راهکارها, شبکه لن

تست پرمننت و چنل و تفاوت آنها

تفاوت-تست-پرمننت-چنل

در این مقاله به مفهوم تست پرمننت و چنل پرداخته شده است. همچنین تفاوت تست پرمننت و چنل دستگاه فلوک به اختصار شرح داده شده است.

با اضافه شدن پیکربندی ماژولار پیوند پایانه پلاگین modular plug terminated link (MPTL) به آخرین استاندارد ANSI-TIA 568.2-D، و اکنون پیکربندی های end-to-end (E2E) توجه زیادی را در استانداردهای ISO/IEC (و احتمالاً به زودی TIA نیز جلب کرده است. )، ممکن است در انتخاب‌ها غرق شده باشید و از خود بپرسید که قرار است چه چیزی و چه زمانی آزمایش کنید. بیایید نگاهی بیندازیم.

تست چنل چیست

در یک شبکه، کانال یا چنل اتصال از یک تجهیز اکتیو به دستگاه دیگر است. فکر کنید سوئیچ به سرور یا سوئیچ به لپ‌تاپ باشد. و همچنین این کانال شامل هر گونه پچ‌کورد و سیم تجهیزات می‌شود. در مرکز داده، چنل شامل هر کابلی بین دو سوئیچ یا بین سوئیچ و سرور و هر نوع پچ کورد است که برای اتصالات متقابل یا اتصالات استفاده می شود.

در شبکه LAN، این شامل هر کابلی بین سوئیچ در اتاق مخابرات و دستگاه پایانی، از جمله هر پچ کورد از سوییچ به یک پچ پنل و هر کابل از پریز تا دستگاه پایانی است.

طول کلی کانال یا چنل، از جمله کابل کشی و هر سیم، نباید از 100 متر در دستورالعمل استاندارد صنعت تجاوز کند. همچنین توصیه هایی در مورد طول سیم های تجهیزات وجود دارد. استانداردها پچ کوردهای 5 متری را توصیه می کنند. آزمایش کانال معمولاً برای اطمینان از عملکرد شبکه توصیه می شود. اما فقط پس از نصب و آزمایش پیوند دائمی و باید شامل پچ پنل و پچ کورد باشد که در نصب نهایی استفاده می شود.

تست پرمننت چیست

تست پرمننت فلوک به مفهوم تست بخش ثابت کانال است. به عبارت دیگر، بخشی از یک کانال که تغییر نمی کند. این بدان معناست که شامل پچ کورد یا سیم تجهیزات در انتهای آن نمی شود. در مرکز داده، یک لینک پرمننت معمولاً از یک پچ پنل به پچ پنل دیگر است. در شبکه LAN، معمولاً از پچ پنل در اتاق مخابرات تا خروجی محل کار یا نقطه تجمیع استفاده می شود. حداکثر طول مجاز لینک در تست پرمننت فلوک، 90 متر است.

تست-پرمننت-فلوک

تفاوت تست پرمننت و تست چنل فلوک

تست پرمننت فلوک بر تست چنل ترجیح داده می شود. زیرا به عنوان پایه واقعی شبکه در نظر گرفته می شود. در حالی که این ممکن است بصری به نظر نرسد، زیرا انتقال داده مناسب به عملکرد کل کانال متکی است. استانداردهای صنعتی به دلیل ضعیف‌ترین اتصال کابل‌های پچ کورد، فضای بیشتری را در کانال ارائه می‌دهند. این بدان معنی است که هنگام آزمایش چنل با پچ کوردهای با کیفیت، کانال می تواند تست را پاس کند، حتی اگر در تست پرمننت رد شده باشد.

این چیز خوبی نیست زیرا آخرین چیزی که می خواهید این است که قسمت ثابت که کابل شبکه است، مشکل داشته باشد. علاوه بر این، پچ‌کوردها و سیم‌های تجهیزات به‌شدت جابه‌جا می‌شوند و ممکن است از فروشنده‌ای متفاوت (گاهی با کیفیت پایین‌تر) خریداری شوند. زیرا اغلب به عنوان کالا در نظر گرفته می‌شوند. تست پرمننت فلوک بهترین راه برای اطمینان از عملکرد در زمان نصب (و بهترین راه برای اثبات کار شما) است.

آداپتورهای مخصوص تست پرمننت که با سری تستر DSX CableAnalyzer ارائه می‌شوند، از کابل و پلاگین مرجع با بالاترین کیفیت استفاده می‌کنند. تا اطمینان حاصل شود که پیوند دائمی عبوری را می‌توان به طور قابل اعتمادی در یک کانال عبوری پیکربندی کرد، فقط با افزودن پچ‌کوردهای سازگار با کیفیت این اتفاق می افتد.

تست پچ کورد شبکه

معمولا پچ‌کورد شبکه ضعیف‌ترین قسمت یک لینک است. لذا گاهی اوقات ممکن است منطقی باشد که نمونه‌ای از آن‌ها را تست کنید. به خصوص اگر از یک فروشنده متفاوت آمده باشند یا اگر تست چنل ناموفق باشد اما لینک پرمننت از بین رفته باشند. آداپتور و پچ کورد دستگاه سری DSX شبکه Fluke را می توان برای تایید کابل های پچ کورد  رده cat6 ،5e،  و 6A بر اساس استانداردهای TIA-568-C.2 و IEC 61935-2 استفاده کرد.

تست-پچ-کورد-پرمننت-فلوک

این آداپتورها شامل اندازه گیری عملکرد اتصال پلاگین آداپتور در دو طرف برای تأیید عملکرد سوکت RJ45 است که در تست چنل تأیید نمی شود.

تست MPTL

پیوند پایانی پلاگین ماژولار یا (modular plug terminated link (MPTL زمانی است که یک کابل افقی از یک طرف به پلاگ ختم شده و مستقیماً به دستگاه وصل می شود. اکنون در استانداردهای TIA به‌عنوان گزینه‌ای برای اتصال دستگاه‌هایی که نصب سیم پریز و تجهیزات غیرعملی یا ناامن تلقی می‌شود، و برای دستگاه‌هایی که معمولاً نیازی به جابجایی ندارند (به دوربین‌های امنیتی و چراغ‌های LED فکر کنید)، به رسمیت شناخته شده است.

شما دیگر یک کانال چهار کانکتور ندارید. اما از آنجایی که MTPL را مستقیماً به یک دستگاه وصل می‌کنید، می‌خواهید مطمئن شوید که عملکرد پلاگ را تأیید می‌کنید.

تست-mptl

برای آزمایش MPTL و شامل عملکرد دوشاخه انتهایی نصب شده در میدان، باید از یک آداپتور تست پرمننت در واحد اصلی و یک آداپتور Patch Cord در انتهای آن استفاده کنید. خوشبختانه، Fluke Networks یک آداپتور سیم پچ را با آداپتور DSX Permanent Link جفت می کند تا تست MPTL را انجام دهد. فقط مطمئن شوید که MPTL را تحت محدودیت های تست TIA در DSX خود انتخاب کنید.

بیشتر بدانید: خدمات تست فلوک

تست E2E

در استقرارهای صنعتی، معمول است که کابل ها را با کانکتورهای پیچی قفل گرد M12 که شامل M12-D (دو جفت) و M12-X (چهار جفت) هستند، نصب کرده و سپس در جای خود خاتمه می دهند. اغلب این کابل ها اتصالات نقطه به نقطه بدون اتصالات متقاطع یا اتصالات هستند، که اساسا آنها را فقط به یک پچ کورد طولانی تبدیل می کند.

از آنجایی که تست چنل شامل عملکرد پلاگ ها در هر دو طرف نمی‌شود، هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا کانکتورهای نصب‌شده در میدان عبور می‌کنند و بنابراین آیا اتصال نقطه به نقطه انجام می‌شود وجود ندارد. محدودیت‌های End to End با محدودیت‌های پچ کورد متفاوت است زیرا شامل اندازه‌گیری طول و IL می‌شود. آنها همچنین قانون 3 دسی بل را برای اندازه گیری RL اعمال می کنند.

ISO/IEC یک گزارش فنی دارد که آنچه را که محدودیت‌های آزمایشی End-to-End (E2E) می‌نامند را تعریف می‌کند.

از آنجایی که نویز یک اختلال رایج در محیط‌های صنعتی است، آزمایش E2E شامل پارامترهای تبدیل حالت، افت تبدیل عرضی (TCL) و افت انتقال عرضی سطح برابر (ELTCTL) است که نشان‌دهنده ایمنی نویز هستند زیرا نویز در حالت مشترک به کابل تزریق می‌شود. اگر پیوندهای E2E را بر اساس ISO/IEC آزمایش می‌کنید، باید محیط MICE را انتخاب کنید. E1 برای یک محیط اداری معمولی، E2 برای صنعتی سبک یا E3 برای صنایع سنگین – زیرا سطح مصونیت نویز مورد نیاز را مشخص می‌کند.

تست E2E را می توان با استفاده از آداپتورهای M12D یا M12X موجود با CableAnalyzer DSX انجام داد. معمول است که برخی از این فیلدهای پیوندهای نقطه به نقطه صنعتی را ببینید که در یک طرف به یک اتصال دهنده سبک M12 و در طرف دیگر به یک پلاگین سبک RJ45 ختم می شوند. شما می توانید اطلاعات تکمیلی را در سایت رسمی شرکت فلوک (flukenetworks) ملاحظه نمایید.

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهداء یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *