شبکه لن

انواع کابل شبکه

انواع-کابل-شبکه

نفراتی که بین سال های 2003 تا 2016 وارد نیروی کار شدند، به عصر دیجیتال عادت کرده اند:
دسترسی به اینترنت پرسرعت، تلفن های هوشمند و دیگر تجهیزات آنلاین در این دوران مورد استفاده قرار گرفت. در حالی که آنها پیشرفت‌هایی را در فناوری تجربه کرده‌اند، ممکن است از اینکه کابل‌های اترنت مسی تا چه حد برای امکان‌پذیر کردن همه این کارها پیش رفته‌اند، آگاه نباشند. بنابراین شناخت انواع کابل شبکه و کاربرد آنها به استفاده ی مناسب از آن کمک می نماید.

انواع-کابل-شبکه-utp-sftp

دسته بندی انواع کابل شبکه

اترنت در سال 1973 توسط باب متکالف در مرکز تحقیقات زیراکس پالو آلتو توسعه یافت و توسط کابل‌های ضخیم کواکسیال مسی پشتیبانی می‌شد. اولین نسخه، 10BASE5، دارای کابل بسیار سفت با قطر تقریباً نیم اینچ بود و بعداً با 10BASE2، با استفاده از کابل تقریباً نصف ضخامت و بسیار انعطاف‌پذیرتر، به آن متصل شد.در اواخر دهه 1980، توسعه هاب اترنت و بعداً سوئیچ، به این تجهیزات اجازه داد تا به رسانه اصلی برای پشتیبانی از اترنت تبدیل شوند.
در زیر به شرح انواع و کاربرد آنها پرداخته ایم:

Cat 3, 4, and 5

در سال 1989، Anixter، توزیع کننده محصولات کابل کشی، برنامه “Levels” خود را معرفی کرد که اولین مشخصات عملکرد مکتوب برای سیستم های کابل کشی داده است. این مبنایی برای اولین کابل رسمی رده مبتنی بر استاندارد شد که در سال 1991 توسط انجمن صنعت ارتباطات (TIA) به عنوان رده 3 تأیید شد.
این کابل 10 مگابیت بر ثانیه (بیش از دو جفت از چهار جفت در یک کابل cat3) را پشتیبانی می کند. راهی برای تکامل کابل های 4 زوج در 30 سال آینده. در حالی که دیگر توسط استانداردهای صنعتی توصیه نمی شود،
cat3 هنوز در برخی از ساختمان های تجاری قدیمی نصب است. در برخی از این نصب های قدیمی، متوجه خواهید شد که دو جفت برای داده استفاده می شوند و جفت های دیگر برای اتصال دیگر یا یک جفت صوتی استفاده می شوند. پس از cat4، cat3 برای مدت کمی وجود داشت، سپس به سرعت با cat5 جایگزین شد. هر دو اکنون از بین رفته اند و دیگر در استانداردهای کابل کشی شناخته نمی شوند.

Cat 5e and 6

در حدود سال 2001، cat5e با عملکرد تداخلی بهتر برای پشتیبانی از سرعت گیگابیت همراه شد. سپس cat6 با نتیجه ی هدروم بیشتر آمد که به آن اجازه می دهد 10 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کند (تا 35 متر).

در سال های گذشته این محصول به صورت کامل از خارج وارد ایران می گردید. امروز شما می توانید با تهیه ی کابل شبکه cat6 ایرانی با کمترین هزینه این محصول را خریداری نمایید.
با آزمایش و کنترل کیفیت، برخی از کابل های نصب شده cat5e و cat6 می توانند از سرعت 2.5 و/یا 5 گیگابیت بر ثانیه تا 100 متر برای استقرار Wi-Fi 6 با پتانسیل پشتیبانی از 10 گیگابیت بر ثانیه تا 55 متر یا کمتر پشتیبانی کنند. شما می توانید جهت اطلاع از قیمت کابل شبکه cat6 با تیم فروش ما در ارتباط باشید.

Cat 6A

کابل شبکه cat6a با قابلیت پشتیبانی از 10 گیگابیت بر ثانیه تا 100 متر – در سال 2009 تصویب شد. این کابل بیش از یک دهه است که وجود دارد، cat 6 a شاید کمی جلوتر از زمان خود بود. تنها در پنج سال گذشته است که هر برنامه LAN معمولی به سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه برای دستگاه نهایی نیاز داشته است. هنوز تعداد زیادی هستند که با سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه یا کمتر از آن کار می کنند.

کابل-شبکه-ایرانی-6a

Cat 7, 7A, and 8

همچنین ممکن است در مورد کابل شبکه cat7 و cat7a که به ترتیب توسط ISO/IEC در سال 2002 و 2010 تصویب شده اند، کنجکاو باشید. در حالی که هرگز به طور رسمی توسط TIA به رسمیت شناخته نشد، رده 7A همچنان یک رسانه کابل کشی محبوب برای پشتیبانی از 10 گیگابیت بر ثانیه در بخش هایی از اروپا است.
پس از آن cat8 وجود دارد که به عنوان راه حلی برای پشتیبانی از 25 و 40 گیگابیت بر ثانیه در پیوندهای 30 متری مرکز داده از سوییچ به سرور، است. تبلیغات زیادی برای راه حلی برای پشتیبانی از 25 و 40 گیگابیت بر ثانیه به راه افتاده است – /40GBASE-T .
پیشرفت‌ها در فناوری فرستنده گیرنده همچنین اکنون به مراکز داده اجازه می‌دهد تا با استفاده از کابل‌های اتصال مستقیم SFP28 یا SFP56 در پیکربندی‌های ToR یا مجموعه‌های نوری فعال و فیبر، به راحتی از پیوندهای سوئیچ به سرور 25 و 50 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی کنند.
کابل کشی ساخت یافته در پیوندهای طولانی تر این لزوما به این معنی نیست که cat8 به کار نمی رود. این (یا برخی از نسخه‌های آن) ممکن است در نهایت از اتصالات 30 متری در LAN برای برنامه‌هایی که به سرعت انتقال بالاتری نسبت به رده 6A نیاز دارند پشتیبانی کند.

کابل-cat7-sftp

مقایسه انواع کابل شبکه مسی و فیبر نوری

قیمت فیبر نوری در دو دهه گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است. هزینه کلی سیستم های مبتنی بر کابل فیبر نوری کاهش یافته است. ولی سیستم های کابل کشی مبتنی بر مس هنوز هم در هنگام استفاده از تجهیزات اکتیو ارزان تری برخوردار است.
ابزارهای نصب مبتنی بر مس مقرون به صرفه تر هستند و تکنیک های نصب ساده تر هستند. بنابراین، کابل کشی مبتنی بر انواع کابل مسی شبکه هنوز هم انتخاب واقعی برای اکثر استقرار افقی LAN است.
فناوری انتقال برق از طریق اترنت (PoE) که در کنار کابل‌های مسی پیشرفت کرده است، ارتباط زیادی با آن دارد. شما می توانید جهت مطالعه مقاله تفاوت کابل شبکه و فیبر نوری بر روی آن کلیک نمایید.

منظور از PoE در انواع کابل شبکه چیست

IEEE 802.3af Type 1 PoE که در سال 2003 تصویب شد، حداکثر 15.4 وات را از طریق دو جفت کابل مسی دسته بندی کرد. پس از آن 802.3at (نوع 2) در سال 2009 تا 30 وات را تحویل داد. سپس در سال 2018 شاهد تصویب PoE چهار جفت با 802.3bt نوع 3 و نوع 4 به ترتیب در 60 و 90 وات بودیم. اکنون به نظر می رسد تقریباً هر دستگاه متصل با PoE تغذیه می شود. ترکیبی از کابل‌کشی دسته مسی و PoE چیزی است که از بخش عمده فناوری‌های پیشرفته ساختمان‌های هوشمند امروزی در لبه شبکه پشتیبانی می‌کند.

از آنجایی که فناوری نوظهور اینترنت اشیا حتی دستگاه های بیشتری را در شبکه قرار می دهد، پیشرفت های جدید موقعیت آنها را حفظ می کند. یکی از فناوری هایی که شرکت در حال آماده شدن برای آن است اترنت تک زوجی است.
ایده‌آل برای دستگاه‌های کم‌سرعت و فناوری عملیاتی (OT) در شبکه LAN، مانند سنسورها و کنترل‌کننده‌های مورد استفاده در سیستم‌های اتوماسیون ساختمان، اترنت تک جفت برای پشتیبانی از سرعت 10 مگابیت بر ثانیه تا 1000 متر در یک واحد طراحی شده است.
کابل شبکه 4 زوج را استفاده نمایید و بسته به طول کابل از 7 تا 52 وات PoE تک جفت (SPoE) تحویل دهید.

بیشتر بدانید: رنگ بندی کابل شبکه

سوالات متداول

انواع کابل شبکه مسی چیست؟

کابل شبکه های موجود در بازار از نظر پهنای باند به رده های cat8, cat7, cat6 a, cat6, cat5e تقسیم می گردد.

کابل شبکه مسی مناسب تر است یا کابل فیبر نوری؟

قیمت کابل فیبر نوری به مقداری زیادی کاهش یافته، ولی هنوز کابل مسی به دلیل ارزانتر بودن تجهیزات اکتیو گزینه مناسب تری است.

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهدای یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

2 فکر در مورد “ انواع کابل شبکه

  1. نادر اویسی گفت:

    درود فراوان
    مقاله را مطالعه کردم و در مورد انواع کابل شبکه به خوبی توضیح داده شده بود، اما در مورد کاربردشون کمتر نوشته بودین
    امکانش هست اطلاعات بیشتری در اختیار ما بذارین

    1. پشتیبان فنی گفت:

      کاربرد کابل شبکه تا حد زیادی در مقاله بالا توضیح داده شد
      این کاربرد بر اساس نوع روکش، جنس محافظت شیلد و فویل، رده کابل و … متغییر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *