شبکه لن

انواع پچ کورد شبکه

انواع-پچ-کورد-مسی-فیبر

قبل از اینکه به توضیح در مورد انواع پچ کورد شبکه بپردازیم، در مورد اینکه این تجهیز چیست صحبت خواهیم نمود. پچ کورد شبکه عملا یک کابل شبکه یا کابل فیبر نوری است که به دو سر آن کانکتور یا سوکت متصل است. کاربرد آن اتصال دو تجهیز اکتیو یا پسیو شبکه به یکدیگر است. این تجهیز در دسته بندی تجهیزات پسیو شبکه قرار دارد.

فهرست مقاله:
انواع پچ کورد شبکه با توجه به تفاوت در موارد زیر تعیین می گردد:
1- طول:
همواره بر اساس فاصله ی دو تجهیز طول آن تعیین می گردد. کوتاه بودن آن باعث عدم اتصال و بلند بودن آن باعث ایجاد بی نظمی در کابل کشی است. لذا انتخاب طول مناسب حائز اهمیت است. معمولا طول استاندارد شامل متراژهای 1 متری،2 متری، 3 متری و 5 متری است. به دلیل اینکه در ساختار این تجهیز از کابل افشان به دلیل انعطاف پذیری بالاتر استفاده شده، نباید از آن در متراژ های بالا استفاده نمود.
2- جنس روکش آن
جنس روکش بر اساس مکان مورد استفاده و الزامات آن LSZH, PE, PVC است.
3- نو ع کابل مورد استفاده
کابل مورد استفاده در پچ کورد شبکه مسی از نوع شیلد دار یا SFTP و بدون شیلد یا UTP است.
4- نوع بستر ارتباطی (مس یا شیشه در فیبر نوری)
بستر ارتباطی رشته های مس در پچ کورد شبکه مسی یا رشته های شیشه ای در نوع فیبر نوری است.
5- مود مورد استفاده (در فیبر نوری)
بستر فیبر نوری از دو مود تک حالته یا سینگل مود و چند حالته یا مالتی مود استفاده استفاده می نماید. لذا پچ کورد فیبر نوری مورد استفاده نیز می تواند این نوع را داشته باشد.
6- بر اساس سرعت و پهنای باند
نوع دیگر تقسیم بندی بر اساس سرعت و پهنای باند است. در پچ کورد مسی این تقسیم بندی بر اساس کتگوری کابل است. این تقسیم بندی در فیبر نوری بر اساس مدل فیبر نوری مانند os1, os2, om1, om2, om3 است.

پچ-کورد-مسی-کالوات

انواع پچ کورد براساس متراژ

پچ کورد در واقع یک کابل شبکه با متراژ کم است. این تجهیز در متراژ مشخصی عرضه می شود. پچ کوردهای کوتاه تر در شبکه های کوچک استفاده می گردد. پچ کوردهای بزرگ تر در شبکه های صنعتی و بزرگ مورد استفاده است. این پچ کوردها از متراژ ۰.۵ تا 10 متر مورد استفاده است.

انواع سایز پچ کورد شبکه عبارتند از:

  • پچ کورد نیم متری
  • پچ کورد ۱ متری
  • پچ کورد ۲ متری
  • پچ کورد ۳ متری
  • پچ کورد ۵ متری
  • پچ کورد ۱۰ متری

انواع پچ کورد براساس جنس روکش

پچ کورد که شامل شیلد یا فویل و رشته های مسی است، داخل یک روکش است. این روکش از کابل پچ کورد در برابر عوامل محیطی همچون ضربه، فشار، کشیدگی، تابش نور خورشید و … محافظت می کند. انواع پچ کورد شبکه می توانند روکش هایی از جنس PVC و یا LSZH یا PE باشند.

  • روکش های LSoH در هنگام آتش سوزی از خود دود سمی تولید نمی کنند زیرا در ساختار آن ها از ماده سمی هالوژن استفاده نشده است.
  • دیگر محصولات نیز روکش PVC دارند که انعطاف پذیری آن ها بیشتر است. اما در هنگام آتش سوزی از خود دود زیادی تولید می کنند. با این حال این نوع روکش نیز می تواند از کابل در برابر صدمات فیزیکی محافظت کند.
  • روکش دیگر pe است که اغلب در محیط های بیرونی و به دلیل مقاومت در برابر اشعه ی فرا بنفش استفاده م گردد.

انواع پچ کورد بر اساس نوع کابل

این نکته حائز اهمیت است که انواع پچ کورد شبکه  از لحاظ کابل مورد استفاده از نظر شیلد و فویل متفاوت است. پچ کورد همانند دیگر تجهیزات شبکه از لحاظ شیلد و فویل به چند دسته مختلف تقسیم بندی می شود.

از دسته بندی های پچ کورد می توان به پچ کوردهای زیر اشاره کرد:

  • پچ کورد SFTP
  • پچ کورد UTP
  • پچ کورد FTP
  • پچ کورد STP

پچ کورد UTP یکی از پرکاربردترین انواع پچ کورد شبکه در بازار است. در این تجهیزات هیچ شیلد و فویلی بر روی رشته های مس نیست.

پچ کورد FTP پچ کوردی است که فویل، ۴ جفت را در برمی گیرد و از کابل محافظت می کند.

پچ کورد STP پچ کوردی است که دارای یک لایه شیلد در ساختار داخلی است. این کابل در مقابل نویز عملکرد خوبی از خود ارائه می دهد.

پچ کوردهای SFTP پچ کوردهایی هستند که هم به فویل و هم به شیلد مجهز شده اند. این پچ کوردها بهترین نوع پچ کورد هستند زیرا در مقابل نویز و امواج الکترومغناطیسی از خود مقاومت نشان می دهند. اما استفاده از آن در مکان هایی که دارای نویز فراوان نیستند الزامی ندارد.

انواع پچ کورد بر اساس بستر ارتباطی

انواع پچ کورد شبکه براساس نوع بستر ارتباطی به دو دسته زیر تقسیم می شود:

  • پچ کورد مسی
  • پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد مسی

پچ کوردهای شبکه از نوع مسی، پچ کوردهایی هستند که با تجهیزات عادی شبکه سازگاری دارند. این پچ کوردها همان کابل های شبکه مسی است که زوج های آن ها به هم تابیده است. دو سر پچ کوردهای مسی در کارخانه و با استفاده از دست گاه تزریق عمودی سوکت زده می شوند. سوکت این پچ کوردها از نوع RJ۴۵ است و با تمامی شبکه ها سازگار است.

انواع Patch cord مسی بر اساس پهنای باند

انواع پچ کورد شبکه براساس نرخ انتقال داده و پهنای باند متفاوت است. پچ کوردها همچون کابل های شبکه از کتگوری و دسته بندی های مختلفی برخوردار است. از پچ کورد Cat۱ تا پچ کورد Cat۸ در بازار موجود است. تنها پچ کوردهای Cat۵ به بعد در شبکه های کامپیوتری مورد استفاده است.

هرچه عدد قرار گرفته شده در مقابل Cat بیشتر باشد، سرعت انتقال داده و پهنای باند آن پچ کورد نیز بالاتر است. سر عت انتقال پچ کوردهای cat۵ صد مگابایت است و پهنای باند آن ۱۰۰ مگاهرتز است.

  • پچ کورد Cat۵e: سرعت انتقال ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه و پهنای باند ۱۰۰ مگاهرتز
  • پچ کورد Cat۶: سرعت انتقال ۱۰۰۰۰ مگابیت در ثانیه و پهنای باند ۲۵۰ مگاهرتز
  • پچ کورد Cat۶a: سرعت انتقال ۱۰۰۰۰ مگابیت در ثانیه و پهنای باند ۵۰۰ مگاهرتز
  • پچ کورد Cat۷: سرعت انتقال ۱۰۰۰۰ مگابیت در ثانیه و پهنای باند ۶۰۰ مگاهرتز
  • پچ کورد Cat۸: سرعت انتقال ۴۰۰۰۰ مگابیت در ثانیه و پهنای باند ۲۰۰۰ مگاهرتز

بیشتر بدانید: کابل فیبر نوری چیست

پچ کورد فیبر نوری

در شبکه های فیبر نوری از پچ کورد فیبر نوری استفاده می شود. دو سر این تجهیزات به کانکتورهای فیبر نوری متصل است. این کانکتورها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. به همین دلیل انواع مختلفی از پچ کورد فیبر نوری نیز در بازار است. پچ کوردهای فیبر نوری در دو نوع تک رشته simplex و دو رشته duplex است.

پچ-کورد-فیبر-نوری-sc

سخن پایانی:

در پایان باید به این نکته اشاره نمود که همواره در انتخاب این تجهیز باید به شرایط محل مورد استفاده توجه کرد.

  • انتخاب جنس روکش شرایط محیطی از نظر تابش نور افتاب یا میزان تصاعد گاز سمی در آتش سوری مهم است.
  • طول پچ کورد شبکه، بر اساس فاصله ی بین دو تجهیز است.
  • نوع کابل مورد استفاده بر اساس میزان نویز محیطی و صدمات احتمالی محیط است.
  • فیبر نوری یا مسی بودن آن وابسته به بستر اصلی ارتباطی و پهنای باند انتقالی است.
  • نوع کتگوری پچ کورد مسی یا مود استفاده از فیبر نوری به پهنای باند و زیرساخت مرتبط است.

لذا با توجه به شرایط و نیاز پروژه می توان بهترین تجهیز را با قیمتی متناسب با نوع پروژه استفاده کرد. شایان ذکر است انتخاب اشتباه باعث از بین رفتن متابع مالی یک پروژه ی شبکه است.

سوالات متداول (FAQ)

  • انواع پچ کورد شبکه چگونه دسته بندی می گردد

این کالا بر اساس جنس روکش، سرعت و پهنای باند، بستر ارتباطی، نوع کابل مورد استفاده و متراژ تقسیم بندی می گردد

  • پچ کورد مسی شبکه در چه متراژی به فروش می رسد

این تجهیز در هر متراژی به فروش می رسد ولی استاندارد آن متراژ نیم، یک، دو، سه و پنج متری است

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهدای یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *