راهکارها

نگهداری و عیب یابی کابل کشی فیبر نوری

عیب-یابی-فیبر-نوری

به جهت کمیت و اهمیت اطلاعاتی که فیبرهای نوری انتقال می دهند، بسیار مهم است که سیستم های فیبر نوری، همواره فعال و مشغول سرویس دهی نگه داشته شوند. یک سیستم فیبر نوری که به درستی نصب و آزمایش و عیب یابی شده است، نیاز به حداقل نگهداری روتین دارد.تدابیر حفاظتی و نگهداری که می توانند به جلوگیری از قطع سرویس های احتمالی کمک کنند، عبارتند از:

  • اطمینان از مراقبت صحیح از کانکتور و تمیزی آن
  • بررسی مسیردهی جامپرهای سیستم
  • کنترل حفاظت از جامپر های سیستم

تعمیر فیبر نوری

هنگامی که خطا یا از کارافتادگی سیستم پیش می آید، می توان با انجام سه عمل زیر به سرعت و به سهولت، سرویس فیبر نوری را عیب یابی و دوباره برقرار ساخت:

مستند سازی:

نتایج اولیه آزمون و مشخصات ثبت شده کابل، اجزای ضروری در نگهداری و عیب یابی هستند.نتایج آزمون جاری را با مستندات اولیه مقایسه کرده تا به سرعت و به روشنی به تغییرات پدید آمده پی برده شود.

تجهیزات آزمون:

از یک نیروسنج ساده و نتایج آزمون تضعیف برای مشخص کردن خطاها و حذف سرویس های غیر ضروری بهره گرفته شود. اگر خطا در واحد کابل است از یک OTDR  برای یافتن محل دقیق آن استفاده شود.

otdr-اکسفو

برنامه عیب یابی و رفع اشکال فیبر نوری:

باید یک برنامه مکتوب داشته تا به سرعت بشود مشخص کرد که خطا در فرستنده، گیرنده، جامپرها یا واحد کابل شبکه است. از یک نیروسنج، جامپر آزمایشی و مستندات پیش فرض اولیه استفاده شود.

برنامه عیب یابی فیبر نوری

در زیر نمونه ای از یک برنامه عیب یابی ارایه شده است.

توجه- اگر تمام سیستم ها از کار افتادند، به سرعت:

– قطع بودن برق کنترل شود.

– با فرض اینکه کابل قطعی دارد، سیستم با استفاده از OTDR عیب یابی شود( به مرحله 6 در مثال زیر مراجعه شود) .

مرحله آزمون نتایج
1 سطح نیروی دریافتی را اندازه گرفته و با مشخصات حداقل نیروی دریافتی قطعات الکترونیکی مقایسه شود. اگر نیروی گیرنده:

– قابل قبول است، گیرنده آزمایش شود (به مرحله 2 مراجعه شود).

– خیلی پائین است، پچ کورد یا معمولا پیگتیل sc آزمایش شود (به مرحله 3 مراجعه شود).

در هر دو حالت، روال تشخیص و بررسی قطعات الکترونیکی را دنبال کرده یا از فروشنده کمک خواسته شود.

2 گیرنده و یا قطعات الکترونیکی معاینه شود. نتایج باید نشان دهند که گیرنده مشکل دارد. در معاینه قطعات الکترونیک، از دستورات سازنده پیروی کرده یا از یک فروشنده ذیصلاح کمک گرفته شود.
3 جامپر پچ پنل نوری آزمایش شود. (از یک نیروسنج و یک جامپر آزمایشی در محل جامپر پچ پنل نوری استفاده شود.) اگر قرائت نیرو:

– قابل قبول است، جامپر پچ پنل نوری در جای خود قرار داده شود.

– خیلی پایین است، نیروی خروجی فرستنده اندازه گرفته شود (به مرحله 4 مراجعه شود).

4 نیروی خروجی فرستنده را اندازه گرفته و با مشخصات اصلی نیروی خروجی فرستنده مقایسه شود. اگر خروجی فرستنده:

– خیلی پائین است، مشکلات مربوط به جامپر سیستم بررسی شود ( به مرحله 5 مراجعه شود). خروجی پائین فرستنده ممکن است دلالت بر وجود مشکلی در قطعات الکترونیکی فرستنده داشته باشد. با وجود این قبل از تصور این که مشکل در قطعات الکترونیکی فرستنده است، جامپر سیستم بررسی شود.

-قابل پذیرش است، تلفات بیش از حد در واحد کابلی، در حال وقوع است. از یک OTDR  برای بازرسی سیستم کابلی استفاده شود (به مرحله 6 مراجعه شود).

5 جامپر سیستم آزمایش شود.(از یک نیروسنج و یک جامپر آزمایشی به جای جامپر سیستم استفاده شود.) اگر نیروی جامپر سیستم قرائت شده:

– قابل پزیرش است، خطا در جامپر سیستم است. جامپر سیستم تعویض شود( به مرحله 6 مراجعه شود).

– خیلی پائین است، فرستنده و یا قطعات الکترونیکی معاینه شوند.

6 از یک OTDR  با تفکیک پذیری بالا برای جست و جو خطا در کل سیستم کابل کشی استفاده شود. OTDR  در اصل باید بتواند محل دقیق خطا یا قطع شدگی را در واحد کابل بیابد. علت عمده تلفات در واحد کابل، کانکتور های خراب و معیوب و کابل های بریده یا آسیب دیده هستند.

ابزارها و تجهیزات عیب یابی فیبر نوری

بخش قبل در رابطه با آزمون میدانی متمرکز بر ابزارهایی بود که تعیین می کنند آیا لینک یا کانال کابل کشی دارای مشخصات تعریف شده ای هست یا خیر. علاوه بر ابزار های مذکور، ابزارها و تجهیزات عیب یابی دیگری هم هستند که می توانند در این زمینه کمک کنند.


رادیوی دو طرفه (بی سیم)

بسیاری از رویه های آزمون و عیب یابی کابل نیاز به دو تکنسین دارند تا هر کدام ازآنها در یک سر کابل قرار بگیرند و اغلب لازم است که این افراد برای ارتباط از بی سیم استفاده کنند.

مهم- دقت شود که بی سیم ها می توانند در حین یک خودآزمون، سبب تداخل با ابزار آزمون میدانی شوند. تماس های رادیویی یه موقعی موکول شود که ابزار آزمون میدانی در حال انجام آزمون ها نیست.

منبع نور بصری

منبع نور بصری (Visual Light Source)  را دیود نوری (LED)  یا فلاش نوری  (Optical Flashlight) هم می نامند. از آن به منظور آزمایش و عیب یابی پیوستگی رشته های فیبر نوری استفاده می شود. با اتصال فلاش فیبر نوری به یک سر رشته فیبر نوری و بعد نگاه کردن به سر دیگر، می توان در صورت عدم رویت نور، پی برد که یک قطعی در رشته فیبر وجود دارد.

هشدار- هرگز به رشته های فیبر نوری نگاه کرده نشود، مگر آن که شخصا اطمینان حاصل شود که فیبر نوری از منابع احتمالی نور لیزر قطع شده است. منابع نور لیزر می توانند به چشم آسیب وارد کنند.

بیشتر بدانید: کابل فیبر نوری چیست

خطایاب بصری

خطایاب بصری (Visual Light Source) در محدوده نور مرئی کار می کند. این دستگاه برای شناسایی فیبرهای نوری منفرد درون یک کابل به کار می رود که به این منظور، یک نور قرمز به داخل فیبر نوری فرستاده می شود. وقتی از آن به عنوان یک ابزار عیب یابی استفاده می شود، رشته فیبر نوری در محل قطعی یا جدایی فیبر های نوری، درخشش قرمز رنگ خواهد داشت. به وسیله دستگاه هایی که پالس های روشن / خاموش (On/Off)  ارسال می کنند، راحت تر می توان قطعی کابل را تشخیص داد. از این ابزارها برای ردیابی یک بست خراب فیبر نوری (Optical Fiber Ferrule)  نیز می توان استفاده کرد. معمولا باید نور لیزر قرمز به صورت یک نقطه تیز درخشنده در پیشانی وسط انتهای بست سفید رنگ ظاهر شود. اگر بست فیبر نوری ترک خورده  یا آسیب دیده باشد، کل بست در حین انجام آزمون، درخشش سرخ رنگ خواهد داشت.

شناسه رشته

این دستگاه که با گیره متصل می شود، یک زانویی بزرگ را به داخل کابل فیبر نوری اضافه کرده و بدین ترتیب قادر به ردیابی نور گریخته از فیبر نوری می شود. از این وسیله برای کشف وجود نور و نیز شناسایی، جهت ارسال و دریافت نور در کابل سینگل مد و مالتی مد، استفاده می شود.

سوالات متداول (FAQ)

  • از چه ابزاری برای تست و عیب یابی فیبرنوری استفاده می گردد

OTDR یکی از اصلی ترین وسایل مورد استفاده جهت عیب یابی و تست فیبر نوری است.

  • مراحل عیب یابی کابل کشی فیبر نوری چیست

1-مستند سازی 2-استفاده از تجهیزات تست 3-برنامه عیب یابی و رفع اشکال فیبر نوری

 

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهدای یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *