شبکه لن

پارامترهای تست فلوک

پارامتر-تست-فلوک

یکی از مهمترین دستگاه ها جهت بررسی کیفیت تجهیزات پسیو شبکه، دستگاه تست فلوک است. اما این دستگاه در انتهای تست، مقادیر پارامتر هایی را به ما ارائه می دهد. این مقادیر در کمک به ما در تحلیل کیفیت لینک ارتباطی بسیار تاثیر گذار است. در این مقاله به توضیح برخی از پارامترهای تست فلوک پرداخته شده است.

نقشه سیم یا Wire Map

نقشه سیم مشخص می کند که آیا سیم های موجود در کابل شبکه، به طور صحیح به هم متصل شده اند یا خیر. با تست مقاومت هر رشته می توان پیوستگی اتصال را آزمایش کرد اما، با دستگاه تست فلوک می توان این آزمایش را با جزئیات بیشتری انجام داد.

در یک کابل شبکه، تست ما باید موارد زیر را نشان دهد:

  • پیوستگی اتصال رشته های مسی
  • اتصال کوتاه بین دو یا جند رسانا
  • زوج های متقاطع
  • زوج های معکوس
  • اتصال شیلد
  • هادی متصل به زمین

وایر-مپ-فلوک

طول کابل شبکه

اندازه گیری طول، با استفاده از انعکاس سنج دامنه زمانی یا TDR انجام می گردد. برای محاسبه طول یک کابل با با محاسبه زمان مورد نیاز یک پالس برای طی کردن مسیر کابل و برگشتن از همان مسیر استفاده می شود. در کابل شبکه از فرمول زیر برای محاسبه آن استفاده می گردد.

طول کابل = ((NVP*تاخیر حرکت رفت و برگشتی)*c)/2

که در آن

c: سرعت نور بر حسب متر بر ثانیه

NVP: سرعت اسمی انتشار که به عنوان بحشی از سرعت نور بیان شده

nvp-فلوک

در کابل شبکه، هر زوج ممکن است یک نرخ تابیدگی (Twist Rate) متفاوت و گاهی مواد دی الکتریک (Dielectric Materials) متفاوت داشته باشند. . این تفاوت ها به تاخیر انتشار متفاوت برای هر زوج می انجامد. اگر یک ابزار آزمون میدانی از یک NVP برای تمام زوج کابل ها استفاده کند، طول گزارش شده برای هر زوج، متفاوت خواهد بود.

استانداردها الزام می کنند که باید کوتاه ترین طول الکتریکی را به عنوان مبنا برای تصمیم به قبول / رد استفاده کرد ( یعنی باید کوتاه ترین تآخیر الکتریکی برای محاسبه طول، مورد استفاده قرار گیرد). بنابراین، کانالی با طول های 4 زوج که در 99، 100، 101 و 103 متر (325، 328، 331 و 338 فوت) گزارش شده است، احتمالا ویژگی حداکثر طول 100 متر (328 فوت) را احراز خواهد کرد. در قسمت «تآخیر انتشار / شیب تآخیر (Delay Skew) » برای آزمون تفاوت طول های الکتریکی بیشتر به این موضوع پرداخته شده است.

بیشتر بدانید: کابل شبکه کالوات

تآخیر انتشار / شیب تاخیر Delay Skew در پارامترهای تست فلوک

از دیگر پارامترهای تست فلوک Delay Skew است. تاخیر انتشار عبارت است از زمان مورد نیاز برای این که یک سیگنال از یک سر مسیر انتقال، به سر دیگر حرکت کند. شیب تآخیر عبارت است از تفاوت ها در تآخیر انتشار بین سریع ترین و کند ترین زوج ها در یک کلاف کابل واحد.

fluke-delay-skew-test

تلفات عبوری Insertion Loss

تلفات عبوری (Insertion Loss) ( که در گذشته به آن واژه تضعیف (Attenuation) برای کابل شبکه اطلاق می شد) عبارت است از: « اندازه گیری تلفات سیگنال ناشی از افزودن یک جزء، لینک یا کانال، بین یک فرستنده و یک گیرنده». اغلب الزام های مبتنی برتلفات عبوری هستند، هر چند که استاندارد ها اغلب با عنوان تضعیف یا تلفات تضعیف بیان می شوند. برای تلفات عبوری، هر چه تلفات با واحد دسی بل کمتر باشد، عملکرد بهتر است.

تلفات بازگشتی Return Loss

در تحلیل پارامترهای تست فلوک باید به تلفات بازگشتی اشاره نمود. تلفات بازگشتی عبارت است از: « اندازه گیری نیروی انعکاس یافته از کابل کشی بر حسب دسی بل». از نسبت ولتاژ منعکس شده به ولتاژ تابش، جهت تعیین تلفات بازگشتی استفاده می شود. تلفات بازگشتی، بر روی یک گستره فرکانس اندازه گیری می شوند و به عنوان نشانه ای از یکپارچگی امپدانس کابل کشی به کار می روند. هر چه مقدار تلفات بازگشتی با واحد دسی بل بزرگتر باشد، عملکرد بهتر است.

انحراف تلفات عبوری

انحراف تلفات عبوری، سنجه ای از تفاوت اندازه در بدترین حالت، بین تلفات عبوری مورد انتظار و تلفات عبوری اندازه گیری شده واقعی است. این انحراف در موقعی که تلفات تضعیف با فرکانس ترسیم می شود، به شکل یک موج در منحنی یه نظر می رسد. انحراف تلفات عبوری، به عنوان یک آزمون پذیزش برای کابل کشی زوج به هم تابیده متوازن الزامی نشده است.

تلفات تداخل همجوار(NEXT)

تلفات NEXT، سنجشی است که روی کابل کشی زوج به هم تابیده متوازن انجام می شود. هر چه مقدار تلفات NEXT با دسی بل بیشتر باشد، عملکرد بهتر است.

تلفات NEXT سنجه ای از جفت شدن سیگنال بین هر دو زوج در امتداد کابل کشی است. سیگنال های کراس تاک (Crosstalk Signals) موقع رسیدن به گیرنده دستگاه در انتهای خط، به هم ترکیب می شوند. این ترکیب سیگنال های کراس تاک، با تغییرات فرکانس سیگنال، به اوج(Peaks) و افت(Valleys)  هایی منجر می شود.

تداخل نا همجوار هم سطح (ELFEXT)

ELFEXT، تداخل یا کراس تاکی است که روی یک زوج دارای پارازیت، اندازه گیری می شود و این اندازه گیری در نقطه ای مخالف جایی انجام می گیرد که پارازیت از آن انتقال پیدا کرده و به وسیله تضعیف کابل یا سیستم کابل کشی، نرمالیزه شده است. هر چه مقدار تلفات  ELFEXT با واحد دسی بل یزرگتر باشد، عملکرد بهتر است.

 تداخل مجموع نیرو

از تداخل مجموع نیرو (Power Sum Crosstalk) برای مشخص کردن یک تداخل ترکیبی از چندین منبع استفاده می شود. در یک کابل 4 زوج، تداخل مجموع نیرو عبارت است از: ترکیب تداخل حاصل از سه زوج دیگر کابل.

از تداخل مجموع نیرو، اغلب به عنوان یک الزام برای کاربردهایی که به طور همزمان با چندین زوج ارتباط برقرار می کنند، استفاده می شود. هم NEXT و هم ELFEXT را می توان یه عنوان تداخل مجموع نیرو در نظر گرفت، چون زوج گیرنده می تواند تداخل هم زمان از سه زوج دیگر داشته باشد.

نسبت تضعیف به تداخل (ACR) پارامترهای تست فلوک

ACR (Attenution-to-Crosstalk Ratio) تفاوت میزان تضعیف و کراس تاک برای یک کابل زوج به هم تابیده متوازن است که با واحد دسی بل بیان می شود. این مقدار یکی دیگر از پارامترهای تست فلوک است.

با نسبت سیگنال به پارازیت (SNR) (Signal-to-Noise ratio) فرق دارد، چون هیچ پارازیت اضافی یا خارجی را به حساب نمی آورد. زمانی که در محاسبه آن از تداخل مجموع نیرو استفاده می شود، می توان با نسبت تضعیف به تداخل مجموع نیرو( PSACR)(Power Sum Attenuation-to-Crosstalk Ratio) نیز بیان کرد.

 ACR به عنوان یک آزمون پذیرش برای کابل کشی کابل شبکه الزامی نیست. ACR  در ANSI/TIA/EIA-568-B.1 تعریف نشده، اما در ISO/IEC 11801 Ed.2:2002 تحت عنوان « فناوری اطلاعات- کابل کشی عمومی برای املاک مشتریان» مشخص گردیده است.

بیشتر بدانید: تست فلوک چیست

تداخل هم جوار(NEXT) دامنه زمانی

آزمون هایی همچون تحلیل دامنه زمانی NEXT ( یا تلفات برگشتی) در مقایسه با طول، روی برخی از ابزارهایی که برای عیب یابی کابل کشی زوج به هم تابیده متوازن به کار می روند، وجود دارند. این ابزار ها، کوپلینگ (جفت شدن) تداخلی را در امتداد طول کابل کشی نشان داده و در شناسایی محل خطا، مفید و کارسازند.

سوالات متداول (FAQ)

  • NVP چیست

عددی که به صورت درصد روی کابل چاپ می شود و با استفاده از دستگاه فلوک و قرار دادن آن مقدار میتوان متراژکابل را محاسبه کرد

  • پارامترهای اصلی تست فلوک چیست

Next – RL – IL – ACR

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهدای یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

2 فکر در مورد “ پارامترهای تست فلوک

  1. امین گفت:

    اولین پارامتری که برای پاس شدن تست کابل در نظر گرفته می شود کدام است؟

    1. وحید رفیعیان گفت:

      معمولا در نتیجه تست ابتدا نگاه می کنن ببینن کابل تستو پاس کرده یا نه. در صورتی که پاس کرده بود به هد روم نتیجه تست فلوک نگاه میشه که هرچی بالاتر باشه بهتره. بعد هم پارامتر های دیگه را مثل RL و IL نگاه می کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *