شبکه لن

دوربین ای پی چیست

دوربین-آی-پی-چیست

دوربین IP (دوربین ای پی تحت شبکه) نوعی دوربین امنیتی است که داده های ویدئویی را دریافت کرده و فیلم های ویدئویی را از طریق شبکه ارسال می کند. همچنین به عنوان دوربین شبکه یا دوربین امنیتی IP شناخته می شود که اغلب به عنوان ابزار نظارت و مدیریت از راه دور در بسیاری از بخش ها و محیط ها برای محافظت از اموال و یا نظارت بر خانه، کسب وکار یا امنیت عمومی استفاده می شود. دوربین‌های IP با دستگاه‌ های دیگر مانند ضبط ‌کننده‌های ویدیوی شبکه و نمایشگرها از طریق شبکه متصل هستند، و به شما امکان می‌دهند تا مناطق خاصی را از هر مکان دوردست نظارت کنید و راحتی زیادی را برای زندگی روزمره ما به ارمغان می‌آورد.

دوربین ای پی (تحت شبکه) چگونه کار می کند

دوربین های ای پی همانند دوربین های دیجیتال برای ثبت تصاویر با کیفیت عمل می کنند. اما نکته ای که باعث تمایز می شود، قابلیت دوربین های IP برای فشرده سازی فایل ها و انتقال خودکار آنها به یک ضبط کننده ویدیوی شبکه (NVR) از طریق شبکه است. معمولا دوربین های IP از طریق کابل شبکه به مودم یا روتر دارای پهنای باند و یا به صورت بی سیم از طریق  Wi-Fi به شبکه متصل می شوند.

در ساختمانی که قبلاً به شبکه مجهز شده است، تنها کاری که باید انجام داد این است که دوربین‌های نظارت IP و سایر دستگاه‌ها را به شبکه متصل کرد، دقیقاً به همان روشی که لپ‌تاپ یا تلفن همراه به Wi-Fi متصل می شود.

بعد از اینکه همه چیز به خوبی وصل شد، دوربین ها می توانند شروع به کار کنند، فیلمبرداری کرده وتصاویر را به ضبط کننده ویدئوی شبکه ارسال کنند.

انواع-دوربین-ای-پی

انواع دوربین ای پی (تحت شبکه)

راه حل های نظارت تصویری متفاوتی وجود دارد که در آن از انواع مختلف دوربین های امنیتی استفاده می شود. در میان این دوربین‌های نظارتی، چهار دوربین پرکاربرد وجود دارد. دوربین‌های دام، دوربین‌های بولت و دوربین‌های تورت. دانستن بیشتر در مورد تفاوت‌های بین دوربین‌های dome ، bullet ، turret و fisheye به شما کمک می‌کند تا بهترین مورد را خریداری کنید.

[table id=4 /]

چهار ویژگی مهم دوربین های ای پی یا  تحت شبکه

هنگامی که به دنبال دوربین امنیتی هستید، هم باید در مورد نوع آن تصمیم بگیرید و هم باید توجه داشته باشید که ویژگی های هر نوع می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. چهار مورد از مهم ترین مشخصات در زیر آورده شده است.

وضوح تصویر

رزولوشن دوربین های IP تعداد کل پیکسل های تشکیل دهنده یک تصویر است که معمولاً با عرض و ارتفاع تصویر اندازه گیری می شود. رایج ترین رزولوشن های دوربین های امنیتی 720p، 1080p، 5MP، 4K  و 8MP هستند. معمولا رزولوشن بالاتر به این معنی است که پیکسل های بیشتری در هر اینچ (PPI) وجود دارد و در نتیجه تصویری با کیفیت و واضح به دست می آید.

میدان دید

لنز یک دوربین تحت شبکه به شما امکان می دهد منطقه ای را که می خواهید ببینید، به صورت تصویر در آورد. سیستم‌های لنز مختلف با میدان‌های دید متفاوتی عرضه می‌شوند، که تعیین می‌کند چه مقدار از یک ناحیه را می‌توانید ببینید. میدان دید وسیع تر به دوربین اجازه می دهد تا منطقه بزرگ تری را تشخیص دهد. به طور معمول، برای یک پارکینگ بزرگ و یک اتاق کوچک، به لنزهایی با زوایای دید متفاوت نیاز دارید.

فاصله کانونی

فاصله کانونی لنز، که بر حسب میلی متر اندازه گیری می شود، زاویه دید و میزان دید دوربین را تعیین می کند. عموما دو نوع لنز وجود دارد، لنز ثابت و لنز وریفوکال( قابل تغییر) . رایج ترین فاصله کانونی ثابت 3.6 میلی متر است که منجر به زاویه دید 90 درجه و فاصله 6 متری می شود. همچنین لنز 8 میلی متری با زاویه دید 40 درجه و فاصله تشخیص 12 متری وجود دارد. برای لنزهای وریفوکال، رایج ترین آنها لنزهای 2.8-12 میلی متری هستند. در 2.8 میلی‌متر زاویه دید 100 درجه و فقط فاصله تشخیص حدود 3 متری دارید. در 12 میلی متر به زاویه دید 30 درجه و تشخیص در حدود 15 متر خواهید رسید. هر چه فاصله کانونی بازتر باشد، می تواند فوکوس بیشتری داشته و میدان دید باریک تر می شود.

حساسیت به نور کم

حساسیت به نور کم که معمولا بر حسب Lux(lx) اندازه گیری می شود. به توانایی دوربین در ارائه تصاویر باکیفیت حتی در شرایط نور کم با ارائه جزئیات و کاهش نویز در تصاویر خروجی اشاره دارد. عوامل کمی در عملکرد دوربین در نور کم نقش دارند، از جمله اندازه پیکسل، نسبت سیگنال به نویز، دیافراگم لنز و غیره. لوکس پایین‌تر توانایی ارائه تصاویر با کیفیت بالا در مناطق تاریک‌تر را دارد. برای مثال، دوربین‌هایی با 100-1000 لوکس(Lux)  برای ضبط در زیر نور فضای کار استفاده می‌شوند، در حالی که دوربین‌های با 0.0001 لوکس معمولاً برای شب‌های بدون ماه یا شب‌های ابری استفاده می‌شوند.

 

بیشتر بدانید: بهترین کابل شبکه برای دوربین مدار بسته

 

محبوب ترین موارد نصب دوربین های ای پی (تحت شبکه)

در زیر به اختصار محل های مورد استفاده از این تجهیزات شرح داده شده است.

استفاده خانگی

برای کسانی که به دنبال نظارت بر امنیت خانواده یا محافظت از اموال خانواده هستند، دوربین های IP همیشه یک انتخاب مناسب هستند. بسیاری خانه ها خود را به سیستم نظارت تصویری مجهز می کنند تا خود و خانواده شان احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

دوربین‌های IP نصب شده در سیستم‌های امنیتی خانه برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال، می‌توان آن‌ها را در نزدیکی درب ورودی نصب کرد تا تصویری از هر کسی که وارد خانه می‌شود یا به صورت مخفیانه در اطراف خانه می‌چرخد را به تصویر بکشد. می توان در حیاط خلوت برای تماشای لحظات شاد خانواده‌ و امنیت حیاط خلوت نصب شود. همچنین می تواند در داخل اتاق نصب شود تا مطمئن شوید که از نوزادتان به خوبی مراقبت می شود و چندین چند دلیل دیگر.

استفاده تجاری

دوربین‌های امنیتی تجاری اغلب در ساختمان‌های تجاری و اداری، سوپرمارکت‌ها، مغازه‌ها، رستوران‌ها و غیره استفاده می‌شوند. برای صاحبان مشاغل، دوربین‌های امنیتی نه تنها می‌توانند از اموال آن ها محافظت کند بلکه باعث جلوگیری از اعمال مجرمانه وایجاد ایمنی برای کارکنان می شود.

امنیت محیطی می تواند با راه حل های نظارت تصویری برای نظارت بر محیط اطراف به دست بیاید. در مقایسه با سیستم های سنتی، سیستم های نظارت تصویری IP تجاری با رمزگذاری های داخلی، فشرده سازی داده ها، اتصال شبکه و اقدامات امنیت سایبری اطمینان و امنیت بیشتری را ارائه می دهند.

امنیت عمومی

دوربین های مداربسته نقش مهمی در مدیریت قوانین عمومی، حفاظت از امنیت و اموال عمومی دارند. پیدا کردن دوربین های نظارتی درامتداد جاده ها و خیابان ها ، پارکینگ ها و اطراف ساختمان های دولتی ویا بیمارستان ها کار دشواری نیست. علاوه بر این، فضای عمومی زیادی با دوربین های امنیتی مجهز شده اند، از جمله مدارس، پارک ها، محله ها و غیره.

نتیجه گیری

دوربین‌های تحت شبکه به بخشی جدایی ناپذیر از سیستم‌های نظارت خانگی، تجاری یا عمومی تبدیل شده‌اند. با استفاده ازنرم افزار مدیریت ویدئویی مناسب، فیلم های ضبط شده توسط دوربین های IP را می توان از هر نقطه در سراسر جهان از طریق شبکه مشاهده کرد، چه با کامپیوتر یا تلفن همراه. در بسیاری از موارد، دوربین های IP را می توان از راه دور نیز کنترل کرد و باعث راحتی زندگی ما می شود.

انواع مختلفی از دوربین های امنیتی وجود دارد که برای کاربردهای خاص طراحی شده اند و به همین دلیل است که هنگام خرید دوربین های IP برای سیستم امنیتی خود باید چندین فاکتور را در نظر بگیرید. قبل از مرحله بعدی، بهتر است ابتدا بودجه و نیازهای خود را مشخص کنید.

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهداء یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *