نویز به هرگونه تداخل انرژی اشاره دارد که بر کیفیت سیگنال بی سیم تأثیر منفی بگذارد گفته می شود. البته این انرژی مخرب می تواند طبیعی یا ساخته دست بشر باشد.

یک مثال ساده تلاش برای برقراری تماس تلفنی در یک رویداد شلوغ است که در آن نویز می تواند در ارسال و دریافت ارتباطات بی سیم اختلال ایجاد کند. با این حال، برای مهندسان شبکه‌های بی‌سیم مهم است که بدانند نویز چگونه ایجاد می‌شود تا بتوانند راه‌حل‌های مناسب را برای حل مشکل پیاده‌سازی کنند.

در هر صورت تاثیر نویز بر روی کابل شبکه یکی از مسائلی است که دنیای فناوری و شبکه با آن روبروست که می تواند هر شخص یا سازمانی را به عنوان استفاده کننده از این فناوری تحت تاثیر قرار دهد.

انواع نویز در کابل شبکه (علل ایجاد نویز)

دلایل مختلفی برای ایجاد نویز وجود دارد که می تواند در شبکه های بی سیم تداخل ایجاد کند. علل نویز می تواند طبیعی (به عنوان مثال تداخل جوی) یا ساخته دست انسان (مثلاً ترانسفورماتورهای الکتریکی) باشد. به طور کلی برای شناسایی تاثیر نویز بر روی کابل شبکه، بهتر است علل ایجاد نویز را بشناسید. به همین دلیل می توان آن را به دو نوع خارجی و داخلی طبقه بندی کرد.

نویز خارجی:

هر نویز ناشی از منبع خارج از شبکه بی سیم است. برای مثال، فرض کنید می‌خواهید از طریق رادیو با شخصی تماس بگیرید. اما شما تداخل دریافت می کنید زیرا رادیو دیگری در نزدیکی صدایی ایجاد می کند که با سیگنال تداخل می کند. از دیگر دلایل ایجاد صداهای خارجی می توان به تغییرات آب و هوایی مانند باد شدید یا استفاده همزمان از وسایل برقی اشاره کرد.

نویز داخلی:

این نوع تداخل به هر نوع نویز ایجاد شده در یک شبکه بی سیم اشاره دارد. این نوع تداخل می تواند به نظر برسد که شما فریاد می زنید در حالی که دوستتان سعی دارد با شما صحبت کند. یک مثال ساده از نویز تولید شده در یک شبکه بی سیم داخلی، تداخل شبکه Wi-Fi خانه با تلفن همراه است. با این حال، صرف نظر از منبع نویز در محیط بی سیم، همیشه بهتر است چنین مواردی را کاهش دهید.

البته در تقسیم بندی دیگر انواع نویز کابل شبکه با چهار دسته نویز حرارتی، نویز بین ماژولی، نویز تداخلی و ضربه ای که نویز داخلی و خارجی هستند معرفی شده اند.

نویز متقاطع( کراس تاک) چیست؟

نویز هم ‌شنوایی اختلالی است که توسط میدان‌های الکتریکی یا مغناطیسی یک سیگنال مخابراتی روی سیگنال در مدار مجاور ایجاد می‌شود. اساساً هر سیگنال الکتریکی میدان الکترومغناطیسی متفاوتی دارد. هر زمان که این میدان ها با هم همپوشانی داشته باشند، سیگنال های ناخواسته (اتصال خازنی، رسانا یا القایی) باعث تداخل الکترومغناطیسی (EMI) می شود که می تواند باعث تداخل دوطرفه شود.

تأثیر نویز بر روی کابل شبکه ناشی از همپوشانی در کابل‌های ساختاری، طراحی مدار مجتمع، الکترونیک های صوتی و سایر سیستم‌های اتصال است. برای مثال، اگر دو سیم مجاور هم وجود داشته باشد که سیگنال‌های متفاوتی را حمل می‌کنند، جریان آنها میدان‌های مغناطیسی به وجود می آورد که سیگنال ضعیف ‌تری را در سیم های مجاور ایجاد می‌کند.

از جمله نمونه های این نوع نویز می توان به نویز شنیداری در مکالمه تلفنی، تداخل در کابل کشی و طراحی مدار اصلی اشاره کرد.

توانایی کابل برای دفع نویز متقاطع را می توان با دستگاه تست فلوک اندازه گیری کرد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پارامترهای تست فلوک بر روی آن کلیک نمایید.

راه حل های حذف نویز متقاطع چیست

– با تاباندن سیم ها به یکدیگر، نویزهای متقاطع را از بین ببرید

این روش تداخل را کاهش می دهد. هرچه انحنای سیم ها بیشتر باشد، نویز کاهش می یابد و مانند کابل های نسل جدید تر که تاب بیشتری دارند و نویز کمتری دریافت می کنند.

– حذف نویز کراس تاک  با استفاده از شیلد در کابل شبکه

پیچیدن شیلد فلزی به دور سیم ها احتمال تداخل امواج را کاهش می دهد. همچنین با پیچیدن شیلد به دور تمامی جفت ها، کابل های شبکه با یکدیگر تداخلی ایجاد نمی کنند.

به طور کلی انواع کابل شبکه از نظر ساختار و شیلد به کار رفته در آن عبارتند از: کابل شبکه UTP، کابل شبکه FTP، کابل شبکه STP و کابل شبکه SFTP که بهترین نوع کابل شبکه می باشد.

حذف نویزهای هم ‌شنوایی با استفاده از کابل شبکه پیشرفته

انواع کابل ها بر اساس دسته بندی های Cat5، Cat5e، Cat6، Cat6a، Cat7، Cat7a و Cat8 در بازار عرضه می شوند. هر چه عدد CAT بیشتر باشد، قدرت انتقال داده و سرعت کابل ها بر اساس فرکانس بیشتر و همچنین نویز آنها کمتر می شود.

نویز سفید (حرارتی) چیست؟

این نویز توسط الکترون هایی ایجاد می شود که در دمای بالای صفر درجه سانتیگراد برانگیخته می شوند و به طور تصادفی در سیم ها جریان می یابند. این صدا همیشه وجود دارد و هیچ راهی برای از بین بردن کامل آن وجود ندارد. اما می توانید با استفاده از ماژول مناسب تاثیر نویز بر روی کابل شبکه را کاهش دهید.

نویز-سفید-چیست

نویز تحریف متقاطع مدولاسیون

این نویز زمانی اتفاق می افتد که دو سیگنال با فرکانس های مختلف از یک مسیر عبور کنند. در این صورت در برخی از فرکانس ها سیگنال ها روی هم قرار می گیرند و امکان تغییر آنها و حتی تبدیل شدن به سیگنال دیگری وجود دارد. برای از بین بردن این نویز باید از مدولاسیون با تقسیم فرکانسی عمود بر هم  یا OFDM استفاده شود.

نویز تداخل چند مسیره

هنگام ارسال داده ها به صورت بی سیم، نویز تداخل چند مسیری بیشتر رخ می دهد. هنگامی که داده توسط یک دستگاه ارسال می شود، ممکن است چندین سیگنال مشابه سیگنال اصلی از طریق چندین مسیر دیگر به طور ناخواسته و تصادفی ارسال شود (مثلاً بازتاب همان سیگنال از مسیر دیگری به مقصد می رسد). این سیگنال ها با تاخیر زمانی در مقصد دریافت می شوند و با سیگنال اصلی تداخل دارند. این تداخل می تواند باعث از دست رفتن داده ها یا تغییر در آنها شود.

فریت کابل یا سر و صدا کابل از چیست؟ نحوه استفاده از فریت کابل یا نویز گیر کابل

فریت کابل یا جاذب صدا معمولاً در انتهای کابل اتصال برای از بین بردن تداخل مغناطیسی و تأثیر نویز بر روی کابل شبکه استفاده می شود. این نوع کابل های حذف نویز معمولاً از سرامیک با ترکیبی از فلزات دو ظرفیتی و اکسید آهن ساخته می شود. کافی است آن را در انتهای سیم اتصال نصب کنید. به یاد داشته باشید که نباید در جای دیگر اتصال سیمی نصب شود زیرا تاثیر کمتری خواهد داشت.

تشخیص نوع نویز با توجه به تاثیر آن بر کابل شبکه

ابتدا باید تاثیر نویز بر روی کابل شبکه را در نظر گرفت، یعنی مشخص شود که نویز دائمی است یا موقت. صدای متناوب ممکن است در اثر برخورد صاعقه یا شلوغی تلفن همراه ایجاد شود. نویز ساکن ممکن است بر اساس جفت شدگی دو مدار الکتریکی در مسیر باشد. با این حال، شناسایی تولید نویز یک امر حرفه ای است و باید به مهندسان شبکه سپرده شود. مهندسان و کارشناسان در صورت مواجهه با سر و صدای مداوم وضعیت را بررسی می کنند.

در شرایطی که دو یا چند مدار الکتریکی دارای هادی های مشترک هستند، ممکن است ارتباطی بین مدارهای مختلف وجود داشته باشد که اثرات مخربی بر مدارهای متصل داشته باشد. در اصل، این بدان معنی است که جریان سیگنال از یک مدار در امتداد هادی مشترک معکوس می شود و در نتیجه یک ولتاژ خطا در مسیر برگشت ایجاد می شود که بر تمام سیگنال های دیگر تأثیر می گذارد. به این نوع نویز ایجاد شده خطا در اتصالات ناگهانی می گویند. شاید مشکلات الکترواستاتیک دلیل این موضوع باشد. در هر صورت بهتر است کار را به یک متخصص بسپارید و با مجموعه های معتبری مشورت کنید تا نتیجه مناسب بگیرید.

در صورت نیاز می توانید تجهیزات پسیو شبکه مقاوم در برابر نویز در مدل SFTP و FTP را با برند کالوات تهیه نمایید.

سوالات متداول (FAQ)

1-انواع نویز چیست؟

نویز انواع متفاوتی از قبیل نویز سفید یا حرارتی، نویز متقاطع یا کراس تاک، تداخل چند مسیره و … دارد

2- نویز سفید چیست؟

این نویز که نویز حرارتی نیز نام دارد توسط الکترون هایی ایجاد می شود که در دمای بالای صفر درجه سانتیگراد برانگیخته می شوند و به طور تصادفی در سیم ها جریان می یابند.

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهداء یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *