راهکارها, شبکه عمومی انتقال اطلاعات

کابل کشی ساختار یافته

کابل-کشی-ساختار-یافته-چیست

شبکه های کامپیوتری به کابل کشی پیچیده و خاص، به ویژه در محیط های تجاری یا دانشگاهی نیاز دارند. کابل های مورد استفاده در کابل کشی شبکه ها باید از مواد خاصی ساخته شوند. کابل کشی بک بون (ستون فقرات) و کابل کشی افقی دو روش کابل کشی اصلی هستند که در سیستم کابل کشی ساختار یافته امروزی (Structured Cabling) مورد استفاده قرار می گیرند. و هیچ کدام غیر قابل استفاده نیستند.

از آنجایی که کابل‌کشی بک بون (backbone cabling) و کابل‌کشی افقی تفاوت‌های زیادی دارند، کابل‌های مورد استفاده این دو سیستم کابل‌کشی ساختاریافته نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

کابل کشی ستون فقرات backbone cabling در مقابل کابل کشی افقی: تفاوت بین آنها چیست؟ چه نوع کابل هایی برای کابل کشی بک بون و کابل کشی افقی مناسب هستند؟

این دانش در این مقاله معرفی خواهد شد.

مبانی سیستم کابل کشی ساختار یافته

برای درک کابل کشی بک بون و کابل کشی افقی، ابتدا پنج زیرسیستم کابل کشی ساختار یافته را درک می کنیم. این پنج زیرسیستم اغلب در سرتاسر یک ساختمان یافت می شوند و به یکدیگر متصل می شوند. تا انواع مختلف داده ها بتوانند به طور پیوسته و ایمن منتقل شوند (در شکل زیر نشان داده شده است).

سیستم-کابل-کشی-ساختار-یافته

  • اتاق تجهیزات Equipment Room: اتاقی با تجهیزاتی که به کاربران داخل ساختمان خدمات رسانی می کند.
  • اتاق مخابرات Telecommunication Room: این اتاق شامل تجهیزات مخابراتی است که زیرسیستم های کابل کشی بک بون و افقی را به هم متصل می کند.
  • کابل کشی ستون فقرات Backbone Cabling: سیستم کابل کشی که اتاق های تجهیزات و اتاق های مخابرات را به هم متصل می کند.
  • کابل کشی افقی Horizontal Cabling: سیستم کابل کشی که اتاق های مخابراتی را به پریزهای جداگانه یا مناطق کاری روی زمین متصل می کند.
  • اجزای محل کار: این قطعات تجهیزات کاربر نهایی را به خروجی های سیستم کابل کشی افقی متصل می کنند.

کابل کشی بک بون Backbone Cabling

به کابل کشی ستون فقرات یا بک بون، کابل کشی عمودی یا سیم کشی نیز گفته می شود. این ارتباط بین اتاق های مخابراتی، اتاق های تجهیزات و امکانات ورودی را فراهم می کند. این کابل کشی های عمودی معمولاً از یک طبقه به طبقه به طبقه دیگر انجام می شود.

هنگام راه‌اندازی کابل‌کشی بک بون، می‌توان از چندین نوع رسانه استفاده کرد. کابل شبکه UTP، کابل شبکه SFTP، کابل فیبر نوری یا کابل کواکسیال می توانند مناسب باشند. تجهیزات باید با کابل هایی که طول آن بیش از 30 متر (98 فوت) نیست، متصل شوند.

کابل-کشی-عمودی

کابل مناسب برای کابل کشی بک بون یا عمودی

با ظهور اترنت گیگابیتی و اترنت 10 گیگابیتی، کابل فیبر نوری مناسب ترین انتخاب برای کابل کشی ستون فقرات است. زیرا پهنای باند بسیار بالاتری نسبت به کابل شبکه مسی Cat5، Cat6 یا حتی Cat7 ارائه می دهد.

بیشتر بدانید: انواع فیبر نوری

یکی دیگر از مزایای فیبر این است که ذرات نور داخل رشته های فیبر نوری، می توانند مسافت بسیار بیشتری نسبت به کابل مسی طی کنند. که آنها را به ویژه برای کابل کشی ستون فقرات یا عمودی یا Backbone جذاب می کند.

کابل کشی ساخت یافته افقی

سیستم کابل کشی افقی از خروجی اطلاعات مخابراتی محل کار تا اتاق مخابرات (TR) یا محفظه مخابراتی (TE) گسترش می یابد. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، کابل کشی افقی معمولاً در یک توپولوژی ستاره ای نصب می شود که هر منطقه کاری را به اتاق مخابرات متصل می کند.

این شامل پریز شبکه، یک نقطه تثبیت اختیاری، کابل افقی، پایانه های مکانیکی و پچ کورد شبکه (یا جامپرها) واقع در TR یا TE است.

کابل-کشی-افقی

کابل مناسب برای کابل کشی افقی

هر دو کابل، یعنی کابل شبکه و کابل فیبر نوری را می توان برای کابل کشی افقی در کابل کشی ساختار یافته استفاده کرد. کابل شبکه 100 اهم بدون محافظ (UTP) (کابل Cat5e، کابل Cat 6 یا کابل Cat6a) معمولاً برای کابل صدا و فیبر نوری (فیبر دو کور یا بالاتر از نوع 62.5/125 میکرون یا 50/125 میکرون مالتی مود) نیز معمولاً برای انتقال داده استفاده می شود.

برای انطباق با استانداردهای سیم کشی EIA/TIA، کابل های جداگانه باید به طول 90 متر بین کیستون شبکه و پچ پنل در اتاق مخابرات محدود شود. پچ کورد شبکه برای اتصال پچ پنل به هاب ها و سوئیچ ها در اتاق مخابرات نباید در مجموع از 6 متر بلند تر شود. کابل های اتصال کامپیوتر کاربران به پریز شبکه باید به طول 3 متر محدود شود.

تفاوت های کابل کشی افقی و عمودی

تفاوت اصلی بین کابل کشی عمودی و کابل کشی افقی این است که هر کدام خدمات مختص به خود را در شبکه ارائه می دهند. کابل کشی Backbone یا عمودی برای اتصال امکانات ورودی، اتاق تجهیزات و اتاق های مخابرات است. بین طبقات نیز اجرا می شود. در حالی که کابل کشی افقی اتاق های مخابراتی را به پریز شبکه در طبقات متصل می کند.
علاوه بر این، اگرچه کابل‌های عمودی و افقی هر دو از انواع کابل‌های مشابهی استفاده می‌کنند، کابل‌های مورد استفاده برای کابل‌کشی عمودی نیازهای بسیار متفاوتی با کابل‌کشی افقی دارند. زیرا کابل‌کشی بک بون معمولاً از طبقه‌ای به طبقه دیگر عبور می‌کند.

کابل‌های مورد استفاده در کابل کشی عمودی باید دارای مشخصات درجه‌بندی آتش مشخصی باشند. که معمولاً دارای درجه‌بندی OFNR (فیبر نوری غیر رسانا) است. اگر کابل بک بون از ناحیه پلنوم (فضاهای ساختمان که برای برگشت هوا در تهویه مطبوع استفاده می شود) عبور کند، کابل باید دارای درجه OFNP (پلنوم غیر رسانا فیبر نوری) باشد.

لازم به ذکر است، در گذشته از کابل کواکسیال برای انتقال اطلاعات استفاده میشد که امروزه استفاده از آن به ندرت است.

بیشتر بدانید: انواع کابل کواکسیال

علاوه بر این، از آنجایی که کابل‌های بک بون باید استحکام کافی برای تحمل وزن خود را داشته باشند، استحکام کابل برای کابل‌های بک بون نیز با کابل‌های افقی متفاوت است. و بر خلاف کابل های افقی، کابل های بک بون باید به درستی ایمن شوند.

نتیجه گیری مقاله کابل کشی ساختار یافته

به عنوان دو بخش مهم کابل کشی ساختار یافته یا ساخت یافته، هر دو کابل کشی عمودی و کابل کشی افقی نقش بی بدیلی ایفا می کنند. و با توجه به محیط کابل کشی متفاوت، کابل های بک بون و کابل های افقی ممکن است مشخصات متفاوتی داشته باشند. کالوات هر دو کابل اترنت UTP یا STP Cat5، Cat6 یا Cat7 و کابل های فیبر مالتی مود OFNR یا OFNP یا سینگل مود را برای کابل کشی ستون فقرات و کابل کشی افقی ارائه می دهد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد راه حل های کابل کشی بک بون و کابل کشی افقی یا سایر راه حل های کابل کشی، لطفا با ما تماس بگیرید.

 

سوالات متداول (FAQ)

  • معنی Structured Cabling چیست

از این عنوان با نام های کابل کشی ساخت یافته، کابل کشی ساختمند، کابل کشی ساختار یافته استفاده شده است.

  • کابل کشی ساخت یافته به چند دسته تقسیم می شود

این نوع کابل کشی دارای دو نوع عمودی یا بک بون و افقی است

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهداء یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

2 فکر در مورد “ کابل کشی ساختار یافته

  1. برسام گفت:

    سلام. چند مورد از دلایل و لزوم کابل کشی ساختار یافته را اضافه کنید.
    تشکر

    1. وحید رفیعیان گفت:

      مزایای استفاده از کابل کشی ساخت یافته این است که مقرون به صرفه است و خطر خرابی را کاهش می دهد. با وجود یک سیستم کابل کشی ساختاری، در صورت نصب صحیح در اولین بار، می تواند هزینه های تعمیر و نگهداری و مصرف برق را کاهش دهد. همه ما انسان هستیم، بنابراین برخی از خطاها ممکن است رخ دهد و این سیستم به اصلاح راحت تر اشتباه در کابل کشی و توسعه آتی سریعتر کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *