شبکه لن

رنگ بندی کابل شبکه

رنگ-بندی-کابل-شبکه

در اینجا به بررسی انواع رنگ بندی کابل و ترتیب رنگ کابل شبکه می­پردازیم. ترتیب رنگ بندی کابل شبکه از موضوعات مهمی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. با خواندن این مقاله افرادی که وظیفه ی راه اندازی شبکه را برعهده دارند و تکنسین­ها می­توانند اطلاعات مفیدی بدست آورند.

رنگ بندی سوکت شبکه

رنگ بندی سوکت شبکه اهمیت زیادی دارد. در این بخش به بررسی انواع رنگ بندی سوکت شبکه در زمان اتصال آن به کابل شبکه می­پردازیم. به طور معمول 8 رنگ برای سوکت شبکه استفاده می­شود. از بین 8 رنگ سوکت شبکه، 4 رنگ جزو رنگهای اصلی و 4 رنگ دیگر نیز جزو رنگهای فرعی است.
رنگ بندی سوکت شبکه شامل رنگهای آبی، سبز، نارنجی  است که به عنوان رنگ اصلی شناخته می‌شود. رنگهای فرعی سوکت شبکه شامل ترکیب رنگهای اصلی مانند سبز، آبی، قهوه ای و نارنجی با رنگ سفید است. به طور مثال، رنگ بندی فرعی سوکت شبکه شامل رنگهایی مانند سفید سبز، سفید نارنجی، سفید آبی، سفید قهوه­ای است. هر یک از رنگهای سوکت شبکه وظیفه­ی خاص و مشخصی را برعهده دارد.
معمولاً از رنگهای نارنجی که رنگ اصلی است و رنگ نارنجی سفید برای دریافت داده ها استفاده می­شود. رنگ سفید قهوه­ای و قهوه­ای نیز به عنوان لینک کمکی مورد استفاده قرار می­گیرد. به منظور انتقال صدا نیز از رنگهای آبی سفید و آبی استفاده می­شود.

سوکت-rj-45

رنگ بندی سوکت در کیستون

عملا کیستون شبکه قطعه ی کوچکی است که وظیفه ­ی ایجاد ارتباط بین کابل شبکه و پریز را برعهده دارد. شرکتهای تولید کننده­ی این قطعه، کیستون را در رنگ بندی­های مختلف تولید و روانه بازار می­کنند. به طور مثال،  در استاندارد ‏‎568A ‎‏ ترتیب رنگ بندی سوکت در کیستون به صورت سفید سبز، سبز، سفید نارنجی، آبی، ‏سفید آبی، نارنجی، سفید قهوه ای، قهوه ای است. ‏در استاندارد 568B  نیز ترتیب رنگ بندی سوکت در کیستون به شکل سفید نارنجی، نارنجی، سفید سبز، آبی، سفید آبی، سبز، سفید قهوه ای، قهوه ای است. به منظور سوکت زدن دو استاندارد 568A  و  568B   وجود دارد. تمام رنگها دارای استاندارد ثابت هستند و فقط رنگهای سبز و سفید سبز با رنگهای نارنجی سفید و نارنجی جایگزین می­شود.

استانداردهای رنگ بندی در کابل شبکه

دو استاندارد در رنگ بندی کابل شبکه به منظور سوکت زدن مورد استفاده قرار می­گیرد. استانداردهای رنگ بندی کابل شبکه دارای دو استاندارد ‎568A ‎ و 568B    است. باید به این نکته توجه داشت که دو سر کابل شبکه باید یک نوع استاندارد سوکت زده شود.

straight-568-a

آشنایی با رنگهای اصلی و فرعی کابل شبکه

در واقع، انواع کابل شبکه حاوی 8 سیم با رنگهای متفاوت است. برخی از این رنگها جزو رنگهای اصلی و برخی نیز جزو رنگهای فرعی محسوب می­شود.

انواع رنگ بندی اصلی کابل شبکه و وظایف هر کدام

۴ رنگ اصلی کابل شبکه که هر کدام وظیفه­ای را برعهده دارند، به شرح زیر است:

  • رنگ آّبی که برای انتقال صدا است؛
  • رنگ نارنجی که وظیفه‌ی دریافت داده را برعهده دارد؛
  • رنگ سبز که وظیفه‌ی ارسال سیگنال مثبت را برعهده دارد؛
  • رنگ قهوه­ای که به عنوان رنگ کمکی مورد استفاده قرار می­گیرد.

انواع رنگ بندی فرعی کابل شبکه و وظایف هر کدام

‏4‎ ‎ رنگ فرعی کابل شبکه که هر کدام وظیفه­ای خاصی را برعهده دارند نیز به شرح زیر است:‏

  • رنگ سفید نارنجی که برای دریافت داده، است؛
  • رنگ سفید آبی که وظیفه­ی انتقال صدا را برعهده دارد؛
  • رنگ سفید قهوه­ای که به عنوان رنگ کمکی در نظر گرفته می­شود؛
  • رنگ سفید سبز که به منظور ارسال سیگنال استفاده می شود.

ترتیب رنگ کابل شبکه

در استاندارد کابل شبکه­ 568A  ترتیب رنگ بندی سیم­ها به صورت سفید سبز، سبز، سفید نارنجی، آبی، سفید آبی، نارنجی، سفید قهوه ای، قهوه­ای است. در استاندارد کابل شبکه 568B  نیز ترتیب رنگ بندی کابل شبکه به شکل سفید نارنجی، نارنجی، سفید سبز، آبی، سفید آبی، سبز، سفید قهوه ای، قهوه ای است.
از بین این 8 رنگ کابل شبکه، 4 عدد از رنگها وظیفه دارند که سیگنال­ها را انتقال دهند. 4 رنگ دیگر نیز به منظور استفاده­های جانبی به کار میروند. در صورتیکه به عنوان یک تکنسین مشغول به کار هستید و با کابل کشی شبکه سروکار دارید، به شما استفاده از یک نوع رنگبندی کابل شبکه را به منظور راه اندازی یا بازسازی یک مجموعه پیشنهاد می­کنیم.

نکات لازم برای خرید کابل شبکه

به منظور خرید کابل شبکه لازم است که به رنگ بندی سیم­ها توجه داشته باشید. رنگ بندی درست سیم­ها منجر به این می­شود که مشکلی هنگام کیستون زدن یا سوکت زنی کابل­ها رخ ندهد. بنابراین، با انتخاب رنگ بندی دقیق کابل شبکه می­توانید ایرادات شبکه را به راحتی برطرف کرده و کابل ها را به صورت یکپارچه مدیریت کنید.
اهمیت رعایت رنگ بندی در هنگام اتصال سوکت به کابل بسیار بالا است. به دلیل اینکه عدم رعایت آن سبب می گردد ارتباط برقرار نگردد.

بیشتر بدانید: انواع پچ کورد شبکه

سوالات متداول (FAQ)

رنگ بندی کابل شبکه چگونه است؟

کابل شبکه شامل 8 رنگ است. 4 رنگ اصلی و 4 رنگ فرعی

استاندارد رنگ بندی کابل شبکه در اتصال به سوکت شبکه چند نوع است؟

دو نوع 568A و 568B

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهدای یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *