آموزشی, شبکه لن

نصب کیستون شبکه

نصب-کیستون-شبکه

کیستون شبکه یکی از پرکاربردترین موارد برای ایجاد اتصال اترنت است. می توان از آن در پروژه های مسکونی، تجاری و مراکز داده استفاده کرد. کاری که در ابتدا ممکن است غیرممکن به نظر برسد را می توان به راحتی تنها با چند گام انجام داد. در این مقاله ما آموزش نصب کیستون شبکه را در کمترین زمان به شما می دهیم.

اگر از قبل تمام ابزارهای مورد نیاز خود را دارید، به مراحل اتصال کیستون ها به کابل شبکه می رویم:

نحوه سیم کشی جک کیستون 90 درجه

نحوه سیم کشی جک کیستون 180 درجه

ابزار مورد نیاز نصب کیستون شبکه

ابتدا اجازه دهید شما را با ابزارهای مناسب برای اتصال کیستون به کابل شبکه اشاره کنیم:

  • کابل شبکه
  • کیستون جک
  • استریپر روکش
  • سیم چین
  • انبر پانچ

کریمپ-کیستون

همه این ابزارها مورد نیاز نیستند اما در طول سیم کشی بسیار آسان تر می شوند. ابزاری که به شما توصیه می کنیم یک انبر پانچ است. انبر پانچ کمک می کند تا هر رشته سیم داخل کابل شبکه، به شیار مربوط به آن داخل کیستون وصل شود. این تضمین می کند که تماس مناسب برقرار شود. یک ابزار پانچ نه تنها به اتصال سیم ها کمک می کند، بلکه همزمان سیم های کناری را نیز قطع می کند.

ابزار خود را دارید؟ بهترین کابل شبکه را خریداری کنید و کیستون شبکه مورد نیاز را با برند کالوات تهیه نمایید.

طریقه نصب کیستون شبکه 90 درجه

نصب کیستون شبکه به دو بخش اماده سازی کابل و اتصال آن به کیستون تقسیم می گردد.

آماده سازی کابل

1- ابتدا 2.5 سانتی متر از روکش کابل شبکه را به وسیله ی استریپر روکش بردارید.

استریپر-روکش-کابل-شبکه

روکش-جداشده-کابل

با استفاده از ابزار برش، ژاکت را از بالای کابل 2.5 سانتی متر جدا کنید. اگر از قیچی یا دستگاه برش دیگری استفاده می کنید، مطمئن شوید که سیم های کابل را قطع نکنید.

2- بریدن نخ شکافت یا کشش کابل شبکه

بریدن-نخ-شکافت

اگر کابل شما دارای یک نخ شکافت در داخل است، کافی است قسمتی را که نشان می دهد قطع کنید. نخ شکافت برای کمک به کندن روکش نیز استفاده می شود. بنابراین اگر نیاز به برداشتن ژاکت بیشتری دارید، می توانید از آن استفاده کنید.

3- بریدن اسپلاین

بریدن-اسپلاین

اگر کابل شما دارای یک جداکننده اسپلاین / متقاطع در کابل است، قسمتی را که نشان می‌دهد قطع کنید. سعی کنید تا جایی که می توانید بدون آسیب رساندن به سیم ها را قطع کنید.

4- جفت سیم های تابیده شده را باز کنید

باز-کردن-زوج-سیم

جفت‌های پیچ خورده را باز کنید تا راحت‌تر وارد جک کیستون 90 درجه شود. بخش مهم این مرحله این است که تصمیم بگیرید با کدام استاندارد کابل کشی می خواهید بروید. توصیه می کنیم با t568b بروید اما می توانید از a یا b استفاده کنید.

t568b به ترتیب پیش می رود:

  • راه راه نارنجی
  • نارنجی
  • نوار سبز
  • آبی
  • راه راه آبی
  • سبز
  • راه راه قهوه ای
  • رنگ قهوه ای

اطلاعات بیشتر: رنگ بندی سوکت شبکه

با استفاده از کیستون شبکه 90 درجه، راهنماهای طرح سیم‌کشی در طرفین کیستون وجود دارد که می‌توانید آنها را دنبال کنید.

قبل از قرار دادن سیم‌ها در ناحیه تماس، می‌توانید جفت نارنجی و سبز، آبی و قهوه‌ای را با هم بچینید. این به قرار دادن سیم ها در طرف های صحیح کمک می کند.

اتصال کابل به کیستون

1- قسمتی از روکش خارج از جک کیستون 90 درجه باقی می ماند.

قرار-گیری-روکش

سعی کنید ژاکت کابل ها را بیش از حد به جک کیستون وارد نکنید. سعی کنید جک را فقط داخل جک قرار دهید یا انتهای جک را لمس کنید.

2- سیم را در شیار قرار دهید

قرار-دادن-سیم

با استفاده از استاندارد سیم کشی که انتخاب کرده اید، سیم ها را در شیارهای کیستون شبکه نصب مینمایید.

3- جک کیستون را در ابزار پانچ 90 درجه قرار دهید

ابزار-نصب-کیستون-شبکه

اگر از ابزار پانچ استفاده می کنید، اکنون می توانید جک را در ناحیه پانچ ابزار قرار دهید. مطمئن شوید که درجه ابزار پانچ با درجه کیستون مطابقت دارد. با سمت باز رو به شیارهای ابزار پانچ، نیرو وارد کنید.

4- بریدن سیم های اضافی

برش-سیم-نصب-کیستون-شبکه

با فشردن ابزار پانچ، باید سیم‌ها را در قسمت تماس با کیستون محکم کنید. سیم های آویزان از کناره نیز باید قطع شود. اگر برخی از آنها قطع نشدند که اشکالی ندارد. به سادگی قسمت باقیمانده را با استفاده از سیم چین قطع کنید.

برای این مرحله اطمینان حاصل کنید که سیم ها به اندازه کافی عمیق در ناحیه تماس هستند. اگر هیچ یک از سیم ها هنوز در ناحیه تماس نیست، سعی کنید دوباره از ابزار استفاده کنید تا آنها را منگنه کنید.

5- بستن درپوش

بستن-درپوش-کیستون

بعد از اینکه سیم ها به کیستون پانچ شدند، اکنون می توانید درپوش را بر روی کیستون قرار داده و سیم ها را بپوشانید.

طریقه نصب کیستون شبکه 180 درجه

یکی از موارد مهم این است که تمام کیستون های شبکه کالوات، چه Cat5e، چه Cat6، یا Cat6A، همینطور نوع UTP و SFTP آن دقیقاً به یک شکل باز می شوند. پلت فرم واقعی برای کیستون در سراسر دسته ها یکسان است. چیزی که متفاوت است PCB (برد مدار چاپی) داخل کیستون است، اما ما در حال حاضر در مورد آن صحبت نمی کنیم.

بیشتر بدانید: سوکت شبکه

همین مفهوم در مورد جک های کیستون بدون ابزار ما نیز صدق می کند. اگرچه با جک‌های کیستون محافظ ما کاملاً متفاوت است، اما همه جک‌های بدون ابزار بدون محافظ، بدون در نظر گرفتن رده، به یک شکل باز می‌شوند. با این حال، نسخه بدون محافظ، زمانی که برای اولین بار شروع به آزمایش و توسعه آنها کردم، من را برای بزرگترین حلقه پرتاب کرد.

اکنون، به توضیح در مورد مدل کیستون 180 درجه کالوات خواهیم پرداخت که برعکس مدل بالا نیازی به انبر پانچ ندارد.

ابزار مورد نیاز جهت نصب کیستون شبکه 180 درجه

آنچه شما برای باز کردن کیستون شبکه و اتصال کابل شبکه به آن نیاز خواهید داشت:

1- یک ابزار کوچک، اما سفت مانند یک پیچ گوشتی دقیق، سر تخت استاندارد مانند پیچ گوشتی عینک (سعی نکنید از مداد استفاده کنید، می شکند)

پیچ-گوشتی-نصب-کیستون-شبکه

در پشت کیستون محافظ، دو زائده ی قفل مانند وجود دارد.

قفل-کیستون

یکی از میله‌های عقب را بکشید تا درب باز شود.

2- 2.5 سانتی متر از روکش کابل شبکه را به وسیله ی استریپر روکش بردارید.

3- بریدن نخ شکافت یا کشش کابل شبکه

4- جفت سیم های تابیده شده را باز کنید

5- سیم ها را بر اساس الگور رنگی که در کف کیستون شبکه 180 درجه قرار دارد نصب کنید.

6- قطعه پلاستیکی شامل رنگبندی را با رنگ های داخل کیستون هماهنگ باشد. بر روی آن قرار دهید و سیم های اضافی را با سیم چین ببرید.

7- دو درب پشتی کیستون که 180 درجه را با دو انگشت فشار دهید.

شایان ذکر است این مدل کیستون شبکه در ریل پچ پنل نصب می گردد.

بیشتر بدانید: پچ پنل چیست

اتمام-نصب-کیستون-شبکه

8- درب کیستون بسته و سیمها به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به ابزار پانچ شوند.

شایان ذکر است، برخی از مدل های قدیمی تر به آچار پانچ کیستون نیاز دارند. شما می توانید مقاله مرتبط با آچار پانچ کیستون را نیز مطالعه نمایید.

سوالات متداول (FAQ)

  • از نظر نصب کیستون شبکه به چند دسته تقسیم می شود

به طور کلی دو نوع تقسیم بندی از نظر نصب وجود دارد. در مدل اول نیاز به ابزار مثل انبر پانچ برای اتصال است. اما در نوع دوم که امروزه بیشتر مورد استفاده است و سرعت نصب را بهبود میبخشد، این اتصال به صورت اتوماتیک و به وسیله مکانیزم کیستون انجام می شود.

  • تاثیر کیفیت نصب کیستون ها در تست نهایی چقدر است

این تجهیز شبکه به شدت در نتیجه تست شبکه تاثیر گذار است. در صورتی که در هنگام نصب دقت لاز به عمل نیاید حتی ممکن است ارتباط به درستی برقرار نشده و تست لینک مربوطه Fail شود. کیفیت نصب می تواند بر روی اکثر پارامترهای شبکه مثل Next و IL نیز تاثیر گذار باشد.

author-avatar

درباره وحید رفیعیان

اینجانب وحید رفیعیان در تاریخ 1364/10/07 در شهر یزد متولد شدم. مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه سیدالشهداء یزد گذراندم. در کنکور دانشگاه آزاد سال 82 در رشته کارشناسی برق گرایش قدرت قبول شدم. در سال 90 همزمان با استخدام در شرکت رایا تدبیر کویر، در مقطع کارشناسی ارشد رشته شهرسازی قبول شدم. فعالیت اولیه من در شرکت رایا تدبیر کویر راه اندازی خط تولید اتصالات فیبر نوری از قبیل پیگتیل و پچ کورد بود. در ادامه اقدام به ساخت رک های پر ظرفیت فیبر نوری یا ODF در قراردادی با شرکت مخابرات ایران نمودیم. در سال 96 در جهت توسعه، خط تولید کابل شبکه توسط مدیران شرکت خریداری و نصب گردید. در این مدت جهت افزایش اطلاعات عمومی، اقدام به ترجمه و نوشتن مقالاتی در زمینه فیبر نوری و کابل شبکه مسی کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *