آموزشی, فیبر نوری

کابل فیبر نوری چیست

کابل-فیبر-نوری-چیست

کابل فیبر نوری فناوری برای انتقال اطلاعات به صورت پالس‌های نور از طریق رشته‌های فیبر از جنس شیشه یا پلاستیک در فواصل طولانی توسط سرویس‌های اینترنتی مانند اینترنت خانگی است. پهنای باند فیبر نوری از لحاظ تاریخی در جایی که ارائه می‌شود؛ محدود است.

قطر فیبرهای نوری تقریباً به اندازه یک رشته موی انسان است و وقتی در یک کابل قرار می‌گیرند، می‌توانند اطلاعات بیشتری را در فواصل طولانی‌تر و سریع‌تر از سایر رسانه‌ها انتقال دهند و این فناوری، خدمات اینترنت، تلفن و تلویزیون فیبر نوری را برای خانه‌ها و مشاغل فراهم می‌کند.

کابل‌ فیبر نوری از اجماع یک تا صد فیب

ر در یک محفظه‌ی پلاستیکی تشکیل می‌شود، داده را به شکل نور منتقل می‌کند و صدها مایل سریع‌تر از کابل‌ مسی سنتی کارایی دارند. از آنجایی که کابل‌های فیبر نوری، غیرفلزی هستند پس تحت تأثیر تداخل الکترومغناطیسی که می‌تواند سرعت انتقال را کاهش دهد؛ قرار نمی‌گ

یرند و با توجه به اینکه جریانی ندارند پس ایمن‌تر هستند و نمی‌توانند جرقه ایجاد کنند.

انواع کابل فیبر نوری

اشکال مختلفی از کابل فیبر نوری در بازار موجود است که کارکردهای متفاوتی دارد. در ادامه با انواع کابل فیبر نوری آشنا می‌شویم:

قطر-مرکز-فیبر-نوری

فیبر نوری سینگل مد

کابل فیبر نوری سینگل مد به دلیل قطر کمتر هسته فیبر شیشه‌ای برای مسافت‌های طولانی‌تر استفاده می‌شود. این قطر کوچک‌تر، امکان تضعیف یا کاهش قدرت سیگنال را کاهش می‌دهد و بدین ترتیب سیگنال مسافت بیشتری را طی کند. این کابل ها در انتهای مسیر خود در هنگام اتصال به پچ پنل از تجهیز دیگری به نام پیگتیل استفاده می نمایند. پیگتیل ها دارای کانکتورهای متفاوتی هستند. یکی از این محصولات پیگتیل sc است.

کابل فیبر نوری سینگل مد همچنین پهنای باند بسیار بالاتری نسبت به فیبر چندحالته یا مالتی مود دارد. منبع نور مورد استفاده برای فیبر سینگل مود معمولاً لیزر است. قیمت  این نوع فیبر معمولاً بالاتر است. زیرا برای تولید نور لیزر در دهانه کوچک‌تر به محاسبات دقیق‌تری نیاز است.

نسل سوم و پرکاربردترین فیبرهای نوری سینگل مد، کابل فیبر نوری nz است که با هدف کاهش مشکل پراکندگی و تلفات به بازار عرضه شده است. NZDSF) Non Zero Dispersion Shifted Fiber) یا کابل nz برای مقابله با محدودیت‌ها و مشکلات غیرخطی مورد استقبال فراوانی قرار گرفته زیرا پراکندگی این کابل‌ها در طول موج 1550 نانومتر در حدود 6 پیکوثانیه است.

کابل فیبر نوری nz بیشتر در مصارف مخابراتی در مسافت‌های بسیار دور مثل ارتباطات بین‌شهری استفاده شده زیرا ویژگی بارز این کابل، سرعت انتقال اطلاعات بدون پراکندگی است.

فیبر نوری مالتی مود

کابل فیبر نوری مالتی مود برای مسافت‌های کوتاه‌تر استفاده می‌شود، زیرا دهانه بزرگ‌تر هسته سیگنال‌های نور را قادر می‌سازد تا در طول مسیر بازتابیده و بیشتر منعکس شوند و از طرف دیگر موجب کاهش سیگنال می‌شود اما این قطر بزرگ‌تر، چندین پالس نور از طریق کابل در یک زمان ارسال می‌شود که منجر به انتقال داده بیشتر می‌شود.

مقایسه فیبر نوری و کابل مسی

کابل‌های مسی مدت‌ها، یک انتخاب سنتی برای ارتباطات راه دور، شبکه و اتصالات کابلی بوده است. اما با گذشت زمان، فیبر نوری جایگزین رایجی شد. اکثر خطوط راه دور شرکت‌های تلفن در حال حاضر از کابل‌های فیبر نوری ساخته شده‌اند.

فیبر نوری به دلیل پهنای باند بالاتر و سرعت بیشتر، اطلاعات بیشتری نسبت به کابل مسی معمولی دارد. از آنجایی که شیشه الکتریسیته را هدایت نمی‌کند، فیبر نوری در معرض تداخل الکترومغناطیسی قرار نمی‌گیرد و تلفات سیگنال به حداقل می‌رسد.

نوع کابل فیبر نوری کابل مسی
پهنای باند 10 گیگ 1 گیگ
طول مسیر 40 کیلومتر 100 متر
نویز پذیری ایمن نا ایمن
امنیت غیر قابل نفوذ نفوذ پذیر
جابجایی سبک سنگین

معایب و مزایای فیبر نوری

کابل‌های فیبر نوری عمدتاً به دلیل مزایایی که نسبت به کابل‌های مسی دارند؛ استفاده می‌شود. این مزایا شامل موارد زیر است:

  • از ظرفیت‌های پهنای باند بالاتر پشتیبانی می‌کند
  • نور می‌تواند بدون نیاز به افزایش سیگنال بیشتر حرکت کند
  • تداخل کمتری دارند
  • ضد آب بوده و قابلیت غوطه‌ور شدن در آب دارد
  • کابل‌های فیبر نوری قوی‌تر، نازک‌تر و سبک‌تر از کابل‌های مسی مانند کابل شبکه است
  • نیازی به تعویض مکرر ندارند

با این حال، توجه به این نکته مهم است که فیبر نوری دارای معایبی است که کاربران باید بدانند. این معایب شامل موارد زیر است:

  • قیمت پایین سیم مسی نسبت به فیبر نوری
  • فیبر شیشه به محافظت بیشتری در داخل کابل بیرونی نسبت به نوع مسی نیاز دارد
  • نصب کابل‌کشی جدید کار فشرده‌ای است
  • کابل‌های فیبر نوری اغلب شکننده‌تر هستند. به عنوان مثال، اگر کابل به شعاع چند سانتی‌متری خم یا منحنی شود، فیبرها ممکن است شکسته شوند یا سیگنالی از بین برود.

بیشتر بدانید: عیب یابی کابل کشی فیبر نوری

کاربرد فیبر نوری

این تجهیز شبکه در مکان های گوناگونی مورد استفاده است. در هر یک از مراکز زیر به دلایل متفاوتی نسبت به کابل های سنتی برتری دارد.

  • شبکه‌های کامپیوتری:

شبکه‌های کامپیوتری به دلیل توانایی فیبر نوری در انتقال داده و ارائه پهنای باند بالا، یک مورد رایج استفاده از فیبر نوری است. در صدا و سیما برای ایجاد عملکردی بهتر و داشتن اتصالات قوی و بهتر از فیبر نوری استفاده می‌کنند.

  • اینترنت و تلویزیون کابلی:

یکی از رایج‌ترین محل‌های استفاده از فیبر نوری در اینترنت و تلویزیون به شمار می‌رود که از آن برای پشتیبانی از اتصالات از راه دور و سیستم‌های کامپیوتری در مکان‌های مختلف استفاده می‌شود.

  • محیط‌های زیر دریا:

فیبر نوری در محیط‌های پرخطر مانند کابل‌های زیر دریا استفاده می‌شود، زیرا می‌توان آن‌ها را در آب غوطه‌ور کرد و نیازی به تعویض مکرر ندارند.

  • شبکه های نظامی و فضایی:

صنایع نظامی و فضایی همچنین از فیبر نوری به عنوان وسیله‌ای برای ارتباط و انتقال سیگنال، علاوه بر توانایی آن در ارائه سنجش دما، استفاده می‌کنند. کابل‌های فیبر نوری به دلیل وزن سبک‌تر و اندازه کوچک‌تر می‌توانند مفید باشند. در این بخش با توجه به حساسیت های بالای محیطی رعایت استاندارد های کابل مانند استاندارد UL نیز اهمیت دارد.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی دنیای ارتباطات از سیم‌های مسی به سمت فیبر نوری در حرکت است. فیبر نوری یک رشته بسیار نازک از شیشه خالص و یک مسیر ارتباطی برای نور در فواصل طولانی است. بنابراین اگر هنوز از کابل‌های مسی استفاده می‌کنید و از اختلال و پارازیت در هنگام انتقال داده، شکایت دارید؛ بهتر است به دنبال یکی از انواع کابل فیبر نوری متناسب با کار خود باشید.

سوالات متداول

انواع کابل فیبر نوری چیست

کابل فیبر نوری از نظر تکنولوژی انتقال به دو دسته ی کلی سینگل مود و مالتی مود تقسیم می گردد

کابل فیبر نوری یا کابل مسی، کدام یک مناسب پروژه است

معمولا برای شبکه های داخلی از کابل مسی و برای انتقال در فواصل طولانی تر یا بک بن ساختمان ها از کابل فیبر نوری استفاده می گردد

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهدای یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *