دیتا سنتر

کابل شبکه CAT8 چیست

کابل-cat8-چیست

برای حداکثر ثبات و سرعت، کابل شبکه CAT8 آینده مطمئن تری را برای شبکه های پرسرعت ارائه می دهد. ترکیب سرعت Cat 8 و نوع محافظت، کابل شبکه CAT8 را به گزینه ای هیجان انگیز برای هرکسی که به طراحی پیشرفته LAN نیاز دارد تبدیل می کند.

در جایی که استانداردهای قدیمی‌تر مانند Cat 5e و Cat 6 نمی‌توانند از نظر پهنای باند با Cat8 رقابت کنند، این کابل از مسیر های طولانی‌تر پشتیبانی می‌کند.

کابل شبکه CAT8 چیست؟ این بهترین کابل شبکه اترنت است که می توانید خریداری کنید اگر سخت افزار شما بتواند از آن استفاده کند.

تفاوت کابل شبکه Cat5e و Cat6 با Cat8

دو مورد از محبوب ترین استانداردهای کابل شبکه امروزه Cat5e و Cat6 است. آنها عملکرد عالی را در مسافت های طولانی با گزینه های زیادی برای محافظت ارائه می دهند. کابل های اترنت Cat5e و Cat6 برند Calwatt گزینه های پوشش فویل و شیلد و جداکننده اسپلاین را برای محافظت بیشتر از سیگنال ارائه می دهند.

مقایسهcat5-cat6-cat6a-cat8

اما Cat5e و Cat6 چگونه در مقایسه کابل اترنت Cat 8 قرار می گیرند؟

کابل‌های Cat5e بسته به شیلد، حداکثر فرکانس 350 مگاهرتز دارند. این فرکانس به آن کمک می‌کند شبکه‌های گیگابیت واقعی را با پهنای باند تا 1000 مگابیت بر ثانیه ارائه دهد.  Cat6  و Cat6A با افزایش حداکثر فرکانس به 500 مگاهرتز و در نتیجه افزایش حداکثر پهنای باند به 10000 مگابیت در ثانیه، این مشخصات را بهبود می بخشند.

تنها نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که عملکرد برتر محدود به کابل هایی با طول حداکثر 55 متر است. هر چیزی بیش از آن (تا 100 متر) به 1000 مگابیت در ثانیه محدود شده است.

Cat 8حتی با حداکثر برد مطلق برای یک کابل در 30 متر، محدودیت‌های طولی سخت‌تری دارد. این برای اکثر نصب های خانگی بیش از اندازه کافی است. در واقع، طول در محیط مسکونی 8 – 1.5 متر بسیار رایج تر است. اما نسبت به استانداردهای قدیمی تر فاصله قابل توجهی دارد.

کابل CAT8 با حداکثر فرکانس چهار برابر بهترین فرکانس Cat6، می تواند سرعت شبکه بین 25000 مگابیت در ثانیه تا 40،000 مگابیت در ثانیه را پشتیبانی کند.

Cat 8 با توجه به عملکردی که دارد، به محافظت گسترده‌ای نیاز دارد تا از تداخل و تضعیف سیگنال جلوگیری کند. بهترین کابل شبکه Cat8 از سیم مسی با 23 AWG با کیفیت بالا، عایق سیم جداگانه و محافظ فویل و بافته استفاده می کند.

کابل شبکه CAT8 برای چه مواردی استفاده می شود؟

Cat 8 با سرعت بسیار زیاد خود واقعاً برای استفاده خانگی طراحی نشده است. حداقل الان نه. برای استفاده کامل از سرعت Cat 8، نه تنها به کابل Cat 8 مناسب برای کار نیاز دارید، بلکه به سوئیچ‌ها، روترها و کارت‌های شبکه سازگار برای پشتیبانی از آن نیاز دارید.

این خواسته ها و سرعت غیر ضروری برای شبکه های خانگی و حتی مشاغل کوچک، Cat 8 را برای شبکه های پرسرعت در اتاق های سرور و مراکز داده مناسب تر می کند.

برای شبکه‌های خانگی و اداری با کارایی بالا، اترنت 2.5 گیگابیت و 10 گیگابیت ارائه شده است. این میزان توسط کابل‌های Cat 6a بیش از اندازه کافی خواهد بود.

عملکرد این کابل همچنین به ویژگی‌های گسترده‌تری منجر می‌شود. با کابل‌های Cat 8 که می‌توانند هنگام استفاده با سخت‌افزار پشتیبانی، برق را از طریق اترنت (POE) ارائه دهند. این به کاهش کابل کشی اضافی، صرفه جویی در فضا و تسهیل مدیریت کابل کمک می کند.

معمولا در پروژه هایی که از کابل شبکه CAT8 استفاده می شود، کابل کشی منظم اهمیت حیاتی دارد. به همین دلیل از سیستم های کابل کشی ساخت یافته استفاده می گردد. شما می توانید اطلاعات مورد نیاز در مورد کابل کشی ساخت یافته را با کلیک بر روی لینک مطالعه نمایید.

آیا برای بازی به کابل اترنت Cat 8 نیاز دارید؟

Cat 8 هیچ اثر قابل اندازه گیری برای بازی با کابل های قدیمی Cat 6 یا Cat 5e ارائه نمی دهد. بازی‌ها نه تنها از پهنای باند زیادی استفاده نمی‌کنند، بلکه حتی سرعت نسبتاً محدود کابل‌های قدیمی‌تر Cat 5e همچنان احتمالاً به جای کابل، با سرعت اتصال به اینترنت در گلوگاه قرار می‌گیرند.

عملا به کابل CAT8 به عنوان کابل شبکه گیمینگ نیازی نیست. اگر بازی خود را جدی می گیرید، همچنان ایده خوبی است که از طریق اترنت بازی کنید. در حالی که سرعت Wi-Fi در دهه گذشته به طور چشمگیری بهبود یافته است، هنوز هیچ جایگزینی برای قابلیت اطمینان یک اتصال سیمی وجود ندارد. تداخل و تضعیف سیگنال در یک کابل شیلد دار با کیفیت بالا نسبت به زمانی که از طریق شبکه های Wi-Fi شلوغ با چندین دستگاه که برای پهنای باند موجود رقابت می کنند پخش می شود، بسیار کاهش می یابد.

در مورد Cat 7 چطور؟

Cat 7 واقعاً در همان کلاس کابل اترنت با Cat 8 یا Cat 6 نیست. اگرچه پتانسیل ارائه عملکرد عالی در سطح متوسط را دارد، با پشتیبانی فرکانس کمی بهبود یافته نسبت به Cat 6، بسیار عقب تر از Cat 8 قرار دارد. همچنین توسط سازندگان شبکه پذیرفته نشده است و از یک رابط اختصاصی (اگرچه با RJ45 سازگار است) استفاده می کند.

اگر قصد استفاده از کابل Cat 7 را دارید، بهتر است به جای آن Cat 6a را انتخاب کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله کابل CAT7 چیست را بخوانید.

سوالات متداول (FAQ)

برای کابل شبکه CAT8 از چه کانکتورهایی استفاده می شود؟

برای این اتصالات از همان RJ45 استفاده می گردد.

سرعت انتقال اطلاعات در کابل CAT8 چقدر است؟

کابل CAT8 با حداکثر فرکانس چهار برابر بهترین فرکانس Cat6، می تواند سرعت شبکه بین 25000 مگابیت در ثانیه تا 40،000 مگابیت در ثانیه را پشتیبانی کند.

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهدای یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

2 فکر در مورد “ کابل شبکه CAT8 چیست

  1. نوید گفت:

    سلام.
    استفاده کابل Cat8 داخل کشور عملی هست یا لزومی به استفاده از آن با توجه به زیرساخت ها وجود ندارد؟ به طور کلی استفاده شده تا حالا؟
    تشکر

    1. وحید رفیعیان گفت:

      ممنون از سوال شما آقای نوید. انتخاب بین دسته بندی های مختلف کابل بر اساس نوع نیاز و محل مصرف شکل می گیرد. همان که به آن اشاره شد کابل شبکه cat8 که جدید ترین تکنولوژی در نوع خود است می تواند داده را با نرخ 25 یا 40 گیگابیت بر ثانیه در پهنای باند 2000 مگاهرتز انتقال دهد. به همین دلیل این کابل گزینه ی مناسبی برای استفاده در دیتاسنتر ها یا سرور روم ها است. البته نبود نوع بدون شیلد و فویل در این دسته بندی باعث می شود، عملیات با سرعت کمتری انجام شود. نکته دیگر اینست که قیمت این کابل نسبت به رده های پایینتر مثل cat6 به مراتب بالاتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *