آموزشی, فیبر نوری

FTTH چیست

ftth-چیست

در جواب به این سوال که FTTH چیست باید گفت، زمانی است که فیبر نوری نصب می شود و مستقیماً به یک ساختار واحد مانند خانه، آپارتمان یا کسب و کار متصل می گردد. این رویکرد برای ارائه خدمات اینترنت پرسرعت و پهنای باند بیشتر در سطح جهان است. زیرا در مقایسه با کابل کواکسیال و اتصالات DSL (خطوط مشترک دیجیتال) عملکرد بهتری را ارائه می دهد.

کابل‌های کواکسیال و خطوط تلفن به انتقال داده‌های الکتریکی متکی هستند و اغلب محدود به ارائه حداکثر چند صد مگابیت در ثانیه هستند. اما کابل های فیبر نوری  داده‌ها را با استفاده از سیگنال‌های نوری انتقال می‌دهند که از سرعت و پهنای باند بسیار سریع‌ تر تا ۱ گیگابیت بر ثانیه و حتی بالاتر پشتیبانی می‌کنند. با افزایش استفاده جهانی خدمات مبتنی بر وب و خدمات ابری چه در بازار مصرف کننده و هم در بازارهای تجاری، گسترش زیرساخت فیبر نوری به طور مستقیم به محل، حداکثر عملکرد را تضمین می کند. در عین حال امکان سازگاری با پیشرفت دستگاه با فناوری سریع تر را  در آینده فراهم می کند.

بر اساس گزارش مارس 2022 Global Industry Analysts Inc، بازار جهانی FTTH در سال 2022 به 19.1 میلیارد دلار رسید. این رقم تا سال 2026 با 13.1٪ (نرخ رشد سالانه) به 29.1 میلیارد دلار خواهد رسید. در ایالات متحده، بازار FTTH در سال 2022 ، 5.3 میلیارد دلار بوده است که سهم بازار جهانی آن 28.1 درصد است. چین در رتبه دوم قرار دارد، اما باید تا سال 2026 سهم آن به 8 میلیارد دلار برسد.

FTTH چگونه کار می کند

در معماری FTTH، فیبر نوری به عنوان بستر اصلی برای انتقال داده در کل شبکه عمل می کند. فیبر مستقیماً از منبع انتقال به خانه ها متصل می شود. که اغلب به عنوان دفتر مرکزی از آن یاد می شود. داده ها از دفتر مرکزی به خانه از طریق شبکه توزیع نوری (ODN) که معمولاً از معماری شبکه نوری غیرفعال (PON) استفاده می کند، منتقل می شود.

شبکه‌های PON شامل عناصر پسیو مانند اسپلیتر فیبر نوری 1×N و دیگر اتصالات فیبر نوری هستند. که نیازی به برق بین دفتر مرکزی و خانه ندارند. و در نتیجه رویکردی مقرون‌ به صرفه ‌تر و قابل اعتمادتری برای ارائه خدمات مبتنی بر فیبر دارند.

عناصر اصلی یک معماری شبکه FTTH

– یک پایانه خط نوری (OLT) در یک دفتر مرکزی قرار دارد.

– یک شبکه توزیع نوری (ODN) بین دفتر مرکزی و خانه/محل، که شامل تقسیم کننده های نوری پسیو 1×N  برای تقسیم و توزیع سیگنال است.

– واحدها یا پایانه های شبکه نوری (ONU / ONT) در خانه ها / محل ها.

حائز اهمیت است که در بخش ODN شبکه FTTH، بسته به معماری طراحی، می‌تواند چندین بخش از فیبرهای نوری وجود داشته باشد. در برخی موارد، یک فیبر «تغذیه‌کننده» که از دفتر مرکزی منشا می‌گیرد. ممکن است به چند فیبر «توزیع» تقسیم شود و هر کدام یک کابینت اصلی در یک محله یا مجتمع را پشتیبانی کند. همچنین  با یک کابل فیبر نوری دراپ به هر خانه، اتصال یابد.

رک-ftth

برخی از ارائه دهندگان خدمات گزینه ای را برای ارائه یک فیبر اختصاصی به طور مستقیم به هر کاربر نهایی ارائه می دهند. به این معنی که سیگنال نوری توسط مصرف کنندگان یا نهادهای مختلف به اشتراک گذاشته نمی شود. این منجر به حداکثر سرعت و پهنای باند برای هر کاربر نهایی می شود.

اما همراه با افزایش قیمت برای خدمات است. امروزه خدمات فیبر اختصاصی بیشتر برای FTTP تجاری با سرعت و پهنای باند مورد نیاز قابل توجیه است. زیرا نصب فیبرهای اختصاصی end-to-end برای هر خانه نیاز به استفاده تعداد زیادی فیبر می شود که نه مقرون به صرفه است و نه کارآمد.

مزایای FTTH برای مصرف کننده چیست

در پاسخ به این سوال که مزایای FTTH چیست باید گفت، سرعت اینترنت و تقاضای پهنای باند تنها در دهه های آینده به رشد خود ادامه خواهد داد. با توجه به اینکه نرخ تبادل داده در فیبر نوری نا مربوط است و قادر به پشتیبانی از مقادیر قابل توجهی از داده ها نسبت به دستگاه های شبکه نوری امروزی است. FTTH برای پیشرفت های فعلی و آینده فناوری فیبر، جایگاه خوبی برای ارائه سرعت های بیشتر و داده های زیاد دارد.

در دهه گذشته، تغییر قابل توجهی در نحوه دسترسی مصرف کنندگان به سرگرمی در خانه هایشان رخ داده است. محتوای ویدیویی با کیفیت های بالا که به پهنای باند بیشتری نیاز دارد. اکنون با استفاده از چندین نوع دستگاه از جمله تلویزیون‌های هوشمند، اسمارت فون ها ، تبلت‌ها،  لپ‌تاپ ها و دستگاه‌های پخش ویدئو مانند  ROKU که توسط کل خانواده قابل دسترسی است.

بیشتر بدانید: کابل فیبر نوری چیست

این محتویات از منابع مختلفی از جمله YouTube ، Netflix، Amazon Prime، Apple TV Plus  و غیره قابل دسترس است. باید گسترش بازی های آنلاین یا بازی های الکترونیکی نیز باید به این لیست اضافه شود. زیرا هم کودکان و هم بزرگسالان می توانند بازی های ویدیویی را دانلود و بازی کنند یا در مسابقات رقابتی آنلاین شرکت کنند.

علاوه بر این، اکثر خدمات مصرف‌کننده اکنون به صورت آنلاین قابل دسترسی هستند. از خرید اقلام جدید از طریق وب‌سایت‌های خرید اینترنتی، پرداخت قبوض خانگی تا دسترسی به بانکداری آنلاین، تجارت الکترونیک، انجام معاملات سهام و مالی، یادگیری کلاس از راه دور، اتصال به سیستم‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی، و حفظ روابط با دوستان و خانواده از طریق رسانه های اجتماعی پرطرفدار.

مزیت FTTH در رایانش ابری

رایانش ابری نیز در سال‌های اخیر رشد کرده است. حتی قبل از اینکه  ویروس کووید بسیاری را مجبور به کار از خانه کند. و انتظار می‌رود مشاغل دورکاری از خانه به رشد خود در سطح جهانی ادامه دهند. با ذخیره‌ سازی و محاسبات ابری که امکان دسترسی از راه دور به سیستم‌های تجاری و برنامه‌های نرم‌افزاری مورد نیاز را فراهم می‌کند. محل سکونت و کسب‌ وکار برای دسترسی به داده‌های دیجیتال ذخیره‌ شده در خارج از محل، برای انجام مؤثر عملکردهای شغلی در حین شرکت در جلسات ویدئو کنفرانس، به اتصالات سریع و مطمئن نیاز دارند.

مزیت FTTH در IOT چیست

در نهایت، محصولاتی که در قلمرو اینترنت اشیاء (IoT) قرار دارند مانند سیستم‌های امنیتی خانه و دستگاه‌هایی برای مدیریت خدمات خانگی (روشن/خاموش کردن چراغ‌ها، تغییر دمای اتاق و غیره) دلیل دیگری هستند که FTTH مزیتی رقابتی را ارائه می‌دهد. با امکان سرعت و داده های بیشتر، مصرف کنندگان اکنون می توانند نظارت ویدئویی مبتنی بر وب را برای محافظت از دارایی خود همراه با سایر سیستم های IoT پیاده سازی کنند.

ftth-iot

به طور خلاصه، برای پشتیبانی از همه این خدمات و محصولات مبتنی بر اینترنت که مقادیر زیادی داده مصرف می‌کنند. فیبر نوری و شبکه‌های FTTH/FTTP مزیت قابل توجهی را نسبت به تجهیزات کوآکسیال قدیمی و DSL/خط تلفن ارائه می‌دهند.

مزایای FTTH نسبت به کواکسیال و DSL چیست

مزایای زیادی برای استفاده از FTTH در مقابل فناوری قدیمی مانند کواکسیال، فیبر کواکسیال ترکیبی (HFC) و DSL وجود دارد. اصلی‌ترین مورد این است که فیبر نوری از سرعت‌های بالاتر و پهنای باند بیشتری پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، استفاده از فیبر نوری به «تضمین عملکرد در آینده» شبکه کمک می‌کند. زیرا از قابلیت‌های عملکردی بسیار بالاتری که در آینده به وجود می آید، می تواند پشتیبانی ‌کند.

به عبارت دیگر، عامل محدود کننده در یک شبکه فیبر خود فیبر نیست، بلکه قابلیت‌های دستگاه‌ها و فناوری انتقال است. حتی با ادامه پیشرفت، فیبر نوری برای آینده قابل پیش‌بینی به پشتیبانی از تجهیزات  ادامه خواهد داد.

علاوه بر این، مزایای دیگری نیز وجود دارد که استفاده از فیبر نوری در مقایسه با رویکردهای قدیمی مانند سیستم‌های کواکسیال و DSL  مبتنی بر مس توجیه پذیر است. این موارد شامل:

– مقاومت بیشتر در برابر تغییرات محیطی مانند نوسانات دما.

– محافظت در برابر تداخلات الکترومغناطیسی (EMI) .

– مقرون به صرفه تر، سبک ترو فضا کمتری اشغال می کند.

کابل های فیبر نوری را می توان برابر معادل کابل شبکه با طول کمتری  ساخت. در حال حاضر این رسانه انتقال اولیه برای اکثر شبکه‌های ارتباطی است، اما در بسیاری از موارد عمدتاً برای مسیرهای کلیدی اصلی استفاده می‌شود، در حالی که در انتهای اتصال یعنی بخش از هاب‌های اصلی به خانه، هنوز در بسیاری از موارد از کواکسیال استفاده می شود .

بیشتر بدانید: انواع فیبر نوری چیست

با توجه به مزایای ذکر شده در این مقاله، اکثر شبکه‌های جدید تر اکنون به طور کلی فناوری‌های قدیمی را کنار گذاشته و فیبر را در کل شبکه (یا تا آنجایی که ممکن یا مجاز در محدوده پروژه است است) نصب می‌کنند.

برخی از چالش های FTTH چیست

در حالی که FTTH مزایای متعددی را ارائه می دهد، مانند هر چیز دیگری، برخی از چالش ها ممکن است در هنگام ساخت یا ارائه دسترسی و خدمات به شبکه FTTH ایجاد شود.

اول، برای ارتقاء به یک شبکه تمام فیبری یا نصب یک شبکه فیبری کاملاً جدید، ارائه دهنده خدمات باید دسترسی کافی داشته باشد تا بتواند این کار را با موفقیت انجام دهد. ممکن است نیاز به مجوز از شهرداری‌های محلی، حق عبور تایید شده باشد. حتی مقاومت سایر ارائه ‌دهندگان خدمات که در حال حاضر حقوق زیرساخت‌های موجود لازم برای ارائه FTTH را در آن منطقه دارند، را داشته باشد. بنابراین، حتی قبل از شروع ساخت و ساز، می تواند موانع زیادی از این دست و چالش های اداری وجود داشته باشد.

دوم، ارتقا یا ساخت یک شبکه فیبری FTTH، با در نظر گرفتن مدت زمان اجرا، نیروی کار و تجهیزات مورد نیاز، گران است. شرکت‌هایی که این مسیر را طی می‌کنند اغلب یا نهادهای بسیار بزرگی هستند که می‌توانند به سرمایه‌ گذاری بزرگ متعهد باشند یا ISP‌های کوچک‌ تری که توانسته‌ اند با موفقیت برای سرمایه گذاران سودآوری کنند و در حال حاضر ده‌ها یا صدها میلیون دلار را تضمین کنند.

دو چالش  دسترسی و هزینه، مهم‌ترین موانعی هستند که یک شرکت در تلاش برای رفتن به سمت FTTH متحمل می‌شود، اما مانند هر فناوری دیگر، فیبر نوری نیز چالش‌های خاص خود را دارد که می‌تواند سنگ اندازی کند.

شایان ذکر است، در این سیستم انتقال اطلاعات توسط فیبر نوری، از تکنولوژی GPON استفاده می گردد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله GPON چیست را مطالعه نمایید.

مشکلات مربوط به تلفات نوری در FTTH چیست

فیبر نوری، رشته ‌ای از شیشه است که سیگنال‌های نوری از طریق آن حرکت می‌کنند. بنابراین نور یا سیگنال از دست می‌رود. هم به ‌طور طبیعی وقتی نور در مسافتی حرکت می‌کند. و هم هنگام عبور از عناصر و اجزای مختلف شبکه از دست می رود. فیبرها باید به درستی هدایت شوند. تا با ایجاد خمیدگی های زیاد منجر به اتلاف سیگنال بیشتر نشود.

زمانیکه که نور از اجزای شبکه مانند تقسیم کننده های نوری و نقاط اتصال فیبر عبور می کند. درجات متفاوتی از دست دادن سیگنال را تجربه می شود. بنابراین مهندسان شبکه باید هم فواصل فیبر و هم نقاط اتلاف را در نظر بگیرند. تا از سطح سیگنال قابل قبول در زمان رسیدن به انتهای مسیر اطمینان حاصل کنند. کابل‌های فیبر نوری نیز می‌توانند مانند سایر کابل ها آسیب پذیرند.

بنابراین شناسایی سریع مشکلات مبتنی بر فیبر مانند بریدگی یا اتصالات ضعیف برای اطمینان از خدمات قابل اعتماد بسیار مهم است. در نهایت، داشتن تیمی از تکنسین های فیبر آموزش دیده که در نصب، نگهداری، عیب یابی و تعمیر سیستم ها و کابل های فیبر نوری مهارت بالایی دارند. برای ارائه بهترین خدمات و راضی نگه داشتن مشتریان کاملا ضروری است.

سوالات متداول (FAQ)

  • FTTH مخفف چیست

عملا FTTh مخفف Fiber To The Home است که معنی آن فیبر رسانی تا درب منزل است. معمولا این سرویس جهت انتقال اینترنت پر سرعت به منازل مورد ایتفاده قرار می گیرد. این نوع اینترنت در ایران به اسم تانوما توسط شرکت مخابرات ایران به فروش می رسد.

  • شرکت های ارائه دهنده FTTh یا FTTx در ایران چه نام دارند

از این شرکت ها می توان به شرکت مخابرات ایران – شرکت شاتل و همچنین آسیا تک اشاره نمود.

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهداء یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

4 فکر در مورد “ FTTH چیست

  1. رضا گفت:

    فرق FTTH با FTTP چیست؟

    1. پشتیبان فنی گفت:

      FTTP و FTTH دو مخفف متفاوت برای یک مفهوم هستند. FTTP مخفف ‘fibre to the premises’ و FTTH مخفف ‘fibre to the home’ است. برخلاف FTTC، پهنای باند FTTP یا FTTH از طریق کابل های فیبر نوری نه تنها تا کابینت، بلکه در کل فاصله تا خانه یا محل کار شما ارائه می شود.

  2. آرمان گفت:

    در FFTH جدا از PON ها که مربوط به پسیو هستند، AON هم وجود دارد که اکتیو هستند. تفاوت در چیه؟

    1. وحید رفیعیان گفت:

      PON از تجهیزات پسیو مانند اسپلیتر بین مسیر برای انتقال استفاده می کند. اما AON در بین مسیر از تجهیزات اکتیو به منظور توزیع استفاده می کند. PON بر روی یک رشته فیبر نوری اطلاعات را ارسال و دریافت می کند. AON بر روی دو رشته فیبر نوری که یکی جهت ارسال و دیگری جهت دریافت اطلاعات استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *