شبکه عمومی انتقال اطلاعات

انواع فیبر نوری

انواع-فیبر-نوری

انواع کابل های فیبر نوری اغلب به عنوان استاندارد طلایی برای کابل کشی شبکه دیده می شوند. آنها عملکرد بی نظیری را در مقایسه با همتایان مسی معمولی خود ارائه می دهند و بنابراین می توانند مسافت های بسیار بیشتری را بدون اخلال در سیگنال نیز پوشش دهند.

البته  فقط این مورد نیست که کابل های فیبر نوری بهتر هستند. طیف گسترده ای از انواع کابل های فیبر نوری، کاربردها  و با سوئیچ های مختلف در هر انتها وجود دارد. بسته به اینکه چه نوع مسافت هایی را می خواهید با سیم کشی شبکه خود طی کنید و چه نوع عملکردی را انتظار دارید، ممکن است بخواهید یک نوع کابل فیبر نوری را نسبت به دیگری انتخاب کنید.

در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد انواع مختلف کابل فیبر نوری بدانید. کاربرد آن ها و چه نوع کابل های فیبر نوری را می خواهید برای پروژه شبکه بعدی خود خریداری کنید، آورده شده است.

کابل های فیبر نوری چیست؟

انواع کابل های فیبر نوری، همانطور که از نامشان پیداست، کابلی هستند که برای انتقال اطلاعات به جای برق از نور استفاده می کنند. آنها از الیاف شیشه سیلیکا به اندازه عرض موی انسان ساخته شده اند که به نور اجازه می دهد تا در طول کابل به جلو و عقب منعکس شود. برای جلوگیری از نشت نور و اطمینان از انعکاس آن در طول کابل، هسته شیشه ای کابل فیبر نوری توسط یک لایه نازک روکش شیشه ای احاطه شده است. علاوه بر آن  توسط یک پوشش  پلاستیکی عایق بندی می شود که از ساختار شیشه ای داخلی کابل محافظت می کند و از خم شدن بیش از حد جلوگیری می کند.

اغلب کابل‌های فیبر نوری با کیفیت بالا، با لایه‌ای از الیاف تقویت‌کننده اضافی، محافظت می‌شوند. برخی از الیاف کولار (Kevlar) استفاده می کنند. برخی دیگر از آسترهای پر شده با ژل استفاده می کنند. اما بیشتر آنها هدف یکسانی دارند و نتیجه نهایی یکسانی در تقویت حفاظت و استحکام کابل دارند.

بیشتر بدانید: کابل فیبر نوری چیست

لایه بیرونی نهایی یک غلافی از پلاستیک رنگی است. که به شناسایی نوع کابل فیبر نوری کمک می کند و حتی از فیبر نیز محافظت بیشتری می کند. اکثر لایه‌های بیرونی همچنین یک لایه مقاومت در برابر آتش دارند.  رده ‌بندی‌های متفاوتی به هر یک از آنها داده می شود تا خریداران بتوانند از سطح حفاظت کابل‌کشی خود مطلع شوند.

روکش-فیبر

ساختار کابل

کابل‌های فیبر نوری، حداقل از بیرون، تفاوت زیادی با بسیاری از انواع کابل‌های دیگر ندارند، زیرا بیرونی‌ترین لایه آن‌ها یک لوله پلاستیکی یا سیلیکونی رنگی است. معمول است که رنگ آنها سفید، خاکستری یا سیاه باشد، اما گزینه های رنگارنگ تری نیز وجود دارد. گاهی اوقات می تواند یک ویژگی خاص را نیز نشان دهد. به عنوان مثال، کابل‌های پچ فیبر نوری می‌توانند رنگ نارنجی داشته باشند تا نشان دهد که کابل فیبر نوری مالتی مد است، یا یک روکش زرد برای مشخص کردن اینکه کابل فیبر نوری سینگل مد است.

بسته به نوع کاری که کابل فیبر نوری برای آن استفاده می شود، انتهای کابل متفاوت به نظر می رسد. در برخی موارد هنوز هم قابل مشاهده است، اما در مورد نور منتقل شده با لیزر، نباید مستقیماً مشاهده شود زیرا می تواند باعث آسیب شدید چشم شود.

کابل فیبر نوری سینگل مد

کابل های فیبر نوری از نور برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند، بنابراین این کار را با سرعت نور انجام دهید. با این حال، نحوه ساخت کابل ها می تواند تأثیر چشمگیری بر پهنای باند و فاصله انتقال داشته باشد. این کاملاً با روشی که برخی از کابل‌های دیگر، مانند کابل‌های مسی یا کابل‌های HDMI، می‌توانند حداکثر طول‌های متفاوتی بر اساس مواد به کار رفته در ساختشان داشته باشند، یا کابل‌های اکتیو یا پسیو، کابل‌های فیبر نوری بر اساس عواملی متفاوت است.

کابل های فیبر نوری سینگل مد و مالتی مد با قطرهای مختلف هسته ساخته می شوند. فیبرهای شیشه ای که نور و اطلاعات را در طول کابل منتقل می کنند. کابل های فیبر سینگل مد دارای هسته بسیار باریکی هستند که مسیر نور را به نوبه خود باریک نگه می دارد و منجر به کابلی می شود که می تواند سیگنال نور را قبل از ضعیف شدن و نیاز به تکرار یا تقویت آن در فواصل دورتر حمل کند.

به طور معمول، کابل‌های فیبر نوری سینگل مد از یک رشته فیبر شیشه‌ای ساخته می‌شوند. که منجر به قطر هسته بسیار باریکی در حدود 9 میکرومتر می‌شود. این کابل تقریباً شش تا هفت برابر باریکتر از نوع کابل فیبر نوری مالتی مد است.

کابل‌های فیبر نوری سینگل مد می‌توانند سیگنالی را  چندین کیلومتر قبل از نیاز به بهبود حمل کنند. این باعث می‌شود که آن‌ها در مقایسه با کابل‌های فیبر نوری مالتی مد که برای انتقال اطلاعات در فواصل بسیار کوتاه‌تر طراحی شده‌اند، برای انتقال داده‌های طولانی‌تر بسیار توانمندتر باشند.

تفاوت OS1 و OS2

حداکثر فاصله واقعی یک کابل فیبر نوری سینگل مد به میزان انتقال و نوع کابل آن بستگی دارد. دو نوع کابل فیبر نوری سینگل مد وجود دارد: OS1  و OS2. اولی یک کابل تایت بافر است که بیشتر برای استفاده در مکان های داخلی طراحی شده است. که در آن فاصله ها کوتاه تر است و تداخل الکتریکی ممکن است بیشتر باشد. آنها معمولاً در فواصل کمتر از ده کیلومتراستفاده می شوند و حداکثر توان عملیاتی 10 گیگابیت در ثانیه را پشتیبانی می کنند.  از بین دو نوع کابل ، این کابل مقرون به صرفه تر هست.

از این نوع کابل در فیبر رسانی تا درب منزل یا FTTH نیز استفاده می شود.

بیشتر بدانید: FTTH چیست

از سوی دیگر، کابل‌های OS2 بیشتر برای استفاده در فضای باز و مسافت‌های بیشتر هدف قرار می‌گیرند. حداکثر برد آن به 200 کیلومتر می‌رسد. آنها همچنین از توان عملیاتی بیشتر، تا 100 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می کنند. از انواع کابل های فیبر نوری  OS1  گرانتر هستند. خارج از پتانسیل عملکرد خود، کابل های OS2 نیز به شیوه ای متفاوت ساخته می شوند. آنها از ساختاری تیوب مانند استفاده می کنند که هسته فیبر نوری واقعی به صورت مارپیچی در داخل لوله های نیمه سفت قرار گرفته است. به همین دلیل به کابل اجازه می دهد بدون ایجاد کشش روی الیاف شیشه کشیده و خم شود.

 OS2 نوع کابل فیبر نوری است که بهترین عملکرد را در فواصل طولانی‌تر ارائه می‌کند و برای راه‌اندازی دوام بیشتری دارد. در حالی که گران‌تر هستند، بهترین اتصال را برای شبکه‌های بزرگ‌تر فراهم می‌کنند. به لطف دوام بهبود یافته و پشتیبانی از توان کلی، استفاده از آن‌ها در تمامی تنظیمات افزایش یافته است.

mm-vs-sm

کابل های فیبر نوری مالتی مد

کابل‌های فیبر نوری مالتی مد با هسته داخلی بسیار گسترده‌تر مشخص می‌شوند که ۵۰ میکرومتر یا ۶۲.۵ میکرومتر اندازه‌ گیری می‌کنند. اجازه می‌دهد جریان‌های چند گانه داده به پایین کابل ارسال شود. این امکان استفاده از LED های مقرون به صرفه تر و لیزرهای ساطع کننده سطح عمودی (VCSEL) را در طراحی آنها فراهم می کند. معمولا کابل های فیبر نوری مالتی مد را بسیار ارزان تر از همتایان سینگل مد خود می کند.

این هسته بزرگتر به این معنی است که نور به دفعات بیشتری از داخل هسته منعکس می شود. مسیرهای متعددی را برای انتقال پرتوهای متعدد نور به طور همزمان باز می کند. با این حال، این محدودیت‌های خود را دارد. یعنی تضعیف سیگنال بیشتر، به این معنی که کابل‌های فیبر نوری مالتی مد به سادگی نمی‌توانند از فواصل مشابه کابل‌های سینگل مد پشتیبانی کنند. در صورت نیاز به فواصل بیشتر، به بهبود منظم‌تری نیاز دارند.

انواع کابل فیبر نوری مالتی مود

کابل های مالتی مد به پنج نوع مجزا با مشخصات و قابلیت های گسترده تقسیم می شوند. OM1  ضعیف ترین، اما مقرون به صرفه ترین نوع کابل فیبر نوری است. حداکثر پهنای باند آن 10 گیگابیت در ثانیه در حدود 30 متراست. OM2  اتصال با کیفیت بیشتری را فراهم می کند. می تواند عملکرد یکسانی را در 80 متر حفظ کند، در حالی که OM3 آن را با همان توان عملیاتی تا 300 متر افزایش می دهد.

OM4 شگفت انگیزتر، ثابت است و قادر است با سرعت 10 گیگابیت در ثانیه به 400 متر برسد. این برای OM5 تقریباً یکسان است و هر دو OM4 و OM5 قادر به انتقال 40 گیگابیت در ثانیه و 100 گیگابیت در ثانیه تا 150 متری هستند. با این حال، OM5 استاندارد جدیدتر است و از مالتی پلکسی با تقسیم طول موج کوتاه استفاده می کند. که از رنگ های مختلف نور لیزر برای افزایش پشتیبانی از پهنای باند بیشتر، تا 200 گیگابیت و حتی 400 گیگابیت در ثانیه استفاده می کند.

برای کمک به تمایز بین این انواع مختلف کابل، هر کدام دارای کد رنگی متفاوت برای روکش بیرونی خود هستند. کابل‌های مالتی مد OM1 معمولاً دارای روکش های بیرونی نارنجی یا خاکستری هستند. در حالی که OM2 منحصراً نارنجی است. کابل‌های مالتی مد OM3 از رنگ آبی فیروزه‌ای استفاده می‌کنند که اغلب آکوا نامیده می‌شود. در حالی که کابل‌های OM4 می‌توانند از رنگ‌های بنفش یا آبی استفاده کنند.

جدیدترین نوع کابل OM5، از پوشش سبز آهکی برای برجسته کردن مشخصات طراحی متمایز آن استفاده می کند.

کدام فیبر نوری را بخریم

Calwatt طیف گسترده ای از انواع کابل فیبر نوری تک حالته و چند حالته را تولید می کند. که از طیف وسیعی از اندازه ها/فاصله ها و اهداف عملکرد پشتیبانی می کند. اگر به دنبال گسترش اتصال فیبر نوری قدیمی هستید یا فقط به یک کابل فیبر نوری بسیار کوتاه و با کارایی پایین نیاز دارید، کابل فیبر نوری (اتصالات فیبر نوری شامل پچ کورد و پیگتیل فیبر نوری مانند پیگتیل sc) مالتی مد OM1 Calwatt با قیمت پایین و با گزینه‌های 1 متری تا 3 متری، بسته به نیاز شما موجود است.

پیگتیل-پچکورد-فیبر

با وجود اینکه کابلی سطح پایین و مقرون به صرفه است، اما همچنان با استاندارد بالا ساخته شده است. با بوت باریک که فشار را کاهش می‌دهند و کانکتورهای LC در یک غلاف محافظ قرار می‌گیرند تا از آسیب‌هایی که می‌تواند در طول قطع مکرر از پریز برق رخ دهد، جلوگیری کند. همچنین با طراحی زیپ‌کورد دوبل برای ساخت و ساز محکم ساخته شده است. از درجه ایمنی آتش نشانی روکش پلنوم (plenum) برخوردار است که الزامات UL 910 را برآورده می‌کند.

اگر به اتصال توانمندتری نیاز دارید، Calwatt کابل های فیبر نوری(اتصالات شامل پچ کورد و پچ پنل) OM3 را نیز ارائه می دهد. ای کابل ها در محدوده طولی بسیار بیشتری در دسترس هستند. همچنان می‌توانید از آن‌ها برای استفاده در فواصل بسیار کوتاه به اندازه یک متر استفاده کنید. یا می‌توانید از آن‌ها برای مسافت‌های بسیار بیشتر تا 50 متر استفاده کنید.

بیشتر بدانید: تجهیزات پسیو شبکه چیست

هر کابلی با درپوش‌های محافظ گرد و غبار قابل جابجایی عرضه می‌شود که از تأثیر آلودگی و آلودگی روی فیبر جلوگیری می‌کند.  و از چشمان شما در هنگام نصب محافظت می‌کند.

فیبر نوری با پهنای باند بالا

کابل های OM4 نیز در مجموعه ما موجود است که اندازه آنها تا 30 متر است. این کابل ها پشتیبانی بسیار بیشتری را برای اتصالات گیگابیتی با پهنای باند بالاتر ارائه می دهند. و برای شبکه های فضای ذخیره سازی، مراکز داده و محیط های شبکه سطح بالا عالی هستند. طراحی به صورت فیبر مالتی مد بهینه‌ شده لیزری، تضمین می‌کند که حداکثر کارایی را بدون تضعیف سیگنال در طول آن‌ها به دست ‌آورید. و طراحی غیر حساس به خمش آن‌ها را بسیار انعطاف‌پذیرتر از انواع کابل‌های فیبر نوری استاندارد می‌کند.

برای بالاترین کارایی کابل فیبر نوری مالتی مد، استاندارد جدید OM5 نیز در طیف وسیعی از طول ها موجود است و بیشترین کارایی زیرساخت شبکه را هدف قرار می دهد. اگر می خواهید شبکه ای را با سرعت 200 یا 400 گیگابیت در ثانیه اجرا کنید، کابل مالتی مد OM5 این کار را به خوبی انجام می دهد. آنها دارای رتبه بندی عمومی هستند و تمام مقررات 910 را رعایت می کنند، در هنگام وقوع فاجعه مقاومت عالی در برابر آتش ارائه می دهند، و کاملاً با کابل های OM3 و OM4 موجود سازگار هستند، بنابراین یک راه عالی برای شروع ارتقاء شبکه بدون نیاز به تعمیر اساسی هستند.

فاصله انتقال سینگل مود

برای کاربردهای حساس تر، کابل فیبر نوری سینگل مد OS2 را در نظر بگیرید که تا فواصل کابل تا 10 کیلومتر در یک اتصال 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند و با کابل های فیبر نوری OS1 موجود سازگار است. مانند همه کابل‌های فیبر نوری Calwatt ، کابل OS2 دارای روکش های باریک مقاوم در برابر فشار است و برای اطمینان از دوام چشمگیر، بدون توجه به محیطی که کابل را در آن اجرا می‌کنید، با استانداردی برتر ساخته شده است.

شایان ذکر است با توجه به فاصله بالای انتقال توسط این نوع فیبر، تکنولوژی جدیدی به نام GPON برای انتقال داده به وجود آمد. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر مقاله GPON چیست را در این زمینه مطالعه فرمایید.

اگر به دنبال ساخت کابل‌ها و پچ‌پنل‌های فیبر نوری خود هستید، Calwatt همچنین کیستون با جک های کوپلر را که طیفی از انواع کابل‌های فیبر نوری مالتی مد و همچنین کابل‌های سینگل مد  OS2 را پشتیبانی می‌کنند، عرضه کند. آنها دارای گیره های نگهدارنده فولاد ضد زنگ هستند و از ساختار محکم و محکم برای اتصال سریع و آسان کابل بدون تأثیر بر دوام لذت می برند.

 

سوالات متداول (FAQ)

  • انواع فیبر سینگل مود چیست؟

OS1 و OS2

  • انواع فیبر مالتی مود چیست؟

OM1, OM2, OM3, OM4


author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهدای یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

3 فکر در مورد “ انواع فیبر نوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *