راهکارها, شبکه لن

تست فلوک چیست

تست-فلوک-کابل-شبکه

امروزه با در نظر گرفتن اینکه تعداد شرکت‌های سازنده تجهیزات شبکه در سطح جهانی در حال افزایش است. همچنین با توجه به این موضوع که در اغلب کشورها از جمله کشور ما، نمایندگی این شرکت‌ها وجود دارد و خدمات متنوع شبکه ارائه می‌گردد، نیاز به یک انواع خدمات تست و راه اندازی شبکه احساس می‌شود. در این بین تست فلوک کابل شبکه جزو موارد تخصصی به شمار می‌آید. که کمتر مرجعی در ایران به آموزش آن پرداخته است. ما در این مطلب سعی داریم شما را هرچه بیشتر با این مبحث مهم شبکه آشنا کنیم. لطفا تا پایان مقاله همراه ما باشید.

معرفی شرکت فلوک نتورکز

این شرکت یکی از شرکت‌های زیر مجموعه Danaher است. یکی از تولیدکنندگان بزرگ انواع تجهیزات مربوط به تست و آنالیز و اندازه گیری است. این شرکت در حدود 75 سال پیش توسط جان فلوک با همکاری 2 نفر از دوستانش آغاز به کار کرد. تاسیس این شرکت در حالی اتفاق افتاد که جان فلوک و دوست او در آن زمان در شرکت جنرال الکتریک مشغول به کار بودند.

در حال حاضر شرکت فلوک به عنوان یک شرکت بین المللی شناخته می‌شود و تا بحال موفق به صادرات محصولات خود به بیشتر از 100 کشور دنیا شده است. این شرکت در اغلب نقاط جهان در عرصه ساخت، طراحی و فروش تجهیزات موردنیاز جهت استفاده در محیط‌های اداری، صنعتی، علمی و آموزشی و … فعال است.

تست فلوک کابل شبکه

تست فلوک کابل شبکه دارای ویژگی‌های مختلفی است. مهم ترین آن، افزایش حدود 33 درصدی بهره‌وری شبکه است. در ضمن این ویژگی باعث افزایش کارایی و طول عمر تجهیزاتی مانند سرورهای شبکه، کارت شبکه، روتر، دوربین و … است. با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، تقریبا امری ضروری برای شبکه‌ها متوسط و بزرگ به حساب می‌آید.

این تست جهت آنالیز عملکرد لینک، کانال و انواع کابل‌های فیبر نوری و شبکه صورت می‌پذیرد و اطلاعات نسبتا کاملی از وضعیت شبکه و نودها در اختیار شما می‌گذارد. در حالت کلی، این تست به 2 روش انجام می‌گیرد: تست فلوک پرمننت و چنل.

دستگاه-تست-فلوک-5000

در تست چنل، هر 2 سر کابل را کیستون می‌زنیم و با استفاده از پچ کورد، کابل‌ها را به دستگاه وصل می‌کنیم و در مرحله بعد تست را انجام می‌دهیم. این نوع تست تقریبا شبیه تست کابل شبکه است.

تست فلوک پرمننت

روش دومی که توسط متخصصین انجام می‌گیرد، تست فلوک پرمننت نام دارد که به وسیله ماژول پرمننت انجام می‌گیرد. تست پرمننت از نظر استاندارد TIA نسبت به سایر تست‌های فلوک، سختگیرانه‌تر می‌باشد و اولویت بیشتری دارد. تست Permanent نسبت به تست چنل، کامل‌تر می‌باشد. برای انجام این تست، ابتدا کابل را به کیستون متصل کرده و توسط مازول‌های Permanent که در تسترهای فلوک قرار دارد، کابل را به دستگاه می‌زنیم و تست را انجام می‌دهیم.

تفاوت تست فلوک پرمننت و چنل

استاندارد تعریف شده برای تست فلوک در روش چنل، برای طول کابل صد متر و در روش پرمننت نود متر است. این تست را می‌توانیم در متراژ مختلفی انجام دهیم و بررسی کنیم ولی معیار اصلی استاندارد در این تست، کابل شبکه با طول نود متر است. در مورد نوع کابل، باید بدانید که کابلی که بتواند تست Permanent را پاس کند، حتما می‌تواند تست چنل را نیز پاس کند. ولی ممکن است کابلی که چنل را پاس کرده، نتواند تست Permanent را پاس کند. این مورد به این معنی می‌باشد که تست‌های فلوک پرمننت با در نظر گرفتن 90 متر کابل از اهمیت بیشتری نسبت به تست چنل برخوردار می‌باشد.

تست-فلوک-پرمننت

روش نصب سوکت در کابل‌های شبکه شیلد دار و فویل، یکی از مواردی است که برخی از افراد را با مشکل مواجه می‌کند. به طور مثال اگر ما نتوانیم کابل را به صورت صحیح و درست سوکت بزنیم و یا به کیستون شبکه متصل کنیم، در این صورت آن کابل به احتمال زیاد نمی‌تواند تست فلوک را پاس کند. در شبکه‌های بزرگ و انتقالی که نیازمند سرعت بالا است و حجم اطلاعات زیادی جابجا می‌شود. بهتر است در این شبکه ها کابل‌ شبکه و تجهیزاتی بکار گرفته شوند که تست فلوک پرمننت را پاس کرده باشند و دارای کیفیت مناسبی باشند. به طور مثال در دانشگاه‌ها، بانک‌ها، هلدینگ‌ها، انبارهای تجاری بزرگ و … باید از این تست استفاده کنیم تا سرعت و کیفیت شبکه مورد قبول باشد.

بیشتر بدانید: قیمت کابل شبکه

روش کار تستر فلوک 

ابتدا براي دستگاه تست فلوک تعريف مي‌کنيم که کابل از چه نوعي است. شیلددار يا Unshielded است Cat6 است يا Cat6َA يا Cat7 است. سپس يکسري تنظيمات روي دستگاه Set‌ مي‌شود. در انتها Test Limit را که آيا EIA / TIA می‌باشد يا ISO يعني نوع استاندارد مشخص مي‌گردد.

نکته مهم در قراردادهای انجام خدمات شبکه

شايد بعضی از کارشناسان از اينکه چه کاری را بايد به مناقصه بگذارند و چه چيزی را بايد پس از پایان کار از شرکت اجرا کننده پروژه تحويل بگيرند آگاهي نداشته باشند. به همين دلیل بهترين راه اين است که براي انجام درست و راه‌اندازي شبکه‌هاي بزرگ از مشاوران متخصص در این حوزه کمک بگیریم.

در این بخش براي آشنايي بیشتر، به نکاتی هر چند کوتاه درباره عقد قرارداد اشاره مي‌کنيم. برای شروع بايد انتظارات و خواسته‌های خود از شبکه و همین طور هدف خود را از انجام پروژه مدنظر قرار داد و در زمان عقد قرارداد به صورت کامل در متن قرارداد مشخص گردد. سپس در هنگام تحويل کار همان خواسته مدنظر را مورد تست و ارزيابي قرار دهيد و به این صورت جلوی مشکلات بعدی در انجام یا عدم انجام و یا نحوه پاس شدن Head Room‌ها در تست فلوک را تعیین می‌کنیم.

نمونه درخواست تست کارفرما

اگر در قرارداد تعیین کرده باشید که شبکه داراي سرعت 1000 مگابیت باشد، در هنگام تست فلوک کابل شبکه و تحويل بايد سرعت 1000 مگابیت که خواسته کارفرما بوده، تامين شود. اما اگر در قرارداد ذکر نماييد استانداردهاي TIA / EIA 568B براي Cat6 رعايت گردد، در هنگام تست و تحويل شبکه از پيمانکار تمام پروتکل‌ها و پارامترهايي که در Cat6 و پايين‌تر وجود دارد مورد بررسي و تست قرار خواهد گرفت.

مثال ديگر، اگر در قراردادتان ذکر شده باشد که شبکه استاندارد 100BaseT را رعايت کند، بايد Test Limit روي 100BaseT قرار گیرد و در اين حالت تمام پارامترها و مقاديري را که براي 100BaseT لازم است را تست کنید. در این حالت، اگر هنگام تست نتيجه 1000 مگابیت را جواب نداد، پيمانکار هيچ مسئوليتي ندارد، حتي اگر تجهيزات مانند کابل Cat6 براي شما تهيه و نصب کرده باشد چون خواسته شما 100BaseT بوده که سرعت 100 مگابیت مي‌باشد.

انواع تستر فلوک شبکه

به دلایل گوناگون از جمله عدم آگاهی مشتریان و مصرف‌کنندگان و یا در اختیار نداشتن تجهیزات تست، آنالیز و سایز موارد، فروش تجهیزات Remark، OEM و بی‌کیفیت به راحتی در بازار وجود دارد. از آنجا که تنها راه تشخیص اصلی یا تقلبی بودن تجهیزات، استفاده از تسترهای حرفه‌ای شبکه یا همان Cable Analayzerها از قبیل Fluke Cable Analayzer  مدل DTX-1800 و یا جدیدترین محصول این کمپانی DSX-8000 است، افراد زیادی اجناس غیر استاندارد خریداری می‌نمایند.

پس از کابل کشی یک شبکه کامپیوتری، برای اطمینان از نحوه کابل کشی صحیح و فاقد ایراد و برای مطمئن شدن از صحیح کار نمودن شبکه و قطع نبودن کابل‌ها، باید شبکه را با وسیله ای استاندارد و مورد اطمینان تست کرد. انواع زیادی از دستگاه تست فلوک در بازار وجود دارد. هرکدام با توجه به کارخانه تولید کننده آن، اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهند. بهترین تستر جهان به نام دستگاه تست فلوک که ساخت کمپانی فلوک آمریکا می‌باشد در دنیا شناخته می‌شود .

تست آماری پریزهای شبکه توسط تسترهای فلوک DSX-8000 و یا DTX-1800 ساخت شرکت فلوک، عملیاتی هست که در این راستا صورت می‌پذیرد. نتیجه مجموعه این کارها در قالب گزارش مستقل و جامعی به کارفرمای پروژه ارائه می‌گردد. با توجه به اهمیت نصب صحیح مکانیزم‌های شبکه و رعایت استانداردهای لازم، کارشناسان شرکت با مراجعه به محل، اقدام به تست فلوک fluke آماری مکانیزم‌های شبکه توسط تسترهای فلوک DSX-8000 و یا DTX-1800 می‌نمایند.

نرم افزار LinkWare

گزارش در دستگاه ذخیره شده و پس از تحلیل در نرم افزار LinkWare Cable Test Management Software به صورت فایل pdf یا XML در اختیار مدیریت آن سازمان قرار خواهد گرفت. دستگاه تسترهای فلوک DTX-1800 و DSX-8000 به مدیران شبکه کمک می‌کند در خصوص نودهای فعال و غیر فعال که شاید تا مدت‌ها هم مورد استفاده قرار نگیرند، هرچه زود‌تر مشکلات و باگ‌های شبکه را پیدا کنند و این امکان را فراهم می‌کند تا متوجه شوند که عیب ایجاد شده در شبکه از سخت افزار می‌باشد یا شبکه و یا برنامه‌های نرم افزاری.

نرم-افزار-لینک-ور-فلوک

همچنین در مورد اهمیت دستگاه تسترهای فلوک DTX-1800, DSX-8000، باید در نظر بگیرید که گزارش تست‌های آماری این دستگاه به این مورد اشاره گردد که کلیه وزارتخانه‌ها و ادارات کل و سازمانها در برگزاری مناقصات اجرای شبکه‌های مسی، فیبر نوری یکی از شرایط اولیه و ضروری شرکت در مناقصات را بهره‌مندی از ابزار نصب و تست و آنالیز مورد نیاز  از جمله دستگاه تستر فلوک اعلام می‌نمایند. لذا با توجه به اینکه این شرکت جزو معدود شرکت‌هایی است که مجهز به این دستگاه می‌باشد، آمادگی خود را جهت همکاری در انجام تست فلوک شبکه به وسیله دستگاه تستر DSX-8000 با کلیه ادارات و موسسات محترم اعلام می‌دارد.

ویژگی‌های تستر فلوک DTX-1800 و DSX-8000:

این 2 نوع دستگاه تست فلوک دارای سرعت بالایی (حدود 6 الی 9 ثانیه روی کابل Cat6) می‌باشند. همچنین قابلیت خطایابی پیشرفته با امکان مشخص کردن موقعیت خطا و دلیل خطا را دارا می‌باشند. یکی دیگر از امکانات این تسترها، امکان نمایش متراژ دقیق فاصله بین پریزهای شبکه تا سوئیچ است و در عین حال قابلیت تست خطوط مختلفی از جمله Cat6, Cat5e, Cat5 را دارد. علاوه بر موارد گفته شده، این دستگاه‌ها به شما گراف‌های رنگی ارائه می‌دهند که به تشخیص شما کمک شایانی می‌کند.

پارامترهای تست فلوک

همان طور که گفته شد، تست فلوک به وسیله دستگاه های آنالیز حرفه ای شبکه به نام تستر فلوک انجام می‌پذیرد که در پایان با توجه به استانداردهایی که مشخص گردیده، تایید یا عدم تایید می شود که در دستگاه به صورت Pass و Fail است. پارامترهای تست فلوک شامل موارد متعددی می‌تواند باشد که در زیر لیست تعدادی از آنها را برای شما فراهم کرده‌ایم:

  • پارامتر Wire Map
  • پارامتر Propagation Delay
  • پارامتر Delay Skew
  • پارامتر Cable Length
  • پارامتر Insertion Loss
  • پارامتر Return Loss
  • پارامتر (Next , Near End-Cross Talk )
  • پارامتر ( DC Loop Resistance )
  • پارامتر (ACR , Attenuation-to-Crosstalk ratio)
  • و سایر موارد.

خدمات تست فلوک

معمولا در زمان های مختلفی از این خدمات استفاده می شود. ابتدایی ترین مرحله برای سنجش کیفیت کابل های شبکه تولیدی یا وارداتی است. به این روش که یک لینک 90 متری از کابل توسط دستگاه فلوک کالیبره تست می گردد. اما استفاده از خدمات تست فلوک به این قسمت محدود نمی شود. در تمامی مراحی نصب و راه اندازی یک شبکه لن می توان از این تست استفاده کرد.

عملا در پایان انجام یک پروژه برای بررسی کیفیت کابل و اتصالات مرتبط تمامی لینک های شبکه مورد تست قرار گرفته و گزارش آن به کارفرما ارائه می گردد.

قیمت خدمات تست فلوک متغییر است. این قیمت بر اسا تعداد نود های مورد تست، مکان پروژه، داشتن آرایش منظم یا نامنظم در رک و … تعیین می گردد. شما می توانید در صورت نیاز به این خدمات با ما در ارتباط باشید.

تست فلوک پچ کورد شبکه

در زیر می توانید ویدئو مربوط به تست پچ کورد شبکه به وسیله دستگاه فلوک 1800 را مشاهده فرمایید. پاس کردن این تست نشان دهنده ی کیفیت بالای پچ کورد خریداری شده است.

بیشتر بدانید: انواع تجهیزات پسیو شبکه

شایان ذکر است، دستگاه فلوک دارای ماژول تست مخصوص تجهیزات مسی و تجهیزات فیبر نوری به صورت جداگانه است. مواردی که در این مقاله ذکر شد مربوط به ماژول مسی دستگاه است. شما می توانید با ماژول فیبر نوری و در قسمت OTDR دستگاه، تست فیبر نوری نیز انجام دهید.

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد OTDR مقاله OTDR چیست را در همین سایت مطالعه فرمایید.

 

سوالات متداول (FAQ):

  • تست فلوک چیست

این تست جهت آنالیز عملکرد لینک، کانال و انواع کابل‌های فیبر نوری و شبکه صورت می‌پذیرد و اطلاعات نسبتا کاملی از وضعیت شبکه و نودها در اختیار شما می‌گذارد

  • تست فلوک کابل شبکه چند نوع است

دو نوع کلی چنل و پرمننت


author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهدای یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

1 فکر در مورد “ تست فلوک چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *