شبکه لن

تست کابل شبکه و عیب یابی

تست-کابل-شبکه

دستگاه تست کابل شبکه در دو سوی یک اتصال شبکه قرار داده می شود. دقت آزمون یا اندازه گیری مشخص شده به وسیله دستگاه تست، مهم است. این دقت را باید برای تضمین قابلی

ت اطمینان آزمون با پارامتر تحت سنجش مقایسه کرد تا نتایج کافی به بار آورد.

نحوه تست کابل شبکه

     گرچه عملکرد ابزارهای تست کابل شبکه متفاوت است، فهرست زیر مراحل رایج در آزمون گیری میدانی را ارایه می دهد. در ادامه، مثالی از آزمون گیری میدانی (شامل بخش های زیر) ارایه می شود. در این مثال کابل کشی کابل شبکه با ابزارهای تابعه استفاده می شود:

       – آماده سازی

      – تعیین یک مرجع

      – گزینش نوع کابل

      – گزینش پیکر بندی آزمون

      – آزمون گیری

      – ذخیره و چاپ داده ها

      – نارسایی ها

      – نگهداری و ارتقای ابزارهای میدانی

آماده سازی دستگاه تست کابل شبکه

کنترل شود که آیا دستگاه تست کابل شبکه به طور کامل آماده کار هستند، باتری ها شارژ شده اند و تمامی تجهیزات و آداپتورها در دسترس هستند یا خیر. حتی بهتر است که یک باتری اضافه، آداپتور برق ac  و سیم های یدکی نیز تهیه شود.

تجهیزات-جانبی-تست-شبکه

تعیین مرجع تست

ابزارهای میدانی مختلف، دارای رویه های تعیین مرجع متفاوت هستند. تعیین مرجع با یک دستگاه تست کابل شبکه، این اطمینان را می دهد که گیرنده با فرستنده تنظیم شده است.

تعیین مرجع ممکن است به صورت پشت هم به عنوان مثال روزانه یا به دفعات کمتر مثلا ماهانه لازم باشد. برای اطلاع از فواصل صحیح زمانی، به مستندات دستگاه تست مراجعه شود. تعیین مرجع کاری، جدا از درجه بندی و تنظیم (کالیبراسیون) است، چون کالیبراسیون به تنظیم، مقایسه و تائید صحت اندازه گیری ابزار آزمون میدانی نسبت به یک مرجع استاندارد بیرونی و قابل ردیابی اطلاق می شود. به طور کلی، ابزارهای آزمون میدانی، قابل تنظیم توسط کاربر نیستند و سازنده باید همه ساله آنها را برای بررسی دقت کالیبراسیون بررسی کند. هنگام تعیین مرجع، باید هر دو واحد ابزار آزمون میدانی را به طور مستقیم به هم وصل کرد.

انتخاب نوع کابل

برای گزینش نوع کابل، مراحل زیر دنبال شود:

1- نوع کابل انتخاب شود. برخی از دستگاه های تست کابل شبکه، فهرستی از کابل شبکه متداول را در اختیار می گذارند که به طور خودکار NVP  صحیح را تنظیم می کنند. در صورت لزوم NVP تنظیم شود یا ابزار با کابل، درجه بندی شود یا NVP ابزار با یک طول مشخص از کابل مدرج ساخته شود.

2- برای تنظیم و مدرج کردن NVP با کابل، حداقل 25 متر (82 فوت)، کابل را از قرقره باز کرده و جک های مدولار به هر دو انتها متصل شود.

3- این کابل دارای کانکتور به دستگاه تست متصل شود.

4- نوع کالیبراسیون NVP را انتخاب کرده و طول کابل، وارد شود. NVP به عنوان یک پیش فرض برای آزمون ذخیره سازی شود. مستندات ابزار آزمون میدانی نیز مورد توجه قرار داده شود.

گزینش نحوه تست

هنگام گزینش نحوه تست کابل شبکه، مراحل زیر دنبال شود:

 1- دسته بندی یا کتگوری کابل مورد تست انتخاب شود.

 2- پیکر بندی تست چنل، پرمننت و لینک CP برگزیده شود. در کار با برخی ابزارهای آزمون میدانی، این کار به طور خودکار به عنوان بخشی از مرحله 1 انجام خواهد شد.

 3- در صورت تست کابل کشی نصب شده به وسیله یک پیمانکار از پریز شبکه / کانکتور، به پایانه موجود در اتاق مخابراتی (TR)،  دستگاه برای یک تست پرمننت پیکربندی شود.

 4- در صورت آزمون گیری یک کانال کابل کشی سر به سر که در هر دو سر به تجهیزات رابط (Interface)  متصل خواهد شد و شامل اتصالات متقاطع یا پچ کورد و کابل های تجهیزات می شود، ابزار آزمون برای تست چنل پیکربندی شود.

توجه- موقع تست چنل که شامل کابل تجهیزات می شود، کاربر باید از دستورالعمل های سازندگان کابل و دستگاه تست پیروی کند. ضروری است که کل کانال از جمله پچ کورد اتصال کاربر، تست شود. پچ کورد ها می توانند تاثیر مهمی بر عملکرد کانال تحت آزمون داشته باشند.

بیشتر بدانید: پچ کورد چیست

اجرای تست کابل شبکه

 پس از آن که کابل کشی و پیکربندی تست تعیین شد، ابزار آزمون گیری آماده اجرای یک آزمون است. ابزارهای میدانی می توانند یک نتیجه اندازه گیری شده را نشان داده و تعیین کنند که آیا نتیجه حاصله در چارچوب حد مشخص شده  توسط یک استاندارد قرار دارد یا خیر. حدود را شاید بتوان به وسیله یک منحنی بر روی یک محدوده فرکانس تعریف کرد. نقص و ایراد در آزمون، موقعی رخ می دهد که نتیجه اندازه گیری شده در هر نقطه، از حد تعیین شده فراتر رود. هنگامی که نتیجه به دست آمده بسیار نزدیک به حد مورد نظر، ولی در محدوده دقت ابزار آزمون باشد، باید تصمیم گیری در مورد قبول / رد آن با احتیاط انجام گیرد.

آزمون گیری پذیرش (قبول) ممکن است نیاز به چندین آزمون داشته باشد که همه این آزمون ها باید با موفقیت گذرانده شوند تا نصب، مورد تائید قرار گیرد. در کابل کشی 4 زوج، تمامی زوج کابل ها و ترکیبات آن ها باید تحت آزمون قرار گیرند. برای تضمین صحت نتایج، تنظیمات پیکربندی آزمون و رده ( یا نوع) کابل در ابزار آزمون به شکل صحیح حائز اهمیت است.

واحد اصلی ابزار میدانی، یه یک سر کابل کشی و واحد راه دور (Remote unit)، به سر دیگر متصل شود. AUTOTEST   اجرا شود.دستگاه تست باید مشخص کند که آیا تست مورد نظر را قبول / رد می کند. اگر آزمون قبول کرد، نتیجه همراه با یک شناسه (ID)  مداری برای آن لینک ذخیره شود. ID مداری را می توان یا از پنل جلویی ابزار وارد کرد یا برای موارد آزمون گیری سایت های عظیم، ابزار ممکن است  به طور خودکار ID مدار را افزایش دهد.

PASS* چیست

در خاتمه آزمون، یک قبول / رد کلی، یک قبول / رد برای هر آزمون و نتیجه اندازه گیری شده برای تمامی زوج کابل ها در اختیار قرار داده می شود. برای هر آزمون، مقدار یا حاشیه بدترین حالت نسبت به یک حد معین و تعداد تکرارها باید گزارش شود. نتایجی که با علامت * مشخص شده اند، نشان می دهند که تصمیم قبول / رد در محدوده دقت ابزار قرار دارد.

اگر در دقت ابزار شک و تردید وجود دارد، یک بررسی در رابطه با انسجام و سازگاری ابزار به عمل آورده شود. برای اطمینان بیشتر به دستور العمل های خاص ابزار مورد نظر رجوع شود.

  توجه- علامت « Pass * » به مفهوم «قبولی در آزمون» است. این کلمه فقط نشان دهنده این است که نتایج تست را باید با احتیاط مورد ملاحظه قرار داد.

  بعد از آن که تست خود آزمون تکمیل شد و نتایج ذخیره گردید، ابزار، آماده آزمون گیری از یک لینک یا کانال جدید خواهد بود.

  در مقایسه نتایج یا مقادیر آزمون که از ابزارهای متفاوت به دست آمده اند، لازم است تفاوت در تنظیمات اولیه اندازه گیری ( مانند سیم های آزمون و ترکیبات مختلف سربند / جک) را نیز مد نظر قرار داد. تلفات بازگشتی و تداخل بین ابزارهای میدانی را به دشواری می توان با هم مقایسه کرد، مگر این که این کار در آزمایشگاه انجام شود که هم به واسطه کنترل بیشتری است که روی تنظیمات اولیه تست وجود دارد.

فلوک-پاس-ستاره

ذخیره و چاپ داده ها

  هنگامی که اندازه گیری به عمل می آید، داده ها را باید مستند کرد. بخش هایی از داده ها را می توان به شکل یک گزارش خلاصه چاپ کرد (مثال 12-1 مطالعه شود) یا در ابزار آزمون، ذخیره کرد تا در فرصت مناسب وارد کامپیوتر شود. اطلاعات دقیق و مشروح، همچون یک گراف که برای نشان دادن داده ها لازم هستند، ممکن است بلافاصله پس از انجام یک آزمون در اختیار قرار گیرد. برای لینک ها یا کانال هایی که در آزمون، مردود شناخته شده اند، توصیه می شود که مشروح داده های مورد سنجش جهت تجزیه و تحلیل آتی ذخیره شوند.

 چاپ گزارش ها به طور معمول پس از چندین اندازه گیری خودآزمون انجام می شود. بسته به اولویت ها و سلیقه مشتری، تمامی نتایج آزمون ممکن است به عنوان فایل های متن روی کامپیوتر کپی و ذخیره شده یا توسط نصاب و یا مشتری، چاپ و مختومه شوند.

نقایص و خرابی ها

  در وضعیتی که یک لینک در آزمون مردود شناخته می شود، کار را متوقف کرده و مشخص شود که کدام آزمون مردود شناخته شد، سپس جزئیات نقیصه یا خرابی که از طریق ابزار در اختیار قرار می گیرد، بررسی شود.

توجه- نقیصه و خرابی، در واقع یک نقیصه اندازه گیری است وعامل آن می تواند کابل کشی، ابزار میدانی، شیوه های ضعیف نصب یا ترکیبی از این عوامل باشد.

بسته به این که کدام آزمون به شکست انجامیده، چندین روش تشخیص ممکن است وجود داشته باشد. به بخش «عیب یابی» که در ادامه خواهد  آمد، رجوع شود.

بررسی سازگاری

بررسی های مختلف، در رابطه با سازگاری می تواند شیوه ساده ای را برای تائید درستی و قابل اعتماد بودن یک آزمون میدانی در اختیار بگذارد. برای اندازه گیری تلفات عبوری، معکوس کردن آزمون روی زوج های یک کابل، باید نتیجه یکسانی را در محدوده دقت ابزار و تنظیمات اندازه گیری به دست دهد. جهت آزمون های بیشتر، به دستور عمل های سازنده رجوع شود.

نگهداری و ارتقای دستگاه تست

 نگهداری از ابزار های میدانی مستلزم این است که آداپتور ها و کانکتور ها در وضعیت خوبی نگهداری شوند.کابل های تجهیزات آزمون میدانی و مدول های آداپتور آزمون آن ها را باید پس از چند بار تعبیه کردن، مطابق توصیه های سازنده، تعویض کرد. جهت نگهداری باتری های قابل شارژ در وضعیت خوب و مناسب، از دستورالعمل های سازنده پیروی شود. ابزار آزمون و تجهیزات در یک کیف مناسب قرار داده شود.

ارتقای نرم افزاری، به نسبت آسان بوده و اغلب شامل اصلاحات عملکرد ابزار ها می شود. ارتقای نرم افزاری معمولا به طور مستقیم و از طریق بارگذاری فایل های قابل اجرا درون یک کامپیوتر و انتقال این فایل ها به ابزارهای میدانی انجام می شود. برای اطمینان از این که ابزار آزمون میدانی مجهز به جدیدترین نرم افزار بوده و با آخرین بازنگری های حدود استاندارد، همگام می باشد، بد نیست به طور مرتب به وب سایت سازنده مراجعه شود.

بیشتر بدانید: انواع توپولوژی شبکه

نگهداری و عیب یابی کابل شبکه

 کابل کشی که به طور صحیح نصب و تست شده، نیاز به حداقل نگهداری روتین دارد. برخی از مراحل ساده ای که می توانند مانع از وقفه های احتمالی سرویس ها شوند، عبارتند از:

    – اطمینان از مراقبت صحیح از کانکتور

    – استفاده همیشگی از رده صحیح و مناسب کابل ها و کانکتور ها

    – مستند کردن تمامی تغییرات

    – طبق دستورالعمل های صحیح نصب به طور دقیق عمل کردن

راهنمای عیب یابی کابل شبکه

  جدول زیر فهرستی از توصیه های مربوط به عیب یابی برای زمانی است که آزمون کابل زوج به هم تابیده متوازن مردود شناخته می شود.

  توجه- قبل از اعمال هر نوع تغییر روی کابل کشی، همواره باید مطمئن بود که ابزار آزمون میدانی، نتایج دقیقی در اختیار می گذارد و تنظیم پیکر بندی آزمون نیز صحیح انجام شده است. شکست و مردود شناخته شدن آزمون، در واقع مردود شدن اندازه گیری است و علت آن می تواند کابل کشی، ابزار میدانی، تنظیم ناصحیح آزمون، شیوه های ضعیف نصب و یا ترکیبی از این موارد باشد.

آزمون

توصیه های عیب یابی

نقشه سیم

بررسی شود آیا کد رنگی سربندی ها صحیح است یا خیر. اطمینان حاصل شود که در سیم های تجهیزات، هیج نوع هم گذاری (Crossover)  میان دو زوج وجود نداشته باشد. در صورت بروز یک پل زنی کوتاه یا باز، از TDR یا طول برای تعیین این که خطا در کدام سمت رخ داده است، استفاده شود.

طول

بررسی شود که به طور حتم NVP، صحیح برای کابل تنظیم شده باشد. بررسی شود آیا طول کابل اضافی نصب شده است یا خیر و این که پچ کوردها و سیم تجهیزات خیلی بلند نباشد. دقت شود که یک کانال 100 متر(328 فوت) و یک لینک دایمی 90 متر(295 متر) باشد.

تلفات عبوری

طول اضافه از حد، سبب نقیصه تلفات عبوری و مردودی آزمون می شود. اطمینان حاصل شود که رده مقوله سیم پچ کورد های اتصالی و تجهیزاتی بیش از حد بلند نباشد. برای تعیین قبولی / ردی، نباید از اندازه گیری های زیر 3 دسی بل استفاده کرد.

تاخیر انتشار / شیب تاخیر

دقت شود که کابل، تائید لازم را برای برخوردار بودن از شرایط و الزام های تاخیر تعیین شده داشته باشد. بررسی شود که طول کابل از حد مجاز طول تعیین شده بیشتر نشود و تمامی زوج کابل ها با طول یکسان نصب شده باشند.

تلفات NEXT

مواظب بازشدگی پیچش زوج کابل باید بود و دقت شود که رده اجزای به کار رفته صحیح باشند. اطمینان حاصل شود که پیکر بندی آزمون مورد استفاده به طور کامل صحیح است. یکپارچگی و انسجام ابزار میدانی بررسی شود تا از دقت آن اطمینان حاصل شود. در صورت در اختیار قرار داشتن تکنیک های تداخل دامنه زمانی، از این تکنیک ها برای تفکیک و مشخص کردن محل و بزرگی نقیصه تداخل استفاده شود.

ELFEXT

خرابی ها و مردودی های ELFEXT و NEXT می توانند عللی بسیار مشابه هم داشته باشند، هر چند که طول اضافی، سبب نقیصه ELFEXT خواهد شد. اندازه گیری های ELFEXT حساس بوده و در پاره ای از موارد نیاز به ابزار دقیق با گستره دینامیک وسیع دارند.

تلفات بازگشتی

اندازه گیری های تلفات بازگشتی، دشوار است و نیاز به یک ابزار دقیق دارد. سیم سر کابل یا سیم ابزار آزمون را تغییر داده و آزمون تکرار شود. در صورت در اختیار داشتن تکنیک های تلفات بازگشتی دامنه زمانی، از این تکنیک ها برای تفکیک و مشخص کردن محل نقیصه تلفات بازگشتی استفاده شود. برای دقیق بودن اندازه گیری تلفات بازگشتی، لازم است که  تلفات عبوری بیشتر از 3 دسی بل باشد.

توجه- مقادیر تلفات بازگشتی می توانند در اندازه گیری های میدانی متغیر باشتد.قبل از اعمال هر نوع تغییر در کابل کشی، الزام و نیاز کاربردی تعیین شود.

مجموع نیرو

خرابی ها و مردودی های NEXT و ELFEXT مجموع نیرو می توانند عین همان مشکلاتی را که برای تداخل زوج به زوج تعریف شده، داشته باشند.

سوالات متداول (FAQ)

  • PASS* چیست 

نتایجی که با علامت * مشخص شده اند، نشان می دهند که کابل تست را پاس کرده ولی در محدوده نزدیک به رد شدن تست قرار دارد.

  • مراحل تست کابل شبکه چیست

آماده سازی – تعیین یک مرجع – گزینش نوع کابل – گزینش پیکر بندی آزمون – آزمون گیری – ذخیره و چاپ داده ها – نارسایی ها – نگهداری و ارتقای ابزارهای میدانی

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهداء یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

1 فکر در مورد “ تست کابل شبکه و عیب یابی

  1. ساسان گفت:

    بسیار مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *