شبکه لن

تجهیزات پسیو شبکه چیست

تجهیزات-پسیو-شبکه

برای ایجاد شبکه در یک محیط نیاز به تجهیزات پسیو شبکه یا اکتیو شبکه است. این دو دسته از تجهیزات شبکه برای متخصصان اهمیت فراوانی دارد. بسته به نیاز این دو دسته تفاوت‌هایی باهم دارند. دو دسته Passive و Active در بخش خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به طور کلی تمام شبکه‌های مورد استفاده در شرکت‌ها، از سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خاصی تشکیل شده است. این سیستم‌ها بهم متصل می‌شوند و ‌فضا را برای انتقال داده‌ها فراهم می‌کنند. در واقع باید به گونه‌ای این شبکه تنظیم شود که افت سرعت نباشد و اطلاعات با سرعت بالا منتقل شوند.

شبکه‌های کامپیوتری تنوع بالایی دارد و بسته به نیاز می‌توان آن را تنظیم کرد. شبکه امکان ارتباط و تعامل به واسطه سخت‌افزار فراهم می‌کند. این تجهیزات براساس یک نقشه شبکه به مرحله اجرا می‌رسد و یک شبکه محلی را ایجاد می‌کند. پیکربندی و نحوه راه‌اندازی شبکه نیاز به تخصص و مطالعه دارد که به عنوان یک رشته در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتری تجهیزات پسیو شبکه می‌پردازیم.

لیست-تجهیزات-پسیو

 آشنایی با تجهیزات پسیو شبکه

تجهیزات شبکه عناصر فیزیکی هستند که در محیط شرکت یا اداره، چندین سیستم کامپیوتری را به هم متصل می‌کنند. این تجهیزات به دو دسته پسیو یا غیرفعال و اکتیو یا فعال تقسیم می‌شود و امکانات انتقال داده را در محیط فراهم می‌کنند. تجهیزات شبکه اکتیو یا فعال در واقع سیگنال‌های الکترونیکی را تولید و بازتولید می‌کنند و از طریق مسیریابی به وسیله تجهیزات شبکه پسیو منتقل می‌شوند.

تجهیزات اکتیو بستر را برای مدیریت و انتقال و نظارت بر شبکه را فراهم می‌کنند و تجهیزات پسیو بدون نیاز به جریان الکتریکی انتقال داده‌ها را انجام می‌دهند. اما در شبکه اکتیو انتقال دیتا به واسطه جریان برق انجام می‌شود و برروی سیگنال عبوری تاثیر می‌گذارد. شبکه پسیو برروی انتقال داده‌ها تاثیری ندارد و فقط در بخش خدمات نصب و راه‌اندازی نقش موثری ایفا می‌کند و درواقع در بخش پیکربندی کنترلی ندارد.

تجهیزات پسیو شبکه امکان برنامه‌ریزی ندارد و اندازه‌ آن قابل تغییر نیست و ثابت است. هر دو این تجهیزات شبکه به صورت مکمل هم عمل می‌کنند و تا وقتی که تجهیزات اکتیو نباشد امکان انتقال اطلاعات وجود ندارد. بنابراین برای ایجاد یک شبکه ایمن و مجهز باید به درستی تمام تجهیزات پسیو و اکتیو را بشناسید و بتوانید امکانات باکیفیتی را در محیط فراهم کنید.

لیست تجهیزات پسیو شبکه

لیست تجهیزات پسیو شبکه بسیار متنوع و گسترده است و بسته به شبکه‌ای که از آن بهره می‌گیرید می‌توانید این تجهیزات را انتخاب کنید. برخی از این تجهیزات برای راه‌اندازی شبکه ضروری است و بعضی دیگر نه. هر یک از این تجهیزات موجب می‌شود که امکانی در شبکه به وجود آید و شرایط برای انتقال داده‌ها فراهم شود. در ادامه به معرفی این تجهیزات بیشتر می‌پردازیم.

  • انواع کابل شبکه Network Cable
  • پچ کورد Patch Cord
  • داکت و ترانک Duct and trunk
  • رک Rack
  • سوکت دیواری Wall socket
  • کیستون Keystone
  • فیس پلیت Face Plate
  • پچ پنل Patch Panel
  • کابل فیبر نوری Fiber Optic Cable

انواع کابل شبکه

کابل شبکه از جمله لوازم ضروری در لیست تجهیزات پسیو شبکه است. کابل‌ها انواع گوناگونی دارند و بسته به برند آن، دارای کیفیت متفاوتی هستند. برندهای متنوعی این نوع کابل‌ها را تولید می‌کنند. کابل نقش اساسی در شبکه دارد و در اندازه‌های متفاوتی عرضه می‌شود. همچنین جنس کابل شبکه متفاوت است و تنوع بالایی دارند.

بعضی از کابل‌ها قطور، بزرگ یا کوچک هستند. اغلب برای محیط‌های بزرگتر از کابل‌های بلندتر و ضخیم‌تر استفاده می‌شود که مقاومت بیشتری دارند و احتمال خرابی آن‌ها کمتر است. این نوع کابل‌ها در مقابل نویز هم مقاومت خوبی دارند. این سبک از کابل‌ها برای محیط‌های خارجی هم استفاده می‌شوند. کابل‌های شبکه کوچک برای فضاهای کوچکتر به کار می‌روند و برای محیط‌های بسته بیشتر استفاده می‌شوند.

بیستر بدانید: قیمت کابل شبکه

کابل‌های شبکه با سرعت و کیفیت‌های متنوعی عرضه می‌شوند و می‌توانید براساس نوع روکش و ظرفیت پهنای باند متنوع، آن را خریداری کنید. هرچقدر کیفیت این نوع کابل‌ها بیشتر باشد امکان انتقال در سرعت زیادتری را به شما می‌دهند. البته پایداری شبکه هم به کیفیت این نوع کابل‌ها بستگی دارد. همچنین صرفه‌جویی در هزینه هم از جمله نکات مهم در اداره‌ها و شرکت‌ها شناخته می‌شود. از انواع کابل می‌توان به کابل‌های کواکسیال و کابل Twisted Pair  اشاره کرد که از انواع کابل‌های‌ مخابراتی و کامپیوتری به شمار می‌روند.

پسیو-شبکه-کابل

پچ کورد

از جمله کابل‌های کوچک که برای فضاهای بسته اغلب استفاده می‌شوند پچ کورد است. این کابل شرایط را برای اتصال تجهیزات نزدیک فراهم می‌کند و طول آن اغلب تا ۵ متر است. پچ کوردها برای اتصال سوییچ شبکه به سیستم روتر به کار می‌روند. همچنین این نوع کابل دو نوع دارد که از جنس فیبر نوری و مسی تولید می‌شوند. شما می توانید جهت اطلاع از قیمت پچ کورد با برند کالوات با تیم فروش ما در ارتباط باشید.

داکت یا ترانک

محفظه‌ای که برای قرار گرفتن کابل‌های برق و شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان کابل‌ها را از آن عبور داد. البته گفتنی است که ترانک‌ها ابعاد بزرگتری دارند و کابل‌های بیشتری هم پوشش می‌دهند. در نتیجه از ترانک‌ها برای محیط‌های بزرگتر استفاده می‌شوند. تراکت را با پارتیشن‌ها مخصوص به ۲ تا ۵ بخش می‌توان تقسیم کرد که اندازه‌های آن ۸۰، ۱۰۵، ۱۵۰ است. ترانک‌ها مقاومت بیشتری نسبت به داکت دارد و قابلیت‌‌هایی آن زیادتر است. قابلیت‌هایی که شامل ضدحریق، ضدآب و… می‌شود.

داکت‌ها اغلب برای محیط‌های کوچک استفاده می‌شوند زیرا که ابعادن آن کوچکتر است. کابل‌های کم حجم در داکت‌ها قرار می‌گیرند و اندازه داکت ۱۱ تا ۱۱۰ میلیمتر است. داکت مقاومت خوبی در برابر ضربه دارد و به عنوان عایق جریان برق به کار گرفته می‌شود و انعطاف خوبی دارد.

رک در شبکه

همانطوری که می‌دانید در ایجاد یک شبکه تعداد زیادی سوییچ وجود دارد که به فضایی برای محافظت از آن نیاز است. بنابراین به محفظه‌هایی که برای نگهداری انواع سوییچ، روتر، پچ پنل و… طراحی شده است، رک می‌گویند. این بخش از شبکه اغلب به رنگ سیاه است و وظیفه تامین امنیت سخت‌افزاری شبکه را به عهده دارد.

بسته به نیاز، این بخش از شبکه دارای دستگاهی با طول و ارتفاع متفاوت است. گاهی صاحبان شرکت و اداره‌ها خرید این دستگاه را هزینه اضافه می‌دانند اما در واقع وجود رک کمک خوبی به شبکه می‌کند و موجب افزایش طول عمر تجهیزات می‌شود. رک‌ها فضای مناسبی برای نگهداری تجهیزات فراهم می‌کنند که حتی به تهویه هوا هم مجهز هستند.

رک‌ها اغلب به دو دسته تقسیم می‌شوند رک‌های دیواری و رک‌های ایستاده. این دو دسته از رک به نظم‌ و ترتیب بیشتر تجهیزات کمک می‌کند و اگر شبکه دچار ایرادی شود به راحتی‌ قابل شناسایی است. همچنین در سامان‌دهی بیشتر شبکه تاثیر بسزایی دارد.

سوکت دیواری

از دیگر تجهیزات شبکه پسیو می‌توان به سوکت‌های دیواری اشاره کرد که دسترسی سیستم اصلی را به شبکه فراهم می‌کند. سوکت‌ها رنگ‌های متنوعی دارند که شامل سبز، آبی، قهوه‌ای،‌ نارنجی و… می‌شود. در واقع به وسیله سوکت دیواری کاربر می‌تواند به شبکه اصلی دست یابد و از طریق کابل شبکه به شبکه متصل می‌شود. گفتنی است که مانند تمام اتصالات کابلی، سوکت‌ها به عنوان نری در سیستم شبکه پسیو استفاده می‌شوند.

کیستون

کیستون به پریز شبکه گفته می‌شود که یکی از بخش‌های مهم تجهیزات پسیو به شمار می‌رود. کیستون‌ها نقش مادگی را در سیستم شبکه دارند و موجب اتصال تجهیزات می‌شود. کیستون‌ها نقش مهمی در سرعت شبکه ایفا می‌کنند و برای اتصال تجهیزاتی مثل روتر و سوییچ و… به کار می‌روند.

کیستون‌ شبکه به دسته‌هایی مانند cat5  و cat5e و cat6  و cat6a  و cat7  و cat8 و  cat7 و  cat8 تقسیم می‌شوند و جنس‌ها آن اغلب از پلاستیک یا فلز ساخته می‌شود. نصب کیستون اهمیت زیادی دارد و بسته به نوع آن در مکان صحیح باید قرار بگیرد در غیر این صورت احتمال بروز مشکل وجود دارد.

فیس پلیت

به صفحه‌ پریز توکار در شبکه پیسو فیس پلیت گفته می‌شود. فیس پلیت به صورت تک پورتی و دو پورتی است که کیستون و تلفن برروی آن نصب می‌شود. فیس پلیت از جنس پلاستیک مقاوم و مستحکم است و به رنگ سفید عرضه می‌شود. برچسب‌هایی برای فیس پلیت وجود دارد که می‌توانید شماره پریز در شبکه را برروی آن مشخص کنید. طراحی فیس پلیت به صورت باریک و پهن است و براساس نوع استفاده درون دیوار یا روی سطح قرار می‌گیرد.

پچ پنل

وظیفه پچ پنل امکان اتصال گره‌های شبکه توسط کابل شبکه به سوییچ است. پچ پنل از جمله اقلام مصرفی مهم در شبکه پسیو شناخته می‌شود. در زمان کابل کشی پچ پنل‌ها کارایی زیادی دارند و براساس پورت‌های شماره‌گذاری شده تمام کابل‌ها به این پورت‌های شبکه متصل می‌شوند.

پچ پنل به نظم محیط کمک خوبی می‌کند و هر کابلی در جای درست قرار می‌گیرد بنابراین در صورت بروز مشکل به سادگی قابل برطرف شدن است. این قطعه مستطیلی شکل ۱۲ تا ۲۴ پورت دارد که امکان اتصال کابل‌های شبکه با طول ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر را فراهم می‌کند.

پچ-پنل-لودد

کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری یکی دیگر از تجهیزات پسیو شبکه است. امروزه استفاده از این تجهیز نسبت به سابق بیشتر شده است. حتی پروژه های FTTh که در حال گسترش است، بر مبنای استفاده از فیبر نوری است.

بیشتر بدانید: اینترنت FTTH چیست

این کابل از یک هسته شیشه ای ، کلدینگ، بافر و روکش تشکیل شده است. هسته از رشته های نازک شیشه یا پلاستیک ساخته شده است که می تواند داده ها را در مسافت های طولانی حمل کند. هسته زیر کلدینگ، کلدینگ زیر بافر و بافر زیر روکش بیرونی است.

  • هسته شیشه ای سیگنال های داده را به شکل نور حمل می کند.
  • کلدینگ نور را به هسته منعکس می کند.
  • بافر نور را از نشت محافظت می کند.
  • روکش بیرونی از کابل در برابر آسیب فیزیکی محافظت می کند.

کابل فیبر نوری کاملاً در برابر EMI و RFI مصون است. این کابل می تواند اطلاعات را در مسافت طولانی با بالاترین سرعت و می تواند داده ها را تا 40 کیلومتر با سرعت 100 گیگابیت بر ثانیه انتقال دهد. فیبر نوری از نور برای ارسال داده استفاده می کند. نور را از یک نقطه پایانی به نقطه دیگر منعکس می کند. بر اساس تعداد پرتوهای نور در یک زمان معین، دو نوع کابل فیبر نوری وجود دارد. SMF و MMF یا سینگل مود و مالتی مود.

SMF (کابل فیبر نوری سینگل مد)

این کابل تنها یک پرتو نور را حمل می کند. این کابل قابل اعتمادتر است و پهنای باند بسیار بالاتر و فواصل طولانی تری را نسبت به کابل MMF پشتیبانی می کند. کابل ذکر شده از لیزر به عنوان منبع نور استفاده می کند و طول موج 1300 یا 1550 نانومتری نور را منتقل می کند.

MMF (کابل فیبر نوری مالتی مد)

این کابل چندین پرتو نور را حمل می کند. به دلیل پرتوهای متعدد، این کابل داده های بسیار بیشتری را نسبت به کابل SMF حمل می کند. این کابل برای مسافت های کوتاه تر استفاده می شود. این کابل از یک LED به عنوان منبع نور استفاده می کند و طول موج 850 یا 1300 نانومتری نور را منتقل می کند.

پیاده‌سازی و طراحی تجهیزات پسیو شبکه

گفتنی است که برای طراحی تجهیزات شبکه باید تخصص ویژه‌ای داشت و به آن دقت کرد. راه‌اندازی این تجهیزات مشکلات زیادی را به همراه دارد و باید دقت و ظرافت به خرج داد و از اقلام باکیفیت و برندهای مطرح استفاده کرد. بنابراین افراد کم دانش هزینه‌های اضافه را به شرکت تحمیل می‌کنند و امکان خطا در پیاده‌سازی شبکه وجود دارد.

در نتیجه برای طراحی این شبکه حتما از افراد متخصص استفاده کنید تا در صورت بروز مشکل بتواند آن را شناسایی و برطرف کنند. به همین دلیل بهتر است که در ابتدای شروع کار برای هزینه‌ها برنامه‌ریزی داشته باشید و هزینه خدمات پسیو را پرداخت کنید.

شرکت‌های حرفه‌ای و متخصص در این زمینه وجود دارند که می‌توانند راه را برای ایجاد شبکه پسیو هموار کنند و مانع ایجاد هزینه‌های برای شما و شرکت شوند. راه‌اندازی شبکه نیاز به نقشه دقیق و شیوه درست پیاده‌سازی نیز دارد.

فروش تجهیزات پسیو شبکه

همانطوری که می‌دانید دقت در خرید تجهیزات پسیو اهمیت فراوانی دارد. باید به شرکت‌های معتبر برای خرید این تجهیزات مراجعه کنید تا مانع از هزینه‌های اضافه شوید. می‌توان گفت تجهیزات پسیو موجب کاهش هزینه‌ها در شرکت‌ها می‌شوند و به صاحبان کسب‌وکار کمک خوبی در این زمینه می‌کنند.

به طور مثال به جای خرید چندین سیستم یا پرینتر و… از طریق شبکه پسیو می‌توان با یک کامپیوتر و نرم‌افزار شبکه، چندین دستگاه را به هم متصل کرد و نیاز شرکت را برطرف نمود و دیگر نیازی به خرید چندین پرینتر و دستگاه وجود ندارد. در نتیجه دقت به کیفیت اقلام و لوازم اهمیت فراوانی دارد.  برنامه‌ریزی در مورد مخارج تجهیزات در این زمینه به شما کمک زیادی می‌کند تا کالاهای برند و مطرح خریداری کنید.

شما می توانید جهت اطلاع از قیمت فروش تجهیزات پسیو شبکه با برند کالوات با واحد فروش ما در ارتباط باشید.

جمع‌بندی

تجهیزات شبکه پسیو یا غیرفعال انواع کابل، رک، پچ کورد و… را دربردارد که عموما جریان برق در آن نقشی ندارد.

ایجاد شبکه پسیو نیازمند افراد متخصص است تا نقشه درست برای راه‌اندازی شبکه را پیاده‌سازی کنند. شبکه پسیو به منظور بستر مناسب برای انتقال داده به کار می‌روند و امکان ایجاد ارتباط بین سیستم‌ها را فراهم می‌کنند.  شبکه پسیو و اکتیو مکمل یکدیگرند و برای ایجاد یک شبکه مجهز باید از هر دو نوع تجهیزات بهره گرفت.

سوالات متداول (FAQ)

  • لیست تجهیزات پسیو شبکه چیست

انواع کابل شبکه – پچ کورد – داکت و ترانک – رک – سوکت دیواری – کیستون – فیس پلیت – پچ پنل

  • از چه روش هایی می توان تجهیزات پسیو شبکه کالوات را خریداری نمود

شما می توانید پس از دانلود کاتالوگ تجهیزات پسیو شبکه کالوات و انتخاب محصول مورد نیاز با بخش فروش شرکت تماس حاصل نمایید.

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهدای یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *